Anàlisi

@mossos, l'exemple

La veritat --encara que no sigui l'única i sigui només la pròpia-- és un valor molt positiu, i més encara quan és la suma de professionalitat i sensibilitat

2
Es llegeix en minuts

El major dels Mossos d’Esquadra, Josep Lluís Trapero. / periodico

'Amb la seguretat, NO S'HI JUGA. Crear falses situacions de risc o falses informacions poden crear alarma i situacions de pànic amb conseqüències greus'

'El nostre agraïment a la ciutadania x la decisiva col·laboració en l'operatiu d #Subirats. Sou peça clau per combatre el terrorisme'

'Els 12 objectius inicials en relació amb l'atemptat estan morts o detinguts però això no vol dir que la investigació es tanqui. Seguim treballant'

Són tuits dels @mossos. Patrícia Plaja és periodista, cap de comunicació de la policia catalana. Estava de vacances quan dijous passat li va sonar el mòbil. La Rambla de Barcelona, van dir-li, i va fer el primer tuit. Els Mossos havien tingut temps d’analitzar teòricament quina comunicació s’havia fet als atemptats de París, Brussel·les o Londres, i n’havien detectat els errors. No podrien atendre per telèfon l’allau de demandes periodístiques que rebien. Per tant, Twitter havia de servir per comunicar-se amb la premsa (també la internacional) i amb tota la ciutadania. Informacions ràpides però 100% contrastades, que generessin confiança, seguretat i cohesió, i que ajudessin a comprendre i assumir emocionalment uns atemptats molt durs, quan la tristesa i la impotència ho omplien tot.

De la teoria a la pràctica eficaç 

De la teoria a la pràctica eficaç@mossos piulen en quatre idiomes, amb un llenguatge correcte, i sempre en positiu. Han demanat i obtingut la col·laboració ciutadana, clau per trobar l’autor de la massacre. Diu la teoria de la comunicació de crisi que les situacions s’han de situar al seu nivell just, adaptant els intervals de la informació a l’evolució dels fets, contrarestant informacions inexactes o rumors, explicant les mesures adoptades i els resultats obtinguts per minimitzar els efectes negatius de la situació i expressant també la solidaritat amb les persones afectades; el silenci o la tardança poden derivar en especulacions. I a fe que la comunicació dels Mossos ha aconseguit portar a la pràctica de manera reeixida la teoria, i no era gens fàcil. Però, a més, en temps de transformació digital, el seu perfil de Twitter ha esdevingut l’eix de tota la seva comunicació, i això és molt nou, avisant des d’aquesta xarxa dels moments informatius clàssics, amb un pilar fonamental, el portaveu únic, Josep Lluís Trapero.

Quan @mossos esdevé un referent, gosen piular que a les mesquites s’hi va a resar, i amb un tuit fan alhora prevenció i integració social. És clar que, com a les pel·lícules, ningú no es perfecte, i s’haurà de trobar qui (probablement de l’entorn) va difondre la imatge de Younes Abouyaaqoub sagnant.

Notícies relacionades

"No sóc una Comunitty Manager, em diu Patricia Plaja. No busco estratègies. Només sóc periodista i tinc clar que fem informació de servei. Farem l’avaluació quan la situació es tanqui. Ara la nostra prioritat és continuar. És clar que estic dins d’una bombolla, però és que encara no hem acabat". 

La comunicació de crisi dels @mossos l’analitzarem en els seminaris de formació. La veritat -encara que no sigui l’única i només sigui la pròpia- és un valor molt positiu; més encara, quan és la suma de la professionalitat i la sensibilitat.