En col·laboració amb

MOBILITAT NETA I EFICIENT

Més bicicleta per a un futur sostenible

La bicicleta pot contribuir a recuperar els carrers com a espais de convivència

La ciutat de Barcelona triplicarà la xarxa de carrils bici i arribarà als 308 quilòmetres el 2018

 

  / DANNY CAMINAL

4
Es llegeix en minuts
LUIS BENAVIDES

Una ciutat que es mou en bicicleta és més segura, més sostenible, més equitativa i més eficient. La bicicleta és la millor idea del món, diuen.Sota aquest original lema, l'Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa una campanya per impulsar d'una vegada per sempre l'ús quotidià d'aquest vehicle a pedals.

Aquesta campanya dirigida a la ciutadania forma part de la Mesura Estratègica de la Bicicleta, aprovada el novembre del 2015. El seu objectiu és doble: incrementar l'ús de la bicicleta en el 67% i promoure la convivència entre els diferents modes de transport de la ciutat, millorant la infraestructura ciclista i aclarint les prioritats en cada espai. «Aquest increment en l'ús de la bicicleta suposaria uns 80.000 desplaçaments més al dia», apunta Silvia Esteban, tècnica del departament de mobilitat i referent en matèria ciclista de l'ajuntament.

QUOTA EN AUGMENT

Agafar el manillar a la capital catalana, més enllà de la pràctica esportiva de cap de setmana o en períodes vacacionals, és relativament recent. El servei públic del Bicing, que va produir un important repunt en les estadístiques de mobilitat municipals, data del 2007. Després d'aquesta experiència, molts ciutadans van començar a plantejar-se seriosament adquirir la seva pròpia bicicleta per moure's diàriament. Tant si són fixes, plegables o elèctriques, són cada vegada més visibles a la ciutat gràcies a les ajudes econòmiques atorgades per diferents administracions. «El 2011, la quota de desplaçaments en bicicleta a la ciutat era de l'1,5%. Per al 2018, esperem que sigui del 2,5% com a mínim», afegeix Esteban, basant-se en les previsions detallades al Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018.

CONVIVÈNCIA

Les dues rodes estan en auge a la ciutat, i el seu encaix requereix molta pedagogia per afavorir la coexistència amb la resta de formes de transport. Per això la campanya del govern d'Ada Colau, emmarcada en el PMU 2013-2018, inclou una web amb informació sobre la normativa vigent i altres aspectes de

la mobilitat en bicicleta (barcelona.cat/bicicleta), el repartiment de fullets amb informació sobre com han de circular els ciclistes i altres accions promocionals a peu de carrer.

La normativa general per als ciclistes és clara: la bicicleta és un vehicle més, i com a tal es regeix per les normes de circulació dels vehicles. Aquesta normativa contempla específicament la protecció dels vianants, ja que són el col·lectiu més vulnerable. Amb aquestes premissa com a punt de partida, l'Ajuntament incidirà en la campanya en les normes de seguretat, com ara l'obligació de portar timbre i llums, i consells com la contractació d'una assegurança de responsabilitat civil.

Per aconseguir aquests objectius marcats pel pla de mobilitat, l'ajuntament anuncia la millora i ampliació de la xarxa de carrils bici existents. «El 2015 teníem uns 120 quilòmetres, sumant una sola direcció, i l'objectiu és arribar als 308 quilòmetres en els pròxims tres anys. Per a això tenim previst realitzar unes 128 actuacions», detalla la tècnica especialista en mobilitat, que també subratlla la importància d'ampliar altres infraestructures com poden ser els aparcaments. «El més comú és el de la U invertida-continua Esteban-, amb més de 24.500 per tota la ciutat. El 2018 seran 30.000».

SENSE MALS FUMS

Els enormes avantatges de la bicicleta com a mode de transport habitual expliquen el seu ús estès en moltes capitals del nord d'Europa, on el clima no és tan benigne. Per començar, la bicicleta és molt més ecològica, ja que no emet gasos contaminants com sí que fa el vehicle privat, responsable del 50% de la contaminació ambiental.

A nivell més personal, rodar cada dia en bicicleta és un exercici molt beneficiós per a la salut, ja que durant l'esforç es mobilitzen grans grups musculars. A més a més, l'ús regular de la bicicleta ajuda a prevenir problemes amb la hipertensió, el colesterol i la diabetis.

Deixant de banda aspectes relacionats amb la salut i l'impacte mediambiental, els experts en mobilitat urbana també coincideixen a assenyalar la seva rapidesa com una de les seves fortaleses. I és que la bicicleta és imbatible en les distàncies curtes, entre 5 i 10 quilòmetres, de porta a porta.

Es guanya molt de temps, i també s'estalvien diners. El cost del desplaçament en vehicle privat és 10 vegades superior al del transport públic i 50 respecte de la bicicleta, segons els càlculs de l'ajuntament. A més, els costos energètics de construcció d'una bicicleta també són molt menors.

Un altre punt a favor de les dues rodes: el risc d'accident entre el cotxe i la bicicleta és de 100 a 2. Així, com més alt sigui el nombre de desplaçaments en bicicleta, menys accidents hi ha a la ciutat.

Notícies relacionades

UNA CIUTAT HUMANA

Un ciclista, detalla la campanya municipal, «ocupa 20 vegades menys espai que un automobilista, tant aturat com en moviment» Reduir el nombre de vehicles motoritzats a la calçada, no solament és més sostenible. Un increment en l'ús de la bicicleta pot contribuir a recuperar els carrers com a espais de convivència ciutadana i, en definitiva, a millorar la qualitat de vida a la ciutat. W