TECNOLOGIA

El clúster digital de Barcelona ultima la selecció d'edificis per reeditar l'èxit del Pier 01

Cent firmes omplen els 10.000 metres de l'espai i hi ha demanda per ocupar 13.000 metres més

L'associació Barcelona Tech City expandirà la iniciativa a altres immobles de la zona portuària

 

  / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

La comunitat d’empreses tecnològiques i digitals de Barcelona viu un moment dolç. A més de veure com creixen any rere any les inversions, apareixen nous emprenedors amb projectes de futur i es consoliden vendes multimilionàries que demostren la salut del sector, des del 2016 compten amb un edifici insígnia, el Pier 01. En pocs mesos ha penjat el cartell de complet i la iniciativa agrada tant al sector que els promotors s’han vist desbordats per la demanda d’empreses que volen instal·lar-s’hi. És per això que s’ha accelerat la recerca d’altres edificis per replicar un model que ja dona fruits.

El Pier 01 és el somni fet realitat del Barcelona Tech City, el clúster d’empreses digitals creat el 2013 per Miguel Vicente (fundador de Wallapop i Letsbonus) i que ja agrupa més de 360 emprenedors digitals. En el seu naixement, l’associació va plantejar la necessitat de la col·laboració publicoprivada, i el màxim exemple d’això va ser el Pier 01. Recolzat per l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i el Port, el clúster va inaugurar el juliol del 2016, a primera línia de mar (el Palau de Mar), un edifici de 10.000 metres quadrats que agrupa empreses del món de la tecnologia.

CREACIÓ DE SINERGIES

Ja des de l’inici nombroses empreses es van interessar per instal·lar-se en un espai on es podien crear sinergies. Ara, l’edifici està pràcticament acabat i complet, amb més de 100 companyies (Tiendeo, Letgo, Berepublic, Holaluz, Byhours, Talent Republic) i incubadores i acceleradores (Connector, mVentures, Nuclio). Un miler de treballadors en total. "Al ser un espai on tothom està en les mateixes condi­cions i és del mateix sector, es creen sinergies i aprenentatges", explica Gina Tost, cofundadora de la plataforma de promoció d’'apps' Geenapp (20 empleats).

Miquel Martí, conseller delegat del Barcelona Tech City, destaca altres dades interessants: del miler d’empleats, el 30% són dones, entre el 30% i el 40% són treballadors d’altres països i més del 50% són mil·lennistes (de vint-i-pocs a 34 anys) "amb sous per sobre de la mitjana".

El projecte és un "èxit" menys d’un any després. "Hem obert un registre per a firmes interessades perquè la idea és seguir creixent. Ja hi ha demanda per ocupar 13.000 metres més", revela Martí. Des del dia de la presentació, va quedar clar que l’objectiu era obrir altres edificis (d’aquí ve el 01 del nom). El que no estava previst era tanta demanda ni haver-ho de fer de forma tan ràpida.

ATRACTIU DE LA ZONA

El clúster s’ha posat mans a l’obra. El model a seguir és el mateix: col·laboració publicoprivada per a un o diversos edificis més. El problema és trobar les condicions perfectes. En principi no es descartava obrir el Pier 02 en un altre punt de la ciutat, però l’associació prefereix ara crear un Tech Harbour aprofitant l’atractiu de la zona, sobretot per a les firmes o el talent estranger que han d’escollir si venir a Barcelona.

Segons diverses fonts, els contactes estan avançats i hi ha diversos finalistes. Seria ideal ocupar l’edifici adjacent, on actualment hi ha el Museu d’Història de Catalunya, que té una concessió que s’acaba el desembre del 2018. De tota manera, el pla del clúster és anar més ràpid, ja tenir un segon espai aquest mateix any. "Tenim diverses possibilitats, algunes són solucions imaginatives", explica Martí. Analitzen diversos espais. Per exemple, el segon edifici de Desigual, però les posicions en el terreny econòmic estan llunyanes. També hi ha el World Trade Center, encara que l’estructura de l’edifici no encaixa amb l’ambient que busquen les 'start-ups'. Remodelar algun dels immobles de la zona també és una possibilitat.

Notícies relacionades

Mentre s’acaben de trobar noves ubicacions, el Pier 01 ja dona resultats. "Han nascut almenys dos projectes gràcies al Pier 01. Són les start-ups Eelp Marmota [venda de matalassos 'on line']", explica Martí.

"El Pier 01 és una gran iniciativa perquè ajuda a visualitzar l’ecosistema de les 'start-ups", assegura el director general de la Mobile World Capital Barcelona, Aleix Valls. Un exemple: diàriament, de 500 a 600 persones visiten el Pier 01, entre inversorsinstitucionsempreses que busquen serveis... "Cada dia sorgeixen oportunitats de negoci, entre els que ens visiten i els que habiten l’edifici. Tenint en un mateix immoble 'start-ups', firmes consolidades, talent local i internacional, inversors, acceleradores... són tot avantatges", afirma Martí.