Estudi de 10 ciutats

Els taxis, millor per als trajectes curts, i Uber o Cabify, per a mitjans i llargs

L'OCU assenyala que cada viatge a l'aeroport pot suposar un estalvi de més de 5 euros si es fa amb VTC

 

  / JOAN PUIG

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Els vehicles de lloguer amb conductor (VTC) com Uber o Cabify són més barats per fer trajectes mitjans i llargs, mentre que els taxis interessen més per als recorreguts curts, sobretot de menys de dos quilòmetres.

Així ho assegura l'Organització de Consumidors i Usuaris Organització de Consumidors i Usuaris(OCU) després de recopilar dades de 170 viatges en 10 ciutats espanyoles (Barcelona, Bilbao, la Corunya, Madrid, Màlaga, Palma de Mallorca, Santa Cruz de Tenerife, Sevilla, València i Saragossa) i avaluar l'experiència del passatger des que agafa un cotxe fins que en baixa.

Encara que precisa que l'estudi "no tracta de ser una anàlisi exhaustiva de comparació de preus, l'OCU assegura que per als trajectes mitjans, els cotxes VTC són més barats en tots els casos, tret de Màlaga (on el taxi va millorar en 77 cèntims Cabify) i a València (on el taxi va ser notablement més barat).

Per als viatges llargs, l'estudi reflecteix que els cotxes VTC són més econòmics i posa com a exemple que cada viatge a l'aeroport pot suposar un estalvi de més de 5 euros.

L'OCU creu que la competència és bona per al consumidor, ja que obliga a millorar el servei i obre el ventall de preus, però precisa que "tots els operadors han de tenir les mateixes condicions i regulacions igual d'exigents" amb el fi que es garanteixi la lliure competència i les virtuts d'un mercat competitiu.

I afirma que el servei de Cabify és el més ben valorat en la majoria de les variables entre les quals destaca "l'impecable aspecte interior dels seus vehicles, la bona conducció i la gestió automàtica de la factura".

Els taxis destaquen per la bona recepció davant les peticions del client, la visibilitat i la disponibilitat, mentre que Uber ho fa pels interiors del cotxe i la bona disposició del conductor, però no per l'elecció de l'itinerari o per la factura, que en opinió de l'OCU, és pobra en dades.

Cop als taxistes

Com a curiositat, l'informe ressalta l'abús que fan els taxistes d'elements personals com estampes religioses, fotos familiars o símbols esportius, davant l'aspecte neutre dels cotxes VTC.

I que als taxis de Sevilla, València i Saragossa, les places del darrere no sempre compten amb els tres cinturons disponibles.

Respecte als conductors diu que tant la vestimenta i la higiene com la salutació i el tracte dels conductors de VTC "és impecable" davant la "deixadesa" una cosa més comuna en els taxistes encara que, precisa, "no és la norma".

A l'hora d'ajudar a carregar i descarregar la maleta, cap dels dos col·lectius es mostra especialment disposat i, a Saragossa i Sevilla, en van ser especialment reticents.

El 64% dels conductors van optar per prendre la ruta que proposada a Google Maps i un 18 % va utilitzar una alternativa igual o més curta, mentre que el 18% restant va cometre algun error que, precisa l'OCU, en cap cas va excedir els cinc minuts sobre el temps previst.

Notícies relacionades

L'OCU recorda que, a diferència dels VTC, els taxis són serveis públics i, per tant, tenen el deure de fer el trajecte, per molt curt que aquest sigui.

Quant al cobrament, en un 16% dels casos no es va ajustar al que corresponia.