Norma aprovada el 2015

Algunes persones ja no podran fer més el pagament de multes de la DGT així

El truc per saber on s’amaga un radar fix de la DGT

Les 10 multes que més et poden posar aquest estiu

Trànsit posa fi a més de sis anys de període d’adaptació de la llei de Procediment Administratiu

¿Cuándo prescribe una multa de tráfico?

¿Cuándo prescribe una multa de tráfico?

2
Es llegeix en minuts

Des d’octubre del 2016 ha plogut molt. Per això, et recordem una norma que en aquell temps va aprovar la Direcció General de Trànsit (DGT) i que ara, sis anys després, arriba a un punt clau: a partir d’aquest 1 de novembre ja no s’emetran multes i notificacions en paper.

La directriu només afecta un grup concret de vehicles: aquells que estan a nom d’empreses. Si es dona per al·ludit, sentim dir-li que no val dir que no ho sabia: la DGT va enviar una carta a totes les pimes i autònoms del país, en la qual explicava l’obligatorietat de donar-se d’alta en l’Adreça Electrònica Viària (DEV). Com que donem per fet que no guarda aquesta missiva després de tant temps, repassem en què consisteix aquest canvi.

Termini d’adaptació més generós

Aquesta norma s’emmarca en la llei de Procediment Administratiu, aprovada el 2015 i que va entrar en vigor l’octubre del 2016. Obliga empreses i professionals a relacionar-se amb els organismes públics a través de mitjans electrònics. Aquesta llei va disfrutar d’un període de gràcia perquè els damnificats tinguessin temps a adaptar-se i activar els certificats digitals oportuns. En el cas d’Hisenda (AEAT), el termini va ser de dos anys, fins al 2 d’octubre del 2018.

En canvi, la DGT va ser més flexible amb aquesta norma, però la generositat té un límit: l’1 de novembre. Si les empreses, associacions i professionals autònoms no es donen d’alta voluntàriament a la DEV, l’administració els donarà d’alta d’ofici i els notificarà igualment per aquesta via.

Com funcionen les notificacions electròniques

Per donar-se d’alta a la bústia electrònica DEV és necessari tenir en vigor un certificat digital o un DNI electrònic. El mateix document serveix per modificar la subscripció i llegir les notificacions publicades. A més, es recomana incloure-hi un correu electrònic o un telèfon mòbil per a així rebre alertes de les esmentades comunicacions i evitar que venci el termini de recepció, que és de 10 dies naturals.

Cal tenir en compte que aquests avisos són només per informar que hi ha una notificació a la bústia de la DEV, en cap cas és on es troba disponible la notificació.

Notícies relacionades

Les notificacions electròniques de la DGT funcionen com les de la resta d’organismes públics: s’entenen per practicades en el moment en què es produeix l’accés al contingut. Si no es descarreguen en el termini estipulat, no es poden descarregar. Tanmateix, es consideren com a entregades de tota manera i, per tant, comencen a computar els dies per presentar al·legacions o pagar.

Si tampoc es compleix amb aquest lapse de temps, el procedir és el mateix que una multa enviada per correu postal: es genera un incompliment i penalització, que pot ser fins al triple de l’import de la comunicació inicial i que pot portar a l’embargament de la quantia per part d’Hisenda.