Targetes:

¿I si utilitzen la meva targeta de crèdit de manera fraudulenta?

¿I si utilitzen la meva targeta de crèdit de manera fraudulenta?
3
Es llegeix en minuts
Lidia Álvarez Vellido
Lidia Álvarez Vellido

Redactora del suplemento 'actius'

ver +

Segons dades del Banc d’Espanya, a l’any es produeixen gairebé un milió d’operacions fraudulentes amb targetes. Entre els fraus més comuns trobem les compres ‘online’ (77%) i les compres físiques (20%). Però, ¿què passa si som víctimes d’aquesta mena de robatori?, ¿tenim dret que ens tornin els diners o s’hauran perdut per sempre?

La duplicació de targeta, robatori o extraviament són les principals causes que es produeixin aquest ús fraudulent. En altres ocasions, som nosaltres mateixos els qui ho posem fàcil als lladres al comprar ‘online’ en pàgines falses que tenen l’aparença de les webs originals i facilitar les nostres dades bancàries. A més de no rebre el producte, els creadors d’aquestes pàgines poden utilitzar la nostra informació per continuar gastant.

Tot i que la regla general és que tots els bancs tenen l’obligació de tornar-nos els diners davant un robatori o ús fraudulent, des de HelpMyCash adverteixen que existeixen algunes excepcions.

Si perdem o ens roben la targeta i la utilitzen sense el nostre consentiment, som responsables dels primers 50 euros que es gastin fraudulentament fins al moment que comuniquem a l’entitat l’incident i sol·licitem la cancel·lació de la targeta. La resta ens l’haurà de tornar el banc», explica Javier Mezcua, especialista en Bancs i Comptes del comparador financer.

Per exemple, si lens han robat 300 euros, abans de cancel·lar la targeta, el banc ens haurà de tornar 250 euros, però, en cas d’haver notificat la pèrdua de la targeta al banc isi realitzen alguna operació després, l’entitat ens haurà de tornar la totalitat.

En aquest sentit, Mezcua assegura que «en principi, una targeta no es pot utilitzar si ha sigut cancel·lada. Si arribés a passar, es podria deure a un problema informàtic o a un error per part de l’entitat que, malgrat haver sigut informada pel client, no ha bloquejat correctament la targeta».

En el cas dels duplicats la cosa canvia. El banc ens haurà de tornar el 100% dels diners gastats fraudulentament, ja que se suposa que, si tenim la targeta amb nosaltres, és impossible que siguem conscients del frau fins que s’hagi produït i ho vegem reflectit en el nostre extracte.

Tot i així, cal tenir en compte que el Parlament Europeu considera que el banc no serà responsable quan l’usuari ha realitzat alguna negligència per la seva part. Dit d’una altra manera, que el client no ha anat amb compte al protegir la targeta, és a dir, porta el pin apuntat al plàstic, ha donat les dades a un tercer o el càrrec no reconegut ha superat els controls de seguretat com són la introducció del pin o superat la doble autenticació.

¿Què fer en algun d’aquests casos?

«Si perdem o ens roben la targeta o trobem un càrrec no reconegut en l’extracte, el primer que hem de fer és comunicar-ho al nostre banc. D’aquesta manera, l’entitat cancel·larà les targetes i evitarà que es continuïn utilitzant fraudulentament», explica Mezcua. Això es pot fer o bé a través del telèfon que les entitats tenen disponible 24 hores o bé a través de la web o de l’aplicació mòbil.

El següent pas serà reclamar la devolució dels diners robats. Pot ser que el banc ens demani que presentem un formulari en el qual sol·licitem la devolució dels diners i, fins i tot, una còpia de la denúncia presentada davant la policia, de manera que un altre pas seria denunciar-ho davant les autoritats.

Notícies relacionades

Una vegada hàgim informat el banc, «hauria de tornar els diners ràpidament, tot i que després pot iniciar una investigació per aclarir el succeït». En aquest cas, una vegada acabi la investigació, si la resolució és positiva, podrem quedar-nos amb els diners. En canvi, si la resolució és negativa, haurem de tornar els diners i, si volem recuperar-lo, haurem de reclamar de manera formal al banc.

Temes:

Robatoris