Sector automobilístic

Jesús Alonso (Ford España): «La crisi dels microxips es pot allargar al 2022»

  • El president de Ford España assegura que «sempre hi haurà països que ofereixin mà d’obra més barata, però a València es prioritza la qualitat i l’alta productivitat»

  • «S’ha d’impulsar a molt curt termini un pla d’infraestructures de recàrrega»

Jesús Alonso (Ford España): «La crisi dels microxips es pot allargar al 2022»

Activos

6
Es llegeix en minuts

L’any 2021 no ha donat treva a l’automoció. Tampoc a Ford, la planta d’Almussafes (València) de la qual ha patit vuit ertos i dos eros de gairebé 1.000 acomiadaments en un any. Jesús Alonso, president de la companyia a Espanya, demana que el Govern financi el camí de l’electrificació i defensa l’aposta de la marca per la factoria valenciana.

La pandèmia ha castigat amb especial duresa l’automoció, però el sector ja estava patint un retrocés de vendes abans de la Covid. ¿Es pot recuperar el nivell d’activitat previ o anem cap a un mercat més petit?

La pandèmia de la Covid ha tingut un impacte molt important en la demanda de vehicles i els avenços en la vacunació seran els que permetin una recuperació progressiva del sector. Però també hi ha altres factors que han condicionat l’evolució del mercat a Espanya com l’augment de l’impost de matriculació vinculat al nou cicle WLTP [procediment per determinar nivells contaminants], que ara s’ha corregit.

¿Quan preveu que es retornarà al volum anterior?

És difícil concretar una data per les incerteses quant a l’evolució de la pandèmia i el ritme de vacunació, però el que tenim clar és que per aconseguir una recuperació total del mercat d’automòbils hem de comptar amb una renovada fiscalitat mediambiental a l’ús i plans potents de recolzament a la renovació del parc de vehicles i a la seva electrificació.

¿El model dels ertos s’acabarà amb la pandèmia o Ford planeja continuar utilitzant-lo més enllà?

Els ertos són eines puntuals per ajustar la capacitat productiva que han sigut utilitzats en altres crisis. L’evolució de la demanda d’automòbils i, en el moment actual, l’escassetat de semiconductors seran els factors que ens vagin indicant si hem d’ajustar la nostra capacitat de producció en el futur.  

Les ciutats cada vegada deixen menys espai al cotxe, la compra ha deixat de ser una prioritat per als joves, els patinets i tota mena de vehicles de mobilitat personal omplen els carrers... ¿Quin encaix té l’automòbil en el nou model de mobilitat?

A Ford estem treballant per oferir als nostres clients les millors solucions de mobilitat, oferint vehicles molt eficients, fins i tot amb zero emissions, que permeten moure’s lliurement pel centre de les ciutats i que estan connectats, cosa que permet optimitzar els temps de transport, així com tenir informació sobre el trànsit en temps real. La nostra visió és que l’automòbil continua tenint un paper fonamental en el futur, gràcies a totes aquestes millores tecnològiques que estem introduint progressivament en tota la nostra gamma de vehicles, i continuarem analitzant molt de prop les preferències dels nostres clients per poder satisfer les seves necessitats de mobilitat.

¿Ford estudia algun tipus de diversificació per adaptar-se a les noves tendències?

A Ford estem fent una gran inversió en l’electrificació de tota la nostra gamma de vehicles, amb l’objectiu que, per a l’any 2026, tots els nostres vehicles de passatgers es puguin moure amb zero emissions, bé amb motoritzacions híbrides endollables o 100% elèctriques. En el cas dels vehicles comercials, l’any 2024 tindrem disponibles motoritzacions amb capacitat de moure’s amb zero emissions en tota la gamma. 

El president de Seat va dir recentment que abans de parlar de les plantes de bateries s’ha d’aconseguir vendre cotxes elèctrics. ¿Les exigències mediambientals estan anant per davant de la demanda?

