Idectory

Un ‘rastrejador’ que protegeix les noves marques

  • Idectory és una aplicació que rastreja patents amb ‘big data’ i intel·ligència artificial, per ajudar els empresaris i inventors a posar en marxa la seva idea

Un ‘rastrejador’ que protegeix les noves marques
Es llegeix en minuts
Lidia Álvarez Vellido
Lidia Álvarez Vellido

Redactora del suplemento 'actius'

ver +

Moltes vegades passa que un inventor o investigador té una gran idea i algú se la pren per fer-la seva. Va passar en casos tan cèlebres com el del telèfon, que es diu que no va ser inventat per Graham Bell. O el del popular joc de taula Monopoly, que va ser creat per una dona, Lizzie Magie, no per Charles Darrow. 

Però la importància de registrar i patentar no només es limita a grans invents com els citats, sinó també a un simple nom d’empresa en el cas de començar amb un negoci. Perquè aquesta és l’única manera de protegir una marca o idea.

Segons les últimes dades de l’Oficina Espanyola de Patents i Marques, el 2019 el nombre de patents nacionals en vigor va ser de 25.277. Quant a les sol·licituds, aquest any se’n van fer un total de 1.358, un 14% menys que el 2018. Aquest descens també es va donar a nivell mundial, una cosa que no passava des del 2009 i que els experts apunten a un ajust a causa de la disminució de les sol·licituds als països de referència com la Xina, a l’elevar els estàndards de rigor per a aquestes figures. 

«Si parlem d’altres drets de propietat intel·lectual, com marques o dissenys industrials, la tendència continua a l’alça amb creixements del 5,9% i el 1,3%, respectivament», afirma Carlos Luna, director d’Intellectual Property & Innovation Industry a Everis, entitat que, juntament amb ClarkeModet, ha creat Idectory, una aplicació que rastreja patents amb ‘big data’ i intel·ligència artificial.

Luna assegura que els processos de recerca i anàlisi de patents són complexos, ja que la informació es troba en fonts disperses i compta amb un alt contingut tecnicolegal difícil d’entendre per a persones que no estan especialitzades en la matèria. A més, els costos dels serveis vinculats a aquesta qüestió són molt elevats. 

Per això les dues companyies van decidir treure aquesta aplicació, que facilita la recerca i presenta la informació de manera senzilla, afegida i analitzada a fi d’ajudar en la presa de decisions. 

«Idectory ajuda els usuaris a localitzar informació clau sobre tecnologies del seu interès i la seva evolució en el temps, la recerca de mercats clau per desplegar una innovació, potencials aliats per implantar-la i vigilància de l’activitat innovadora dels seus competidors», diu Luna.

Recerques per a tots els perfils

En concret, l’usuari es trobarà amb un cercador on introduir un text breu amb paraules clau sobre la tecnologia del seu interès. Amb ajuda de la intel·ligència artificial, l’aplicació mostrarà de manera immediata un informe complet que conté tota la informació estratègica resumida, relacionada amb aspectes com l’estat de la pràctica o la tecnologia utilitzada. A més, mostra les noves tecnologies que estan apareixent i quines estan en fase de declivi, així com potencials nínxols tecnològics. 

Això permet, als que vulguin registrar una patent, «conèixer els principals actors de cada una de les tecnologies, quins són els seus players, amb qui hauran de competir o amb qui poden buscar models de col·laboració i, finalment, també tenir informació dels principals mercats en què s’està desenvolupant aquesta tecnologia». 

Per al directiu d’Everis, tot això agilita i fomenta la patentabilitat però també la invenció, ja que estalvia temps en la investigació de les patents i costos en la contractació d’experts perquè ofereix una informació comprensible per a qualsevol perfil.

A més, donar a conèixer els diferents actors que envolten una tecnologia en concret serveix per identificar les oportunitats de col·laboració, és a dir, possibles socis i aliances en funció de les patents amb què compten; i també minimitza riscos d’inversió. Per Carlos Luna, Idectory és una eina «que pretén posar la propietat intel·lectual a l’abast de qualsevol interessat com a mecanisme per continuar innovant posant el focus en la protecció dels esforços fets en aquesta innovació».

Així mateix, s’enfoca en empreses de base tecnològica, centres d’investigació en R+D+I, centres tecnològics, oficines nacionals de marques i patents per agilitar el seu treball. 

Luna apunta que, avui dia, hi ha de mitjana 300.000 sol·licituds de patents denegades a l’any a tot el món per falta de novetat. El 30% de la inversió en R+D de l’Europa reinventa una cosa que ja es coneix, cosa que suposa 60.000 milions d’euros perduts a l’any per recerca redundant.

Notícies relacionades

«Les dues companyies teníem clar que la innovació és una palanca bàsica per al desenvolupament social i econòmic dels països i que feia falta posar a l’abast de qualsevol interessat eines que impulsessin aquesta innovació», conclou.