Anar al contingut

EL SISTEMA EDUCATIU

fcasals38869388 selectivitat170801114602

Setembre, papagais, estrès i pedagogia

Lucía Etxebarria

Aprendre de memòria no fomenta el raonament, el sistema crític o la creativitat

Estudio psicologia per la UNED. Al febrer va morir una familiar i no em vaig presentar a exàmens per als quals sí que havia estudiat. Dos mesos després agafo els mateixos apunts, que havia memoritzat al febrer com un papagai, i no puc respondre a preguntes com «¿en quins paràmetres se situa exactament l’espectre visible del color?» (La resposta és 400-700, per cert). Però si em fessis raonar com percebem els colors, per descomptat que ho podria escriure. El que no recordo són noms, números i dates sense relacionar-los entre si.
    

Jo necessito raonar les coses per entendre-les. Soc creativa, funciono amb el que es denomina «pensament arborescent». Les idees se succeeixen, se solapen, van i venen, no segueixen una estructura lineal. He de relacionar unes dades amb altres. 

Les dades s'obliden. Potser per això se segueix ensenyant així. Potser al sistema no li interessa tenir individus que pensin per si mateixos 

Una amiga estudia el màster de formació de professat a la UNED. Els  inculquen que no tan sols han d’instruir en coneixements, sinó ensenyar a aprendre i guiar en el desenvolupament integral de capacitats. No obstant, els exàmens són una antítesi del que ells mateixos prediquen. Aquests exàmens tipus test suposen que aprovaran persones amb molta memòria, però després podran escriure coses com el «convatir» de Tania Sánchez (llicenciada per la UNED).

Absurda funció mnemotècnica

En un món com l’actual on el coneixement és més assequible i està més emmagatzemat que mai (enciclopèdies, diccionaris, internet) és absurd exigir la funció mnemotècnica de l’estudi i aprenentatge.
  

 La meva filla, per exemple, va aprendre de memòria la taula periòdica per al seu examen de juny, i ja l’ha oblidat. En tot l’any no ha fet cap experiment. La meva neboda viu als EUA i hi va estudiar. No va aprendre de memòria cap fórmula matemàtica, ni física, ni química. Als exàmens comptava amb el llibre i podia consultar-lo si ho necessitava. Havia de solucionar casos pràctics. Avui té un màster i una feina d’alt nivell als 25 anys.
    

Aprendre de memòria no fomenta el raonament, el sistema crític o la creativitat. Les dades s’obliden. Potser per això se segueix ensenyant així, amb mètodes rebutjats per la pedagogia moderna. Potser és que al sistema no li interessa tenir individus que pensin per si mateixos. 

0 Comentaris
cargando