DONES al capdavant DE LES EMPRESES

Emprendre malgrat tot

Les iniciatives femenines fracassen el 14% menys que els projectes dels homes

foto-web-c

foto-web-c

2
Es llegeix en minuts
Patricia Martija

En el món empresarial, les dones segueixen estant poc representades. Aquesta tendència es veu clarament en el percentatge de directives en les companyies (13%), però també en la desigualtat existent en els projectes d’emprenedoria. 

    

A Espanya hi ha més de 650.000 emprenedores. De totes les empreses que es creen cada any, el 40% són fundades per una dona, segons l’últim informe de Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Raquel Cabezudo, presidenta de Professional Women’s Network (PWN), matisa aquestes dades: «El 2015, només el 5% de les iniciatives amb menys de tres anys i mig estaven fundades per dones». Encara que admet que el 2016 aquesta xifra va millorar fins a arribar al 5,8%. Una tendència que es confirma amb les dades generals. Blanca Drake, responsable de Women’s Age, assegura que «l’evolució és positiva». En comparació amb el 2015, l’any passat hi va haver un 7% d’empreses posades en marxa per dones.

Plans més sòlids

A més a més, les iniciatives de les dones fracassen el 14% menys. El 66% de les empreses fundades per homes no funcionen, davant el 48% de companyies començades per dones que no tenen èxit. El motiu, segons els experts, són els plans de negoci més sòlids. També hi influeix el fet que són més propícies a demanar finançament de fonts més variades en cas de ser necessari.

  

 No tot són dades positives. Blake destaca que només el 27% de les iniciatives tecnològiques són fundades per dones i que «aquestes són les empreses que tenen més futur». La raó: la falta de noies que estudien carreres científiques. La solució: que les nenes considerin aquests graus «atractius». Un pla d’actuació que podria servir també per promoure la innovació de les dones en general. Totes les expertes consultades coincideixen a dir que això és imprescindible. Helena de Felipe, directora d’AFAEMME, veu necessari que es «recolzi» l’emprenedoria femenina. I afegeix: «Necessitem més emprenedoria en general, amb vista al futur, i que contractin després d’uns anys d’activitat». 

     

És una lliçó que s’ha d’aprendre de les emprenedores del nord d’Àfrica. Meriem al-Hilali, consellera diplomàtica a la Unió pel Mediterrani (UpM), destaca que «una de les millors accions és veure com integren la comunitat en el seu negoci per impulsar-lo». «Encara que entenc el que passa a Europa, per la despesa que suposa contractar», afegeix.

Notícies relacionades

  

 I el MedaWeek Barcelona, que va tenir lloc la setmana passada, va ser la trobada idònia perquè emprenedores dels dos costats del Mediterrani compartissin les seves experiències. En aquest fòrum, Laurence Païs, responsable de projectes socials d’UpM, va opinar que «l’apoderament de les dones passa, entre altres factors, per l’accés a les finances, però també pel suport dels homes en aquest repte».