NOU FORMAT

La reinvenció d''OT 2020': així continua en xarxes després de la seva cancel·lació temporal a TVE

El 'talent show' de Gestmusic ha ideat una estratègia digital per continuar oferint contingut als seus fans

ot-2020

ot-2020

4
Es llegeix en minuts
Sergio L. Merillas

’OT 2020’ s’ha convertit en una edició que ocuparà un lloc molt especial en la història del ‘talent show’. Al principi les expectatives no eren gaire altes, sobretot tenint en compte el llistó tan alt que va deixar ’OT 2017’ i que ’OT 2018’ no va saber mantenir. No obstant, l’actual temporada del format produït per Gestmusic ens ha regalat, per bé i per malament, momentassos per al record. 

Des de la seva estrena el mes de gener passat, l’onzena edició d’‘Operación triunfo’’ ha generat una enorme conversa social setmana rere setmana. A més de comptar amb un càsting que ha funcionat molt bé en l’aspecte televisiu, les polèmiques han tornat a estar a l’ordre del dia. Des dels problemes de convivència dins de l’Acadèmia fins al criticat gest d’Estrella Morente en plena gala, quan va canviar l’inici del tema ‘Volver’ per uns versos taurins. Però l’episodi que ha marcat un abans i un després en el concurs arribava el passat 16 de març, quan TVE comunicava el tancament de l’Acadèmia davant de la impossibilitat de celebrar les gales setmanals per la crisi del coronavirus. 

Aquell mateix dia, Noemí Galera va ser l’encarregada d’informar els concursants de la decisió que havien pres cadena i productora. Una notícia que va caure com una gerra d’aigua freda sobre els alumnes, que van haver de fer les maletes i tornar a les seves cases de manera sobtada. No obstant, a l’espera que l’Acadèmia pugui reprendre la seva activitat quan les circumstàncies ho permetin, l’equip d’’OT 2020’ continua treballant per oferir als espectadors el contingut que es mereixen. 

D’aquesta forma, el programa s’ha refugiat en l’aliat que tantes alegries li ha donat des de la seva tornada el 2017: les xarxes socials. Mentre que l’audiència tradicional ha quedat per sota de les expectatives, el format no pot tenir una millor salut en plataformes com a Twitter i Youtube. Una carta que han aprofitat per complir un doble objectiu. En primer lloc, mantenir el programa amb vida malgrat no comptar amb la finestra de TVE. I d’altra banda, amenitzar la quarantena dels milers d’espectadors que s’han quedat orfes d’‘OT’. 

Les xarxes socials, la nova Acadèmia d’’OT 2020’

Una de les novetats que han marcat l’actual edició d’’Operación triunfo’ és que els concursants han tingut l’oportunitat de començar a treballar dins de l’Acadèmia a la producció dels seus primers singles. D’aquesta forma, molts d’ells han sortit amb una cançó sota el braç, i que el mateix programa va aprofitar diumenge passat per oferir un concert amb tots ells. Javy, Maialen, Nick, Eli, Anne i Rafa van interpretar els seus temes des de les seves cases en un vídeo que, fins ara, reuneix més de 160.000 visualitzacions. 

Tot i que la competició ha quedat pausada, el canal de Youtube ha mantingut amb vida la mecànica del concurs. Això sí, adaptada a les noves circumstàncies. Dilluns passat, Noemí va anunciar la posada en marxa d’una iniciativa en la qual els fans han tingut un paper important. I és que la directora de l’Acadèmia va fer l’habitual repartiment de temes tant per als concursants com per als espectadors, que enmig del confinament han pogut formar part del programa. Emulant al màxim possible la planificació setmanal, aquest divendres es va compartir al canal el primer passi de micros, en el qual van participar tant els ‘triunfitos’ com alguns afortunats anònims que van disfrutar d’uns minuts de glòria. Fins al moment, el vídeo acumula més de 140.000 reproduccions. 

Durant els últims dies tampoc s’ha descuidat el component de telerealitat intrínsec d’’Operación triunfo’. A més de seguir l’evolució que estan tenint com a artistes, els espectadors també volen conèixer com estan afrontant els concursants la tornada a realitat. I més encara tenint en compte que és una realitat molt diferent que van deixar enrere quan van ingressar en el centre de formació. D’aquesta forma, el canal de Youtube també ha compartit una tutoria de Noemí amb Gèrard, Nia, Eva, Flavio, Samantha, Maialen, Anaju, Bruno Hugo que assoleix en aquest moment les 340.000 visites. 

Més enllà de YouTube, una altra de les xarxes socials que estan contribuint que ‘OT 2020’ no caigui en l’oblit és Instagram. Després de la seva sortida de l’Acadèmia, els joves artistes han recuperat els seus comptes per començar a bregar amb la fama i per compartir com estan vivint tota aquesta situació des de les seves llars. Per exemple, Samantha es va obrir en canal fa uns dies a través d’una publicació en la qual revelava els seus problemes d’ansietat rere el tancament temporal del concurs. 

Notícies relacionades

Alguns professors tampoc han deixat de treballar, com és el cas d’Ivan Labanda. L’actor, que imparteix les classes d’interpretació, ha ideat un microformat amb l’ajuda de Rafa Romera. A ‘Confina2’, tant ell com el concursant utilitzen els directes d’Instagram per parlar de tot el que els passa pel cap mentre connecten amb els concursants, tant els que encara poden alçar-se amb la victòria com els ja expulsats. Andrea Vilallonga, professora d’imatge i protocol, i Manu Guix, director musical, també han tret una estona per dotar de contingut aquesta renovada i improvisada versió d’’OT 2020’. 

Amb aquesta estratègia digital, ’OT 2020’ continuarà arribant a les llars dels espectadors fins que les circumstàncies ho permetin. De moment es desconeix quan tornarà a la graella de TVE, ja que tot depèn de l’evolució del coronavirus al nostre país.