Turisme
Una Setmana Santa sense penitència
L’intercanvi de casa, l’AVE ‘low cost’ i les compacions ajuden a controlar despeses

El turisme comença a veure la llum al final del túnel després de la pandèmia. Després de l’etapa més difícil, les agències de viatges auguren una remuntada per a aquesta Setmana Santa. Segons l’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades (Acave), les reserves per a les festes registren un augment d’entre el 40% i el 50% respecte al mateix període de l’any passat. Malgrat que la invasió de Rússia a Ucraïna està frenant les reserves, molts espanyols podran tornar a disfrutar de les vacances de Setmana Santa amb normalitat. Però, ¿com optimitzar les despeses en aquesta època de crisi i inflació?
Una de les opcions més econòmiques i en auge és l’intercanvi de cases, que a Espanya creix un 289% en les reserves aquesta Setmana Santa, segons dades de HomeExange. Això implica que una persona posa a disposició la seva casa durant el període de temps en què alhora s’allotja a la casa de la persona que ha vingut a la seva. Altres pàgines web que permeten estalviar són les de ‘car sharing’, com BlaBlaCar i Amovens, que faciliten portar un altre viatger al mateix cotxe o anar al vehicle d’una altra família. A més, es pot aprofitar que ofereixen «serveis de lloguer de vehicles amb preus notablement inferiors als de les empreses tradicionals», segons informa Luis Alberto Iglesias, expert en educació financera a Value School. L’alça en el preu del combustible, d’altra banda, fa que sigui més atractiu viatjar amb tren o en alguna de les ofertes de l’AVE ‘low cost’.
A l’hora de reservar, la planificació és fonamental. En el cas de Setmana Santa, dues setmanes d’antelació és un temps «més que raonable» perquè, a diferència de l’estiu, la climatologia és molt més canviant i les decisions de viatge, en moltes ocasions, es prenen a l’últim moment, explica el vicepresident de l’Associació d’Educadors i Planificadors Financers (AEPF), Javier Santacruz. Malgrat tot, recomana avançar el màxim possible les decisions del futur viatge perquè cada dia que s’aproxima s’encareixen els costos. Per a aquells que encara no s’han decidit, la flexibilitat a l’hora d’elegir serà determinant. «Si ets flexible, trobaràs ofertes tot l’any», afirma Antonio Gallardo, expert del comparador financer Banqmi. «Si es té la disponibilitat de visitar llocs menys massificats o reconeguts, no seria raonable renunciar a aquestes destinacions econòmicament millors i que poden satisfer les necessitats del viatger», reafirma Santacruz. Les destinacions nacionals més demandades pels espanyols per a aquesta Pasqua són les Canàries, Catalunya i València, Andalusia i les Balears, segons una enquesta d’Acave.
Per calcular quant gastar en el viatge, el més recomanable és guardar diners durant l’any amb aquest objectiu, de manera que després hi hagi més «llibertat per gastar», segons Iglesias. Diu que els pressupostos es troben amb despeses inesperades, «són restrictius» i que costa ajustar-s’hi. En cas de no haver sigut previsors, el millor serà realitzar-ne un per partides i anar compensant-ne unes amb d’altres, sense encotillar tot el viatge.
Els millors aliats en el procés són els fòrums, blogs i comparadors d’ofertes, però no ens hem d’aferrar a un de sol perquè ofereixen diferències substancials en les condicions del viatge. Pàgines com Booking, Airbnb i Trip Advisor en són alguns exemples.
Els plans gratuïts en el destí són bona opció sempre que siguin compatibles amb els temps del viatge, perquè solen «concentrar-se en hores fora de l’horari més demandat». Els ‘free tours’, concretament, poden ser també un encert o costar més cars que els ‘tours’ amb preu establert. «El consumidor se sent obligat a correspondre», afegeix Iglesias.
Notícies relacionadesAnant a la recerca de preus tancats, llocs agradables i menjar casolà, es pot anar als restaurants típics de cada ciutat –on acudeixen els mateixos locals– i revisar els menús del dia per estalviar. Els ‘souvenirs’ són un altre punt a evitar, o almenys comprar-los fora de les zones turístiques.
Les empreses, en el context de crisi, hauran d’esforçar-se més a diferenciar-se entre les milers d’opcions que arriben als usuaris, incentivar el consum i personalitzar les seves ofertes. Sandra Vázquez, directora de màrqueting de Dayvo Sistemas, explica que hauran d’incloure campanyes digitals i en xarxes socials i màrqueting, a més de valorar l’aposta pels ‘influencers’ «en dies en què els usuaris estan més amb el mòbil». Al final, s’han d’adaptar al consumidor i ara «mostrar ofertes ambicioses» és clau.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Empreses Els tres fills del fundador de Mango Isak Andic assumeixen l’herència de manera equitativa
- MUNDIAL DE CLUBS Xabi Alonso trenca amb l’oficialisme d’Ancelotti i demana reforços després de quedar-se sense Zubimendi
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça posa màxima pressió a Ter Stegen per forçar la seva sortida
- Unió Europea Espanya proposa blindar per llei que el cost de l’oficialitat del català corri al seu càrrec
- Acte a Barcelona Feijóo promet «més finançament» per a Catalunya si governa: «Sé que el necessita i el tindrà»