El Parlament ordena a Ensenyament recuperar els menjadors als instituts públics

Ensenyament haurà d'habilitar espais alimentaris als instituts el pròxim curs 2017-2018

Algunes oenagés presten actualment el servei per atendre els alumnes més vulnerables

zentauroepp20875914 esplugues de llobregat  22 11 2012  sociedad  tema carmanyol170601182348

zentauroepp20875914 esplugues de llobregat 22 11 2012 sociedad tema carmanyol170601182348

3
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

Els menjadors escolars dels instituts públics catalans, molts d’ells tancats per falta de demanda (sobretot arran de la implantació el 2012 de la jornada intensiva a l’ESO), hauran de recuperar-se el curs vinent, segons va acordar ahir el ple del Parlament.

La mesura, inclosa en una moció defensada per la diputada del PSC Esther Niubó, vol posar fi al risc de malnutrició al qual estan exposats els estudiants més vulnerables, que al passar a secundària perden el dret a beca alimentària que sí que tenien quan feien primària. En els últims anys, diversos instituts catalans han obert, amb l’ajuda d’oenagés, els seus propis espais per atendre les necessitats alimentàries d’aquests alumnes.

«Tenim un gran problema a secundària: la compactació de la jornada lectiva va suposar el tancament de la major part de menjadors als instituts», va alertar Niubó. La diputada socialista, de qui la moció va obtenir el suport de totes les forces polítiques parlamentàries tret de Junts pel Sí (JxS), considera «inadmissible» que molts alumnes que a primària reben ajudes de menjador «passin directament a mans dels serveis socials» quan canvien a l’ESO, a causa de la falta de serveis de menjador als instituts públics.

«En alguns municipis el tancament d’aquests espais en els pitjors anys de la crisi va comportar l’obertura immediata de menjadors socials», va afirmar Niubó. Es dona la circumstància, va remarcar, que si un alumne ha d’estudiar en un col·legi concertat, perquè no hi ha places al seu municipi en un centre públic, «llavors té dret a beca, siguin quins siguin els ingressos de la família».

En l’actualitat, la majoria dels menjadors que serveixen menús als instituts públics estan gestionats per entitats socials i oenagés de barri que reben fons d’organitzacions i fundacions com Probitas. Només a la ciutat de Barcelona funciona, des de principis d’aquest curs, promogut pel Consorci d’Educació de la capital catalana, un programa que ha permès obrir serveis alimentaris en 14 centres d’educació secundària de barris vulnerables de la ciutat.

En tots aquests casos, a més d’un plat calent, els estudiants poden participar en activitats educatives, ja sigui fent classes de reforç escolar, practicant algun esport o, en algun cas, cultivant un hort. «La Conselleria d’Ensenyament ha de començar a creure d’una vegada en el valor educatiu dels menjadors escolars», va defensar la diputada del PSC.

IMPOSSIBLE EN TRES MESOS

«Saben que això no es pot fer en tres mesos», va advertir en la seva intervenció parlamentària la diputada Anna Simó, que ha actuat com a portaveu de JxS. La diputada republicana considera que la mesura, com la resta de peticions que es van tractar al ple, es podrà plantejar en el «procés participatiu» que s’obrirà pròximament per elaborar el nou decret sobre el servei de menjador escolar, en què ja participen ampes, consells comarcals i empreses proveïdores.

Simó també va recordar que, arran del ple d’emergència social celebrat el 2016, es fa un seguiment per part de les administracions locals dels alumnes amb beca de menjador que passen de primària a secundària per garantir-los el menjar.

La moció aprovada pel Parlament també reclama plantejar, en el marc del debat sobre la reforma horària, «avançar, allà on es presta el servei, l’horari de menjador a secundària, d’acord amb criteris de salut per als joves».

Notícies relacionades

En la mateixa iniciativa parlamentària s’insta la Generalitat a assegurar que en el curs 2018-2019 tots els centres educatius de Catalunya reuniran les condicions per atendre els alumnes celíacs amb totes les garanties. Per a això, el servei de menjador ha de ser de màxima qualitat i tots els professionals que hi treballen han de rebre formació específica.

També es va aprovar introduir ràtios màximes d’alumnes per professional per garantir una bona atenció, amb especial èmfasi en els que tenen necessitats educatives especials, així com implementar protocols de seguretat alimentària a totes les escoles. La moció incloïa, així mateix, un nodrit paquet de mesures per garantir que cap alumne amb necessitats socials es quedi sense ajudes per accedir al menjador i al transport escolar. 

Els antecedents d'una situació anòmala