16 jul 2020

Anar al contingut

accident mortal

El tacògraf del bus d'Avilés apuntala la hipòtesi del desmai del conductor

Experts de trànsit afirmen que l'accident no va tenir com a causa principal un excés de velocitat

El Periódico

El tacògraf del bus d'Avilés apuntala la hipòtesi del desmai del conductor

ELOY ALONSO

Experts de Trànsit de la Guàrdia Civil d’Astúries han examinat el disc del tacògraf de l’autobús sinistrat a Avilés amb tecnologia que incorpora microscopis i han confirmat que el vehicle circulava a "entre 80 i 90 quilòmetres per hora", han assegurat a EFE fonts del cas. L’autocar, per tant, depassava el límit de velocitat d’aquesta zona en poc més de 10 quilòmetres per hora, de manera que els especialistes consideren que no va ser aquesta la causa del sinistre, la qual cosa apuntala la hipòtesi que es va deure a una indisposició, a un desmai del conductor.

Malgrat que "no estava net del tot", la lectura del tacògraf és "clara" perquè la tecnologia de la qual disposa Trànsit, a través d’aquests microscopis, permet veure "amb claredat i al detall" els gràfics de velocitat. I s’ha confirmat que l’autocar circulava a una velocitat compresa entre 80 i 90 quilòmetres per hora, amb la qual cosa la velocitat no és la principal hipòtesi de la causa de l’accident.

Límit de 70 quilòmetres per hora

"A la zona de l’accident hi havia una limitació de 70 quilòmetres per hora per obres a l’AI-81 i en una sortida de via en un tram recte no influeix la velocitat, sinó que és més important veure per què se’n va anar el vehicle i quina va ser la seva trajectòria", han assenyalat les mateixes fonts.

Fonts de Trànsit han assegurat que és compatible que, moments abans de l’accident, l’autobús circulés a 55 quilòmetres per hora, com manté l’empresa Alsa, amb què en l’instant en què va sortir de la via pel marge dret, va envair l’esquerra i va continuar recte la velocitat ja fos de 90 o 95 quilòmetres per hora.

"En aquests 830 metres hi ha un trajecte de 400 metres des que entra al ramal per agafar l’accés a l’AI-81 i hi ha un semàfor a l’entrada i en aquest punt podia circular des de 55 a 95 quilòmetres per hora, però en el moment de l’accident es calcula que podia anar a 90 quilòmetres per hora", han advertit.

A 55 quilòmetres per hora, l’impacte provoca uns danys en l’estructura del vehicle que augmenten si circula a 90 quilòmetres i, en el cas de l’autocar sinistrat, la investigació ha trobat danys més compatibles amb el segon cas.

La indisposició

"A l’encastar-se contra el pilar del pas elevat, va desplaçar l’eix de la roda per darrere de la tercera fila i hi havia seients doblegats i arrencats", han descrit les mateixes fonts, que veuen més plausible una indisposició del conductor com a causa de l’accident que ha costat la vida a 5 persones i n’ha ferit 15 més.

"No hi ha altres motius aparents, perquè s’han analitzat altres probabilitats, com una fallada per l’estat de les rodes, però a la carretera no hi havia cap empremta d’arrossegament ni res i, malgrat que hi havia una amplada suficient i tenia temps de frenar, hi va entrar recte, fet que fa pensar que va patir una indisposició", han afegit.

La instrucció que s’està duent a terme pel Sector de Trànsit d’Astúries inclou la presa de declaracions als passatgers de l’autobús, l’evolució mèdica dels quals segueixen atentament des de la investigació.

"Hi ha un testimoni que circulava darrere de l’autobús i s’ha d’esperar a l’evolució dels ferits per veure si algun dels viatgers va veure, va escoltar o va notar alguna cosa, per la qual cosa queda molt treball encara per fer", han explicat fonts de Trànsit.