20 anys de Harry Potter en 20 conjurs

El 26 de juny de 1997, la primera edició de 'Harry Potter i la pedra filosofal' va arribar a les llibreries angleses

fcasals39052813 harry potter170626133400

fcasals39052813 harry potter170626133400 / ADRIAN DENNIS

6
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS / ELENA HEVIA

  

El 26 de juny de 1997, la primera edició de 'Harry Potter i la pedra filosofal' va arribar a les llibreries angleses. Van ser 500 exemplars (d’altres parlen de 1.000) firmats per una autora desconeguda. I de sobte la màgia va tenir lloc, i va transformar el panorama de la literatura infantil i juvenil durant dues dècades. Les repassarem utilitzant el llatí macarrònic dels seus conjurs.

1. FRUCTUS MAGNUS

Des del 1997 s’han venut 450 milions d’exemplars dels llibres de Harry Potter, traduïts a 79 llengües en 200 països. Les nou pel·lícules de la franquícia han recaptat 8.500 milions d’euros des del 2001; és la sèrie més vista després de les pel·lícules de l’univers Marvel i per sobre de Star Wars.

2. AUTORA INCOGNITA

El 1999, amb l’aparició de Harry Potter i la pedra filosofal, l’autora va visitar Barcelona. Començava llavors a sonar el rum-rum de l’èxit de la seva novel·la però encara estava lluny de ser la sensació mundial en què s’acabaria convertint. Tímida i reservada, per als periodistes va ser una oportunitat única de poder entrevistar-la amb proximitat.

3. FANATICUS INTOLERANS

Un ‘Mundo Today’ canadenc va publicar el 2001 que Harry Potter «augmentava la pràctica del satanisme entre els nens». La cosa tindria la seva gràcia si cercles fonamentalistes nord-americanes no haguessin acusat els llibres de fomentar la bruixeria i orquestrat campanyes en contra seu als col·legis. Als Emirats Àrabs va ser prohibit.

4. FORTUNA

L’autora va començar a escriure les aventures del nen mag en un pub d’Edimburg en plena ressaca del seu naufragi matrimonial amb un portuguès mentre malvivia gràcies a un subsidi social. Avui la seva fortuna es calcula en més de 738 milions d’euros, segons el Sunday Times, i per tant superaria la mateixa reina d’Anglaterra.

5. CONDUCTA CASTA

Rowling no va saber o no va voler abordar el punxegut tema que el seu heroi, que va anar creixent al ritme dels llibres, fins arribar als 17 anys, s’hauria d’enfrontar necessàriament als ardors eròtics. Temia que els seus lectors més joves s’espantessin. Així que en el més perfecte estil del Hollywood clàssic i antiquat va esquivar aquest tema amb perícia britànica.

6. UBIQUA TUITERA

Rowling, laborista convençuda, és una de les grans influencers de la xarxa social, on tant opina sobre la situació de les dones –va defensar Theresa May, a qui un trol va qualificar de «puta»–, com propina un patapam a Donald Trump pel seu alarmisme en els atemptats de Londres o desitja tenir un conjur perquè la Gran Bretanya no abandoni la UE.

7. MULTICOLOR TARDIVORUS

Durant molt temps, els defensors de la correcció política van acusar la saga de no mostrar res que s’allunyés del model més tradicional. Encara que el primer amor de Potter va ser una nena xinesa, Cho Chang, i l’autora va revelar amb la sèrie ja finalitzada que sempre havia pensat en Dumbledore com a gai.

8. CRITICA INCLEMENS

Harold Bloom no era el millor per enamorar-se del nen mag i en una crítica demolidora va sentenciar que el llibre era ple de «clixés i metàfores mortes». També va aixecar enrenou la ressenya de la novel·lista A. S. Byatt, per a qui el llibre estava dirigit a gent «amb un imaginari que es redueix als dibuixos animats i a les xafarderies sobre famosos». Stephen King es va desfer en elogis.

9. ENCICLOPAEDIA AUGMENTATA

J. K. Rowling va tancar la sèrie de novel·les en la setena entrega, i ha deixat clar que aquí es quedarà. Tot i això, continua planejant una enciclopèdia sobre el seu món màgic i no deixa de produir peces d’aquesta classe a la seva web Pottermore. Les últimes, una història (ja han sortit cinc entregues) dels mags als EUA i una molt recent genealogia de Harry Potter.

