benestar emocional

Aquesta tecnologia mesura el benestar de les persones a través de la intel·ligència artificial

A través d’un braçalet per a la recopilació de dades i mitjançant l’aplicació d’intel·ligència artificial i 'machine learning’, aquesta tecnologia mesura de forma objectiva el benestar de les persones

S’hi han interessat diverses empreses, però també entitats pertanyents al sector de la salut

Aquesta tecnologia mesura el benestar de les persones a través de la intel·ligència artificial
Es llegeix en minuts
Lidia Álvarez Vellido
Lidia Álvarez Vellido

Redactora del suplemento 'actius'

ver +

La satisfacció dels empleats té un impacte positiu en la productivitat de les companyies. A més, disminueix l’absentisme per malalties relacionades amb ansietat i estrès, i augmenta la innovació, ja que «quan un es troba bé és més creatiu i té més ganes d’aportar idees, per tant, es veu reflectit en els resultats de les companyies».

Així ho explica Xavi Escales, fundador d’Always People First, la consultora especialitzada en recursos humans que es dedica a ajudar les empreses a implantar plans per millorar el benestar dels empleats. L’expert assegura que cuidar els empleats augmenta les possibilitats de retenir i atraure talent, a més de generar un retorn positiu en la societat

Però per saber exactament els resultats que té la implantació d’aquests plans, la companyia ha creat AlwaysPeopleFirst Technologies (APFtech), la primera tecnologia capaç de mesurar de forma objectiva el benestar de les persones no amb l’ús d’enquestes, sinó mitjançant l’aplicació d’intel·ligència artificial i machine learning

Una necessitat pròpia

Després de diversos anys treballant per millorar el benestar dels empleats de companyies com Asic, Escales crea el 2018 la seva pròpia consultora de recursos humans i s’adona que no existeix cap tipus de tecnologia capaç de mostrar el resultat de les mesures que implanta a les empreses. 

«Vaig preguntar a un amic que es dedica a temes tecnològics amb intel·ligència artificial si es podia mesurar de manera objectiva la situació emocional d’una persona a través de la tecnologia. El 2018 ens vam posar a estudiar-ho i a finals del 2019 vam veure que era possible. La idea va sortir d’aquí, ser capaços de mesurar el benestar emocional d’una persona d’una manera objectiva sense necessitat de fer enquestes tedioses».

Després d’investigar diferents definicions de benestar i com realitzar aquests mesuraments, els socis van arribar a un acord amb el grup Quirónsalud, des d’on els van informar que el més fiable al cos per mesurar aquest factor era la variabilitat del ritme cardíac. «Si el ritme de les teves 60 pulsacions per minut és constant és que estàs bé. Si aquest ritme varia, és a dir, tens una pulsació cada segon i després una altra cada cinc, és perquè està passant alguna cosa. Aquest alguna cosa és el que analitzem per saber si és positiu o negatiu», assenyala Escales. 

¿Com hi ajuda la tecnologia?

Aquí és on entra en joc la tecnologia. El procés de recollida de dades es realitza a través de dispositius personals en forma de cintes col·locades al voltant del braç que a més de la variabilitat de la freqüència cardíaca, mesuren altres valors, com la temperatura de la pell o la pressió sanguínia. 

Després d’unes setmanes amb el dispositiu, l’algoritme aplica procediments de machine learning per detectar i predir patrons individuals, i personalitza les conclusions. «El dispositiu detecta alteracions en els paràmetres corporals, ja sigui perquè la persona usuària es troba en un moment feliç, ha fet esport o ha patit una situació de molt estrès. A partir d’aquí, l’algoritme va aprenent a establir si es tracta d’una alteració positiva o negativa». 

Una vegada fet el monitoratge, s’analitzen els resultats i el ‘software’ realitza un informe amb accions específiques i plans de millora. Els usuaris tenen accés a aquestes dades en qualsevol moment, a través d’una aplicació mòbil.

Una solució que no només ajuda el teixit empresarial

La idea inicial d’Escales era que aquesta solució servís al teixit empresarial com a demostració dels beneficis que tenen els plans que s’implanten per millorar el benestar dels empleats. «Sé que quan inverteixes molts diners en aquest aspecte t’agrada tenir informació per veure que val la pena i, sobretot, per fer-ho millor».

Per a la seva sorpresa, el sector sanitari també s’ha interessat en aquesta tecnologia. «Ara mateix hi ha dos pilars forts en aquest àmbit. D’una banda, el tema de la humanització de la medicina i, d’altra banda, la Covid ha accelerat el camp de l’eHealth. Aquest interès del món mèdic és una cosa que ens ha sorprès», narra el fundador. 

Notícies relacionades

En aquest sentit, a més de tenir-lo implantat en empreses com HolaLuz o Laboratoris Uriach, també s’estan desenvolupant dos projectes pilots al centre mèdic Teknon i a l’Hospital del Pilar, tots dos ubicats a Barcelona. A aquests s’hi sumarà l’Hospital del Mar, que té com a objectiu realitzar un estudi amb APFtech al departament de les ucis en relació amb la situació d’estrès i ansietat que estan vivint els sanitaris per la Covid, ja que aquesta tecnologia «pot ajudar a prevenir-ho».