MATÈRIA ESCOLAR 2.0

¡Auxili: torna el grup de WhatsApp del col·le!

Consells de la policia i altres experts per fer un bon ús dels polèmics xats escolars

4
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La tornada al col·le està a punt d'arribar, dilluns que ve a Catalunya, i amb ella la frenètica activitat dels grups de mares i pares de WhatsApp (si és que algun havia tancat per vacances). Aquests xats, que semblen haver arribat a la vida educativa per quedar-s'hi, tenen la finalitat de seguir el progrés escolar dels més petits, però moltes vegades deriven en una eina per qüestionar la feina dels docents, controlar l'agenda de deures dels nens i fins i tot en un fòrum de xafarderies, comentaris banals i picabaralles entre progenitors. 

Populars i odiats a parts iguals -a Facebook ja hi ha una 'secció' dedicada a les "valentes" mares -majoritàries en aquests grups- que s'atreveixen a abandonar el xat de la classe dels seus fills-, fins i tot la Policia Nacional acaba de sortir a la palestra per posar ordre i demanar als pares que facin servir aquests fòrums "sempre amb respecte" i "bon rotllo".

No és la primera vegada que la policia avisa dels perills del mal ús d'aquesta mena d'eines. El mes de maig passat també va utilitzar el seu compte de Twitter per desmentir un rumor que s'havia estès, sobretot, en aquests grups de WhatsApp, i que assegurava que havia aparegut una nova droga -'dulcecitos papá y mamá'- i que un pare l'havia descobert a la motxilla del seu fill. 

CRÍTIQUES DELS MESTRES

La comunitat educativa també alerta del descontrol d'aquests xats. El sindicat ANPE (Associació Nacional de Professors Estatals) ha constatat un augment de les queixes dels mestres sobre la difusió de falses acusacions i malentesos contra ells a través de la xarxa social).

"Els grups de WhatsApp són privats, però la informació que es comparteix és pública", adverteix Sonia García Gómez, d'ANPE. "No sabràs mai on poden acabar els comentaris o les imatges que has enviat al grup".

"La bidireccionalitat està entre pare i fill i alumne i professor. Tot el que està a l'exterior no aporta", apuntava el psicòleg Javier Urra en una entrevista publicada a '20minutos' al maig. Altres experts, a més, assenyalen que aquesta eina sobreprotegeix el menor i li resta autonomia i responsabilitat.

Per García Gómez, "és important que els centres educatius sensibilitzin sobre el bon ús d'aquesta eina a través de circulars o d'alguna jornada del bon ús del WhatsApp". Des del sindicat de professors són partidaris que, quan hi hagi un grup que funcioni correctament, "s'hauria d'aplicar la normativa referent a convivència escolar per eradicar aquest tipus de problemes com més aviat millor".

MANUAL D'UN BON ÚS

Per als pares que encara vulguin seguir participant en aquests grups, aquí hi ha alguns consells de bon ús.  

1/ "El meu fill no ho ha posat a l'agenda i no sap quins exercicis s'han de fer per demà" és un clàssic dels grups del col·le i un exemple de fins a quin punt alguns pares els porten les agendes als nens via xat. Els experts aconsellen, però, que s'ha d'ajudar els fills a "aprendre a ser més responsables i escoltar més a classe. Ser més autònoms i solucionar ells mateixos els seus problemes". 

2/ "Aquest professor no m'agrada" és una altra frase recurrent en alguns grups. Convé defugir questa mena de crítiques destructives, ja sigui de docents, pares o companys. El fòrum no és el lloc per criticar el professorat ni la seva feina. Si "posa massa deures" o "pocs durant les vacances", val més parlar-ne directament amb ell. 

3/ "Bla, bla, bla". Si no hi ha res útil, informatiu o interessant per dir al grup, val més no escriure res. Mantenir la justa correspondència. Per exemple, si algú pregunta pel calçat oblidat del seu fill en classe, i no en saps res, no cal contestar "El meu fill no l'ha portat".

4/ "A mi m'han dit", "m'han comentat". Els dubtes i rumors no aporten res d'educatiu. 

5/ La privacitat és sagrada. No s'han de compartir continguts que atemptin contra la privacitat de ningú ni resultin ofensius. Respecte.

6/ Emoticones, les justes. Hi ha coses que s'han d'aclarir. No sempre una imatge val més que mil paraules.

7/ Mantén el teu criteri. S'ha d'expressar sempre l'opinió personal i, si és necessari, la disconformitat. 

8/ Mai substituir la comunicació cara a cara per un missatge de WhatsApp.

Notícies relacionades

9/ Va bé silenciar de tant en tant el grup (quan la conversa supera la nostra paciència i/o la informació que s'aporta en aquest moment no és interessant).

10/ Una retirada a temps pot ser una victòria. 

Una aplicació per comunicar pares i mestres

El funcionament és senzill: els pares es descarreguen l'aplicació al mòbil -de manera gratuïta- i així reben immediatament tots els missatges del centre escolar (diverses escoles de Barcelona ja han optat per aquesta via). El col·legi pot personalitzar l'aplicació amb el seu propi logo, enviar notes personalitzades per cursos, classes, matèries... Només informació útil i pràctica. Els creadors d'aquesta 'app' han tancat la qüestió reduint a zero la possibilitat d'obrir fòrums de debat. És a dir, com a molt es pot respondre "sí" o "no" a qüestions concretes. I si algú té un dubte més personal, s'estableix un diàleg tancat amb aquests pares en qüestió, no amb tot el grup.