10. PSEUDONIMUS EXPUGNATUS

Rowling ha intentat demostrar que literàriament és més que la mare de Harry Potter. No va tenir gran èxit el seu primer intent ('Una vacant imprevista', una novel·la de caires socials); ha funcionat més bé la seva reencarnació en autora de novel·la negra, rere el pseudònim de Robert Galbraith; l’incògnit va durar tres mesos.

11. LECTOR PUBESCENT

La maduració de la sèrie de Harry Potter (amb l’edat dels seus lectors en augment a mesura que apareixien els títols, i els textos ajustant-se a aquest creixement) està en la base del creixement de la literatura juvenil en l’última dècada, de la introducció en aquest sector de la dinàmica del best-seller i pràcticament de la creació d’una nova categoria editorial, el 'young adult'.

12. FANTASTICUS ANCESTRUS

Encara que va dotar el conjunt d’un encant molt personal, Rowling no va inventar res. La fórmula no gaire oculta pren d’aquí i d’allà: l’univers màgic de Tolkien i el seu 'Senyor dels anells0 combinat amb el 'Camelot' de T. H. White enfrontat a les clàssiques narracions d’institucions escolars estil 'Torres de Malory', d’Enid Blyton, o la meravellosa 'Un mag de Terramar', d’Ursula K. LeGuin.

13. PLAGIO ET INSPIRO

Els qui menys poden dissimular la seva intenció d’emular els èxits de Rowling han sigut els autors que han reproduït la fórmula de nens formant-se en internat o caserna per superar reptes sobrehumans: 'Els mags', de Lev Grossman, el Percy Jackson de Rick Riordan, 'Divergent', de Veronica Roth…

14. FACIES AETERNA

Quan se li va preguntar a l’autora a Barcelona sobre la futura adaptació cinematogràfica va expressar la seva por que s’escollís un actor massa guapo. Avui les vuit pel·lícules són inseparables dels llibres en l’imaginari dels lectors. Tot i que pot ser que Radcliffe no fos el nen més aviat grassonet que l’autora va dibuixar.

15. GENERATIO RELEVATA

La producció teatral ‘Harry Potter and the cursed child’ va mantenir gran part de la iconografia que va fixar el cine però amb una Hermione amb un altre color de pell com a gest d’independència. L’obra teatral simbolitza el relleu generacional de l’audiència de Potter: la protagonitzen els fills dels herois, i aquests apareixen com a pares aclaparats.

16. SPINOFFA EXTENSISSIMA

En una demostració brutal de maximització de recursos, un llibret de Rowling d’unes cent pàgines es convertirà en una sèrie de cinc pel·lícules sobre un col·leccionista de bèsties mitològiques que servirà per presentar personatges com Albus Dumbledore quan eren joves.

17. LUDUS LUCRATIVUS

La màquina de fer diners en què s’ha convertit inclou espais als parcs temàtics Warner d’Orlando, Hollywood i Osaka i les visites als estudis de Warner a Leavesden, a prop de Londres.

18. PLATAFORMA DESLOCATA

A l’estació de Kings Road es va senyalitzar en el seu dia en una columna l’entrada màgica a l’andana 9 i 3/4. Però la reforma que va impedir l’accés a les andanes als passatgers sense bitllet va acabar amb aquest atractiu turístic. Solució: es va traslladar al vestíbul, on es va incrustar un carret a la paret perquè els fans s’hi facin fotos.

19. LUSORES NON VOLANT

Notícies relacionades

L’esport imaginari que es practica al món màgic de Rowling, el quidditch, ha acabat tenint la seva adaptació als camps de joc reals. Els jugadors no volen, encara que una versió que intenta donar-hi més velocitat utilitza, en comptes d’escombres, patins.

20. LECTURA PERPETUA

Al cap de 20 anys, les generacions de lectors de Harry Potter s’han anat rellevant. Entre els 20 títols més llegits als EUA la setmana passada a Kindle hi ha sis Potters. Els milers de pàgines de Rowling són la més gran reivindicació de la lectura apassionada i absorbent en un món de pantalles, dispersió i missatges breus.