Un Nadal amb més torrons

  • El sector recupera les exportacions, i el mercat intern reflecteix una clara tendència de creixement després de les restriccions que va patir el 2020

Un Nadal amb més torrons

M. A. Montesinos

4
Es llegeix en minuts

El torró és el dolç estrella del Nadal. Aquest any n’hi haurà més consum malgrat les incerteses sembrades el 2020 i la campanya serà millor del que a priori s’esperava. Així ho confirmen fonts del Ministeri d’Agricultura, del Consell Regulador Xixona i Torró d’Alacant i de la patronal Produlce. Ara bé, la caiguda del turisme i les restriccions en l’hostaleria, que van afectar de ple aquestes empreses alimentàries vinculades al canal de vendes ‘horeca’ (hotels, bars i cafeteries), encara deixa molt marge de recuperació a les companyies del sector fins a arribar als nivells de negoci previs a la covid.

Les previsions del 2021 són millors i els diferents fabricants han accelerat en aquests mesos finals de l’exercici el nombre de llançaments i novetats que van ajornar la temporada passada. És el cas de mercantils com Confectionary Holdings (que agrupa les marques 1880, Doña Jimena i El Lobo, entre d’altres), Delaviuda, Sanchis Mira, Turrones José Garrigos i Turrones Picó, entre d’altres. A Xixona, bressol del torró d’Espanya, es produeixen uns 20 milions de tauletes a l’any amb denominació d’origen (DO).

Mel, sucre, clara d’ou i ametlla torrada: són els quatre ingredients del torró. Superats els problemes de falta de mel, la producció de la qual ha disminuït en un 35% al País Valencià a causa de l’alta mortaldat d’abelles i les plagues, així com dels preus de la resta de matèries primeres, les empreses emparades per la DO Xixona i Torró d’Alacant preveuen augmentar les vendes aquest any un 5% respecte al 2020.

Els fabricants auguren una producció de 13 milions de quilograms de torrons per valor de 400 milions, segons el secretari general del Consell Regulador del Torró de Xixona i Alacant, Federico Moncunill. El Consell Regulador de Xixona i Torró d’Alacant (del qual formen part una vintena d’empreses) confia a culminar una bona campanya «perquè es recuperen les exportacions i el mercat intern reflecteix les ganes de compartir».

El grup agroalimentari Confectionary Holding, a l’hora de parlar de perspectives, preveu tancar l’exercici del 2021 amb una facturació superior als 22 milions d’euros. El 60% d’aquestes vendes es concentren en la campanya de Nadal.

Perspectives

Segons aquesta empresa, tot sembla indicar que el fred meteorològic i les ganes de celebracions (caldrà veure com evoluciona l’índex de contagis de coronavirus i la fatídica variant òmicron) impulsaran el consum de torró a gairebé tot arreu. A més, es recuperaran les exportacions. La xifra de producció de Confectionary Holding es mantindrà per sobre dels 3 milions de quilos. Les perspectives de la companyia alacantina per a aquest any són optimistes i responen al previsible augment de consum en la pròxima campanya de Nadal, davant la del 2020, gràcies a l’estabilització del baix risc pandèmic, així com a les diferents innovacions realitzades en totes les gammes de producte. Actualment, el grup exporta el 20% dels productes a més de 40 països.

El director general de Confectionary Holding, Andrés Cortijos, preveu un creixement del 15%-18% en les exportacions del grup gràcies a l’accés a països i clients estratègics entre els més de 45 països on ven els seus productes.

En la seva opinió, «la cadena de subministrament alineada amb els nous perfils i motivacions de compra dels consumidors, amb el focus posat en la generació de valor afegit i innovació, són claus per al creixement de la companyia». Els Estats Units, Llatinoamèrica i Europa continuen sent els principals mercats importadors de torró, mentre que als països asiàtics augmenta principalment la demanda de xocolates.

Mentrestant, Sanchis Mira, que elabora també les xocolates per a la marca de distribució de Mercadona així com les ensenyes Antiu Xixona i La Fama, va aconseguir una facturació de 120 milions d’euros durant el 2020, un 6,7% més que el 2019. Sanchis Mira vol augmentar la producció de part de l’ametlla que utilitza per elaborar els torrons, segons constata un informe d’Alimarket. Per a això, la companyia ha adquirit una finca agrícola. Una altra de les grans firmes del sector, Turrones Picó, preveu recuperar vendes i arribar als 16 milions d’euros el 2021.

 Nous formats i sabors

Notícies relacionades

 Més enllà de receptes tradicionals, les empreses alimentàries elaboren desenes de varietats, entre les quals destaquen el torró de rovell torrat, el de crocant o la infinitat de tipologies de torró de xocolata. La varietat de nous sabors és tan diversa que algunes firmes, com Lacasa, es llancen al de plàtan melós amb cruixent de galeta, de carbassa dolça amb aire de gingebre i canyella, així com de fruits d’hivern amb fragància de vainilla.

Algunes apostes d’un sector que mira esperançat al Nadal del 2021 són les següents: nous formats, sabors i innovadors embolcalls i presentacions. Així ho reclamen grans empreses de l’àmbit de la distribució comercial. Els fabricants també opten per envasos més respectuosos amb el medi ambient.

Temes:

Empreses