Franz Heukamp, director general de l’IESE

«L’empresa és el camí en la solució per gestionar el canvi»

Franz Heukamp, director general de l’IESE, parla sobre la reinvenció del propòsit de les organitzacions

«L’empresa és el camí en la solució per gestionar el canvi»
3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Des de la crisi del 2008, la prioritat per maximitzar els beneficis per als accionistes, com si les empreses fossin un ens aïllat de la resta de la societat,ha perdut força mentre n’ha guanyat l’interès pel seu impacte social i mediambiental.I la crisi de la Covid, de la qual no es pot culpar cap sector en concret –a diferència del que va succeir fa una dècada amb la banca i la immobiliària– n’ha accelerat el procés, segons Franz Heukamp, director general de l’IESE, escola de negocis que manté any rere any el lideratge mundial en formació de directius basant-se en una combinació de conscienciació social i ètica des que es va fundar.

Tot i que més lent, el Business Roundtable, que agrupa més de 180 multinacionals dels EUA, va optar fa dos anys per variar el que entenen com a propòsit de l’empresa. I van fer un canvi radical que va molt més enllà del balanç o el compte de resultats. Les idea de limitar-se a maximitzar el benefici era «pobre i reduccionista», assegura.

El canvi, que ja havia començat, ha cobrat força amb les noves generacions, que venen «amb idees molt avançades que tenen en compte la justícia, la sostenibilitat...I el temps farà que s’apliquin perquè van arribant a llocs de responsabilitat».

Limitar-se a maximitzar el benefici és una idea «pobra i reduccionista»

Es mostra crític amb la tendència d’inflació de la remuneració dels alts directius. «Crec que ens hem deixat portar per confondre la importància d’un treball amb el valor econòmic». Segons la seva opinió, ha calat la idea que «una contribució important no necessàriament s’ha de traduir en remuneracions».Heukamp defensa el rol de les empreses que, al seu entendre, «són el camí en la solució per gestionar el canvi».

La situació econòmica «es resoldrà amb idees d’empresaris que crearan ocupació», sentencia. I cada vegada més amb una visió «sostenible, no amb iniciatives que sabem que després d’un temps es giren en contra perquè són abusives amb les persones, amb el planeta, etcètera», afirma. «En general, la gran majoria d’empresaris i directius volen fer les coses molt bé: formen part de la mateixa societat, tenen fills que al matí, durant l’esmorzar, els pregunten: ¿Què faràs avui per la societat? I fins i tot els critiquen», explica.

Es formen perquè tenen inquietuds. I la millor manera és aprenent a prendre decisions, que són sempre «multidimensionals» i afecten no només els comptes de l’empresa sinó l’entorn, la societat... A l’IESE ho aconsegueixen «analitzant conjuntament moltes decisions, casos pràctics, casos reals, posant els directius en la posició de prendre decisions buscant un repte continu. Així es converteix en costum i hàbit».

Iniciativa emprenedora

Heukamp, que fa quatre anys que ocupa el càrrec, insisteix que «la iniciativa emprenedora és la base de tot».I per això l’IESE es dedica tant a aquesta disciplina. No només en la part de formació, sinó també «ajudant persones que puguin crear empreses». Aquesta setmana han celebrat el 20 aniversari deFinaves, el fons que tenen per invertir en projectes dels seus graduats. Insisteix que «cal ajudar els que ho estan passant malament», però això només serà possible si es facilita el marc perquè les empreses puguin continuar creant ocupació.

Notícies relacionades

Per consolidar un capitalisme més inclusiu afirma que «el millor és començar per l’organització, per determinar com impacta l’activitat en una sèrie de grups de persones, entitats o en la societat. Si aquest avenç a petita escala ho fan moltes, es notarà de seguida més que si s’espera que algú proposi una gran iniciativa per a tothom», explica.

És un procés que va de baix a dalt. I recorda accions com les de companyies de gran consum amb l’oli de palma. «És més car produir d’una altra manera i fa perdre avantatge competitiu, a menys que totes es posin d’acord per fer el que és bo per a tothom.»

Temes:

Empreses