ÉSSERS FANTÀSTICS D'UNA SÈRIE D'ÈXIT

Daereys juga amb dracs alemanys

Els imponents éssers mitològics de 'Juego de tronos' es dissenyen i animen a Frankfurt

game-of-thrones 0

game-of-thrones 0

4
Es llegeix en minuts

Diuen les antigues cròniques que, en el principi dels temps de gel i foc, la casa Targaryen va aconseguir conquistar els Set Regnes i així governar Ponent gràcies a l’ajuda dels ferotges dracs, provinents d’Essos. Potser això és així segons la història de la saga literària, però a la sèrie de televisió 'Juego de tronos', els imponents éssers mitològics que intenta controlar Daenerys (l’actriu Emilia Clarke) provenen d’aquí a prop: d’Alemanya. Concretament, de Frankfurt i Stuttgart, on hi ha empreses de 3D que han aconseguit desbancar les firmes del sector que les grans produccions solien contractar a Hollywood.

    Aquest gran nivell professional dóna moltes satisfaccions, com és el de ser els encarregats de donar vida als dracs de la sèrie, però també provoca alguns problemes als dissenyadors, que els costa d’allò més mantenir l’obligat secret de les trames, incloses les peripècies dels inquietants dracs Viserion, Rhaegal i Drogon.

 

 

«La meva família em prega sovint que els avanci alguns detalls dels nous episodis», reconeix Jonathan Symmonds, un dels dissenyadors que dóna vida als dracs des de la seva pantalla d’ordinador. Symmonds és un dels especialistes de Pixomondo, estudi situat al districte financer de Frankfurt, ciutat més coneguda per la seva gran fira de l’automòbil. De fet, d’Alemanya es té la imatge de la seva potent indústria automobilística i de la fiabilitat de la seva maquinària. Però en aquest segle XXI, també de la qualitat del seu disseny en efectes digitals.

  

  La raó per la qual la cadena HBO ha triat portar la postproducció digital de la seva sèrie estrella fins a Alemanya és una cosa que Viktorija Ogureckaja, responsable de Pixomondo, entén bé: «El nostre país crea molt bons especialistes en aquest sector gràcies a la inversió que s’ha fet a les nostres escoles de cine, com la de Ludwigsburg».

    A uns 200 quilòmetres més al sud, a Stuttgart, seu dels fabricants d’automòbils Porsche i Daimler, també hi ha un viver de dissenyadors digitals, amb l’empresa Mackevision al capdavant, que es dedica bàsicament a crear els vaixells i altres efectes aquàtics de Juego de tronos.

    Jörn Grosshans, director d’efectes especials de Mackevision, apunta que la HBO busca el bo i millor per al seu millor producte. I que per això no escatima en recursos. Així s’entén que el pressupost de cada temporada de 'Juego de tronos' rondi els 60 milions de dòlars. «És una de les sèries més cares de la història, el doble o el triple que grans produccions com 'House of cards' o 'The walking dead' –apunta Grosshans–. Per això es busca una qualitat de cine en tot, en interpretació, en les trames i, per descomptat, en els efectes especials. 'Juego de tronos' no és una sèrie, són 10 pel·lícules per temporada», diu.

    Com a exemple de l’excel·lència amb què treballen, Grosshans recorda una escena creada per a la quarta temporada en què es mostrava l’entrada de la ciutat portuària de Braavos, amb el seu gegant inspirat en el Colós de Rodes: «Quatre persones van treballar tres mesos en aquest pla seqüència que només dura 10 segons».

    Els resultats d’aquesta inversió en qualitat es comproven cada any, no només en les audiències, sinó també en els guardons, com els Emmy, els Oscars de la televisió. I diversos d’aquests Emmy els ha guanyat pels efectes especials. Això és degut a l’ús de tècniques d’animació i 3D «innovadores i revolucionàries», assenyala Sven Martin Juez, director d’efectes especials de la sèrie a Pixomondo. Martin Juez apunta que per donar vida digital als dracs s’inspiren en els moviments d’animals reals, com les aus i els cocodrils.

    Malgrat l’excel·lent resultat que s’obté amb el retoc digital, la factura final de la sèrie exigeix un treball d’actors reals de primera línia i també la imatge que ofereixen escenaris naturals tan espectaculars com són els d’Irlanda, Islàndia, el Marroc i, és clar, Espanya. «Nosaltres som els primers que diem als productors que no abusin dels efectes digitals perquè, com més reals siguin les imatges, millor serà el resultat final», assegura Martin Juez.

Competència molt dura

Notícies relacionades

Encara que la qualitat que donen els estudis de postproducció digital d’Alemanya és indubtable, ells tampoc ho tenen fàcil: hi ha molta rivalitat entre empreses de tot el món per aconseguir aquest 'tron de ferro virtual'. De fet, juntament amb Pixomondo i Mackevision hi ha una dotzena d’estudis més que treballen en diferents apartats de 'Juego de tronos'. I, com als Set Regnes, l’equilibri és precari: els alemanys i els seus competidors han de convèncer cada any els productors per renovar els seus contractes. «Cada estudi intenta donar el millor al preu més ajustat», assenyala Martin Juez, que reconeix que la rivalitat és duríssima. Però, a diferència de la sèrie, «aquí no hi ha vessament de sang», fa broma.

    L’envergadura del treball fa que els rivals estiguin obligats a col·laborar entre ells en molts moments. Una col·laboració que es veurà en la seqüència final de la sisena temporada, que promet deixar bocabadat. «Serà fascinant», afirma Grosshans. No pot dir res més. 

Temes:

Joc de trons