XARXA AEROPORTUÀRIA

L'aeroport d'Alguaire no s'enlaira

L'equipament rep cada any uns 30.000 passatgers, encara que les estimacions inicials del Govern eren de 50.000

El Departament de Territori treballa per trobar noves activitats en la infraestructura per aconseguir rendibilitat

L’aeroport d’Alguaire, a Lleida.

L’aeroport d’Alguaire, a Lleida. / XAVIER LOZANO

2
Es llegeix en minuts
LAURA BIELA / LLEIDA

L’aeroport de Lleida-Alguaire no acaba de funcionar. Més de sis anys després de la seva posada en marxa, la Generalitat té serioses dificultats per treure rendiment a aquest equipament. La infraestructura va néixer per incorporar Lleida al mapa aeroportuari i donar un important impuls a la demarcació lleidatana i als Pirineus, però ara per ara no s’estan complint les expectatives fixades de bon principi. 

El Departament de Territori va marcar com a objectiu superar els 50.000 viatgers a l’any. I si bé és cert que el primer any de funcionament, el 2010, es va superar la xifra –se’n van registrar 57.665–, els anys posteriors, i fins ara, les dades s’han situat al voltant dels 30.000 viatgers. Unes xifres molt per sota de les esperades.

A la Generalitat són conscients de la dificultat que tenen per treure rendiment a l’aeroport de Lleida-Alguaire. En aquest sentit, el conseller de Territori, Josep Rull, considera que «el futur de la infraestructura passa per buscar altres activitats més enllà de l’aviació comercial, com podrien ser feines de manteniment, així com noves activitats de caràcter industrial vinculades al sector aeronàutic».

Per aquest motiu, l’equipament s’ha convertit al llarg d’aquests anys en l’escenari de gravació d’anuncis publicitaris de diverses marques comercials, en el lloc escollit per celebrar reunions empresarials i jornades universitàries, així com per organitzar festivals aeris, com  ara el Campionat d’Espanya de Vols Acrobàtics, l’OctObert Airfest o el Lleida Air Challenge. Rull admet que «el recorregut de l’aviació comercial està molt limitat i en el trànsit de mercaderies encara és més difícil». Per això, la Generalitat s’ha trobat en la necessitat de buscar altres sortides a l’equipament.

Estiu i hivern

Quan més activitat es registra a l’aeroport és durant les estacions d’estiu i d’hivern. En l’actualitat, són tres les companyies que hi operen. Air Nostrum, que ofereix vols a Palma de Mallorca durant els caps de setmana de tot l’any, i a Maó i Eivissa durant l’estiu; i dos operadors turístics: el britànic Thomas Cook / Neilson, que ofereix vols entre el Regne Unit i Alguaire per desplaçar esquiadors des d’allà fins a Andorra, i l’israelià Arkia, que fa el trajecte entre Lleida i Tel Aviv durant els mesos d’hivern.

Notícies relacionades

Un problema amb què es troba l’equipament durant els mesos més freds de l’any, que coincideixen amb l’època de més afluència de viatgers, és la densa boira que s’instal·la a la zona de Lleida. Aquest fenomen obliga alguns dies a cancel·lar o desviar els vols previstos cap a altres aeroports, com el del Prat o  el de Reus. 

L’aeroport de Lleida-Alguaire va ser inaugurat el 17 de gener de 2010. L’equipament va costar 95 milions d’euros, entre la torre de control, la terminal de passatgers, la plataforma per als avions de 39.500 metres quadrats i una pista de 2.500 metres de llarg per 61 d’ample. L’extensió total de la instal·lació és de 368 hectàrees.