Anar al contingut

Patrocina:

suport a l'emprenedoria

'Start-ups' divines

El Vaticà promou una acceleradora de projectes que ja ha impulsat nou idees d'economia circular

El projecte compta amb l'assessorament de firmes de capital risc, com Imagine Ventures

Irene Savio

fcasals41573050 economia empresa nokero nos las ha cedido es la empresa qu180112143058

periodico

¿Què tenen en comú una empresa que produeix farines a partir de rebutjos, uns joves que han construït una app que facilita trasllats en motos compartides i un sistema per convertir l'aigua potable sense necessitat de bullir-la? Francesco Rellini, de 33 anys i fundador de Scooterino, l'app de motos, ho explica així: "Fàcil. Hem apostat pel benestar de tots els éssers humans… i pel negoci". Encara que també hi ha una altra raó: tots tres són part d'un grup de nou empreses que han format part de la primera incubadora de start-ups —presentada el desembre passat— promoguda pel Vaticà, un grup d'experts en tecnologies i empreses, i fons d'inversió i consultores dels Estats Units i Europa.

Un còctel que ha donat vida a una experiència inèdita iniciada al maig, quan Stephen Forte, de Fresco Capital Fund, i Eric Harr, d'Imagine Ventures, li van proposar a la Santa Seu el projecte Laudato Sí Challenge (LSC). Això, inspirant-se precisament en l'homònima encíclica del papa Francesc, en què fa referència a les ensenyances de Sant Francesc i s'adverteix sobre la fragilitat del medi ambient i els perills per a les comunitats desafavorides. 

Resultat: 300 aplicacions presentades per start-ups amb projectes d'innovació i atenció a la sostenibilitat ambiental i social de tot el món, nou de les quals van ser finalment seleccionades per participar en la iniciativa. Acte seguit: un mentor assignat a cadascun dels guanyadors i cursos de formació en màrqueting, comunicació empresarial, capitalisme 2.0, preservació del medi ambient i economia sostenible. Tot això realitzat per empresaris i economistes d'alt nivell, alguns d'ells fins i tot provinents de Silicon Valley, la mítica vall de la innovació als Estats Units. I una sucosa cirera sobre el pastís: 100.000 dòlars (aproximadament 85.000 euros), entregats pel grup liderat per Forte i Harr, a canvi d'una participació d'entre el 6% i el 8% en les empreses en qüestió. "Ha sigut un gran reconeixement i una empenta cap endavant. La nostra idea va sorgir d'un grup d'amics de la Universitat de Nova York que es van plantejar com processar rebutjos per obtenir ingredients, l'anomenada simbiosi industrial", explica l'enginyera mecànica Bertha Jiménez, una equatoriana de 34 anys establerta als EUA que va cofundar Rise Products.

Exemple de la iniciativa

L'empresa de Jiménez sintetitza l'ànima de la iniciativa vaticana. Després d'una primera fase d'experimentació, Jiménez i els seus altres quatre socis van optar per dirigir la seva mirada cap a l'enorme quantitat de cerveseries (al voltant d'un milió) que hi ha a Nova York i van arribar a la conclusió que, en aquest context urbà, la principal deixalla es donava en el procés de premsat, que generava una gran quantitat de residus d'ordi. Així, van decidir aprofitar-los per reconvertir-los en farina que després venen a forns i restaurants. "El que ens faltava era una mirada més enfocada cap a un model d'empresa sostenible", explica.

Nokero, fundada el 2010, és un altre cas. Aquesta empresa distribueix bombetes solars en 120 països, molts dels quals estan en zones de l'Àfrica i l'Àsia en els quals hi ha greus problemes d'accés de la població a l'electricitat. "Gràcies a la iniciativa del Vaticà, hem tingut accés a nous inversors i estem estrenant nous productes, entre ells carregadors portàtils i sistemes d'il·luminació al carrer", explica Steve Katsaros, el CEO de l'empresa. Algunes de les seves creacions seran presentades al congrés del mòbil, a Barcelona, del 26 de febrer a l'1 de març.

Projectes d'economia circular

Els projectes es remeten, en aquesta instància, a l'anomenada economia circular, un model econòmic alternatiu que trenca amb el seu model lineal dominant d'extreure per fabricar, vendre, usar i tirar. Un exemple més és el de Yuvia López, de 24 anys i fundadora de Protrash. Una empresa que s'acaba d'estrenar "en sis comunitats de la perifèria de Guadalajara (Mèxic), en les quals hem instal·lat màquines que, a canvi d'escombraries, reparteixen targetes per comprar menjar, roba o medecines. Imagineu-vos". 

Les altres empreses involucrades en el projecte són: Aqus, una start-up que va crear un sistema que potabilitza l'aigua sense que calgui bullir-la, Innov8tia, que transforma el fang tòxic en aigua i energia i Mandalius Energy, que adquireix residus agrícoles a Uganda i els converteix en combustible net. Així mateiux, també hi figuren Papr, que va idear un sistema que redueix la utilització de paper i Smart Yields, que va fabricar un mecanisme d'agricultura de precisió. Encara que el projecte ja es va acabar en la seva primera fase, no s'exclou que es repeteixi, mentre el primer grup segueix rebent assessorament. 
 

0 Comentaris
cargando