La demanda de vehicles elèctrics està molt influïda per la velocitat d’implantació d’una gran infraestructura de recàrrega que permeti l’accés, en qualsevol punt del nostre país, a una xarxa de recàrrega potent, amb sistemes de pagament interoperables àgils i amb uns processos de manteniment òptims que n’assegurin el funcionament correcte. Els fabricants d’automòbils, com és el cas de Ford, ja hem fet una gran inversió en el desenvolupament de la tecnologia per produir vehicles elèctrics i ara és el moment en què les administracions públiques obtinguin compromisos clars per part dels diferents actors implicats en la implantació d’aquesta infraestructura de recàrrega. 

Hi ha qui ha trobat a faltar més implicació de Ford en el projecte valencià de la gigafactoria de bateries. ¿Què n’opina?

Des de Ford hem recolzat la iniciativa i continuarem fent-ho en col·laboració amb els governs i els agents implicats.  

¿El sector necessita més ajudes públiques per fomentar les vendes d’elèctrics?

Com he comentat anteriorment, es necessiten amplis plans d’ajuda en el sector per accelerar les vendes de vehicles elèctrics, simplificant també els requisits d’accés a aquestes. El pla MOVES juga un paper essencial, però necessitem fer un esforç addicional i la fiscalitat també ha d’acompanyar, com he dit abans. Aquests plans ens permetran estimular la demanda de vehicles, alhora que reduir de forma molt significativa la presència a les nostres carreteres de cotxes antics amb alts nivells d’emissions, fomentant la sostenibilitat mediambiental, l’ocupació, així com la seguretat viària. 

 ¿La tecnologia i les infraestructures que requereix el vehicle elèctric estan massa verdes?

La tecnologia per produir vehicles elèctrics ja està bàsicament desenvolupada, i és ara el moment d’impulsar un gran pla d’implantació d’infraestructures de recàrrega. És un factor clau i és necessària una actuació decidida en el molt curt termini.

Més enllà dels models que ja es fabricaven a València, Ford no ha adjudicat cap model elèctric nou a Almussafes, mentre que altres plantes com les de Colònia o Turquia han rebut inversions milionàries en els últims mesos. ¿Entén que això generi inquietud entre els treballadors valencians?

Des del 2011, la companyia ha invertit a València més de 3.000 milions d’euros, incloent-hi més de 760 milions per al llançament del nou Kuga. També ha invertit a la planta d’acoblament de bateries un total de 48 milions d’euros. Els treballadors saben que la companyia hi compta i confien en el pla que estem desenvolupant. 

¿Quin paper juga la fàbrica d’Almussafes en aquest camí de Ford cap a les zero emissions?

Almussafes és amb diferència la planta més flexible d’Europa i ja produeix versions electrificades a Kuga, Mondeo, S-Max i Galaxy i acobla les seves bateries. En el cas del Kuga, tenim l’orgull d’haver sigut el primer fabricant espanyol a produir un SUV amb tecnologia híbrida endollable al nostre país. 

¿Hi ha risc de deslocalització cap a països de l’Est d’Europa per la seva mà d’obra més barata? ¿Està en perill la continuïtat de Ford a Almussafes?

Sempre hi haurà països que ofereixin mà d’obra més barata, però el que es prioritza a Almussafes és la qualitat, la flexibilitat i l’alta productivitat dels nostres treballadors.

¿Fins quan es pot estendre la crisi dels microxips?

Esperem que millori en l’últim trimestre de l’any, tot i que possiblement s’allargui fins al 2022. 

¿S’està prioritzant el repartiment de semiconductors a aquells models més exitosos de la marca?

El nostre equip continua treballant per optimitzar la disponibilitat de semiconductors i per trobar solucions úniques per proporcionar el màxim nombre de vehicles possibles als nostres clients.

¿És tard per impulsar una producció europea d’aquests components?

Tots els nostres equips estan treballant perquè aquesta crisi finalitzi al més aviat possible i evitar que aquesta situació no es produeixi de nou. Mesures per impulsar la producció europea d’aquests components poden ser positives.

Notícies relacionades

Ford exporta la majoria de la seva producció espanyola, especialment al Regne Unit. ¿Com està afectant el Brexit a aquest mercat?

El Regne Unit ha sigut sempre un mercat fonamental en el nostre volum de vendes a Europa i esperem que ho continuï sent en el futur. L’acord de lliure comerç és molt positiu en aquest sentit.

Temes:

Cotxes