MOBILITAT

La DGT prohibirà els patinets elèctrics a les carreteres

El 2018 ja hi va haver un accident mortal en una via interurbana després que un vehicle d'aquest tipus xoqués amb un cotxe

rjulve43910124 barcelona 22 06 2018 sociedad  barcelona tema del dia del lu181121122700

rjulve43910124 barcelona 22 06 2018 sociedad barcelona tema del dia del lu181121122700 / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

La Direcció General de Trànsit (DGT) prohibirà que els vehicles de mobilitat personal, com ara els patinets elèctrics, circulin per les carreteres. Així quedarà plasmat en un reial decret de mesures urbanes de trànsit que modifica els reglaments generals de circulació i de vehicles, i que l’organisme que dirigeix Pere Navarro pretén que vegi la llum en el primer semestre d’aquest any.

L’últim esborrany d’aquest text, al qual va tenir accés Servimedia, és el primer projecte de norma de rang estatal que defineix que són vehicles de mobilitat pesonal aquells vehicles "d’una o més rodes dotatsd’una única plaça i propulsats exclusivament per motors elèctrics que poden proporcionar al vehicle una velocitat màxima per disseny compresa entre 6 i 25 quilòmetres per hora. Dit d’una altra manera, no es permetrà que vagin dues persones al mateix patinet elèctric i alguns d’ells deixaran de ser considerats com a tals i hauran de ser 'matriculats’,tal com va avançar aquest diari.

Així mateix, segons el reial decret, "només poden estar equipats amb un seient si estan dotats de sistema d’autobalanç. S’exclouen d’aquesta definició els vehicles sense sistema d’autobalanceig i amb selló, els vehicles concebuts per a competició, els vehicles per a persones amb mobilitat reduïda i els vehicles amb una tensió de treball major a 100 VCC o 240 VAC", afegeix la definició.

Primer accident mortal

El reial decret modificaria l’article 38 del reglament general de circulació perquè els vehicles de mobilitat personal no puguin anar per les vies interurbanes. Actualment no es permet la circulació de vehicles de tracció animal, bicicletes, ciclomotors i vehicles per a persones de mobilitat reduïda per autopistes i autovies, tret dels ciclistes majors de 14 anys, que poden anar pels vorals de les autovies.

Un informe de la Fundació Mapfre donat a conèixer aquest dijous indica que l’any passat ja hi va haver un primer accident mortal amb patinet elèctric en un trajecte interurbà a Espanya, ja que un home de 33 anys va morir el passat 26 de desembre a l’impactar contra un cotxe mentre viatjava amb el seu vehicle de mobilitat personal per l’A-386 a La Rambla (Còrdova), malgrat que portava posat el casc.

Notícies relacionades

El reial decret que prepara la DGT obligarà que els vehicles de mobilitat personal i els cicles de pedaleig assistit tinguin un "certificat per a la circulació", diferent del permís de circulació per als vehicles a motor, que garanteixi el compliment dels requisits tècnics exigibles per la normativa nacional i internacional recollits en un manual de característiques que s’aprovarà en una resolució firmada pel director de la DGT.

A més, la norma defineix què és un cicle de pedaleig assistit ("vehicle de dos o més rodes equipat amb pedals i un motor elèctric auxiliar que no pot ser propulsat exclusivament per mitjà del motor elèctric amb una velocitat màxima d’assistència de 25 km/h i potència màxima de 250W") i un quadricicle pesat (això mateix, que no són lleugers i la seva massa és d’almenys 450 quilos per a transport de viatgers o fins a 600 quilos si transporta mercaderies, sense incloure la massa de les bateries en el cas dels vehicles elèctrics).