TECNOLOGIA APLICADA AL TRANSPORT

Un estudi redueix en un 80% els taxis necessaris en grans ciutats com Nova York

Un algoritme desenvolupat pel MIT planificaria les rutes gràcies a la intel·ligència artificial

Els viatgers haurien de compartir vehicle amb altres passatgers

getthumbsbyfilename

getthumbsbyfilename

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS / BARCELONA

Nova York té en l’actualitat una flota d’uns 14.000 taxis. No obstant, un estudi del Massachusetts Institute of Technology (MIT) assegura que es podria cobrir tota la demanda de la ciutat amb només 3.000 vehicles. ¿Com? Gràcies a la intel·ligència artificial i a la compartició de vehicles.

El CSAIL (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) del MIT ha calculat mitjançant un algoritme com es podria donar resposta a la demanda de taxis de Nova York amb vehicles autònoms o amb cotxes amb conductor però dotats d’alta tecnologia. I la conclusió no agradarà als taxistes: la flota es podria reduir considerablement si els ciutadans estiguessin disposats a compartir vehicle i fos la intel·ligència artificial la que gestionés el servei.

Per fer els càlculs, el CSAIL ha analitzat les dades de més de tres milions de trajectes realitzats per taxis a Nova York els últims mesos. A partir d’aquí, ha realitzat una projecció partint de la premissa que sigui un algoritme (intel·ligència artificial) el que processi totes les peticions (realitzades a l’avançada per telèfon o per internet), de tal manera que el sistema és capaç de dissenyar la planificació en temps real perquè s’aprofitin al màxim les rutes i també la capacitat del vehicle.

Actualment, empreses com Uber ja ofereixen serveis de carpooling, és a dir, de compartició de vehicles. No obstant, l’algoritme del MIT presenta algunes millores, ja que planifica les rutes sobre la marxa i pot anar afegint usuaris enmig del servei.

L’estudi conclou que amb només 3.000 taxis amb capacitat per a quatre passatgers o 2.000 en el cas de vehicles amb capacitat per a 10 persones es podria cobrir el 95% de la demanda a Nova York.

Més temps d’espera

Notícies relacionades

Més temps d’esperaEl nou sistema, això sí, comportaria un temps d’espera mitjà del taxi de tres minuts i mig. L’algoritme, a més a més, és capaç de preveure la principal demanda d’aquest tipus de transport en àrees concretes durant moments específics.

Segons Daniela Rus, professora del MIT, amb aquest sistema «en comptes de torns de 12 hores, els taxistes podrien treballar sis o vuit hores» per guanyar la mateixa quantitat de diners, perquè la millor gestió no comportaria una disminució d’ingressos. Rus, a més a més, va destacar que «menys cotxes a les carreteres significa millor qualitat de vida per a tothom, millora del trànsit, menys pol·lució i una millor experiència de transport». El resultat és un «algoritme òptim en tot moment» que, a més a més, és capaç d’aprendre sobre els resultats obtinguts en tot moment.