Només tres de cada 100 graduats en FP aconsegueixen feina en la seva especialitat

CCOO alerta de l'alta taxa de fracàs escolar que hi ha en els estudis de grau mitjà

El sindicat reclama més places per a estudiants en les especialitats amb més projecció laboral

Un grupo de alumnos, durante una clase, en un instituto de Barcelona.

Un grupo de alumnos, durante una clase, en un instituto de Barcelona. / FRANCESC CASALS

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

Dels 35 alumnes per classe que aquest any han començat un cicle de formació professional (FP) de grau mitjà, cinc estudiants abandonaran abans d'acabar el primer curs i, de la trentena que passi a segon, només 16 aconseguiran graduar-se i obtenir el títol. D'ells, en els sis mesos següents, només un aconseguirà trobar una feina estable en la professió per a la qual ha estudiat. Són dades facilitades aquest dilluns pel sindicat CCOO a Catalunya, després de l'anàlisi detallada dels diferents estudis fets els últims anys sobre el fracàs escolar entre alumnes de FP i les taxes d'inserció laboral d'aquests joves. 

"En un moment en què la Generalitat està desplegant una nova llei de la formació professional a Catalunya, hem cregut convenient donar a conèixer aquesta informació, que no ha sigut fàcil d'aconseguir perquè les administracions no la faciliten, però esperem que serveixi perquè s'utilitzin els resultats, per veure si les administracions prenen mesures", explica Eduard Requena, responsable de l'àrea de FP en la federació d'Educació de CCOO a Catalunya. A més, ha recordat Requena, aquest curs 2015-2016, amb la implantació de la LOMCE en la secundària, es propiciarà encara més la segregació d'alumnes amb dificultats d'aprenentatge cap a aquests estudis.

Notícies relacionades

"La crisi financera i les polítiques aplicades pels governs espanyol i català per fer front a aquesta crisi han provocat la precarització i destrucció generalitzada de llocs de treball i els joves graduats són els primers a ressentir-se'n i patir-ne els efectes", ha constatat el sindicalista. S'hi afegeix, a més, la disminució de recursos que ha registrat el sistema educatiu català els últims cinc anys, amb una retallada pressupostària acumulada del 17%, que ha provocat, en el cas de la FP, un augment notable en el nombre o ràtio d'alumnes per aula. "Hi ha classes que comencen el curs amb més de 40 alumnes, si comptem repetidors", ha assegurat en aquest sentit Requena. "La situació laboral dels docents s'ha precaritzat i no s'han aplicat els canvis organitzatius i pedagògics que serien necessaris per combatre aquests problemes", ha afegit.

OFERTA MAL DISSENYADA

I per acabar-ho d'adobar, ha prosseguit el responsable de FP a CCOO, els estudiants de FP són víctimes d'un "enorme desajust estructural entre les famílies o especialitats professionals amb més oferta i les que tenen més inserció laboral". Dels cinc àmbits que tenen més oferta, només les especialitats sanitàries troben estan també entre les cinc que tenen més sortides laborals, indica. "Que Espanya tingui un baix nivell formatiu de la població és efectivament un problema greu, però també és molt preocupant que no es reaccioni i que no s'estiguin oferint més places per a estudiants en les modalitats emergents, en els sectors productius que tenen possibilitats d'oferir més feina en un futur".