GESTIÓ DE LA MOBILITAT

La Generalitat autoritza la nova targeta única per al transport públic

La T-Mobilitat permetrà que els usuaris paguin en funció de l'ús de metro, bus, autopistes o bicicletes que facin

El sistema, que funcionarà el 2015, permetrà adequar l'oferta a la demanda i frenar el frau

1
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA / Barcelona

La Generalitat aprova aquest dimarts un nou tràmit per fer possible la T-Mobilitat. Es tracta de l'autorització perquè les empreses que opten a gestionar la targeta de transport públic puguin realitzar el denominat "diàleg competitiu", és a dir, la redacció del plec de condicions amb què es licitarà el nou instrument, que permetrà el 2015 que els viatgers paguin amb una única targeta sense contacte tant el metro com el bustramviaRodalies de Catalunyapeatges de les autopistes o sistemes de bicicletes cotxes de lloguer.

El preu del transport s'adaptarà en funció de l'ús que en faci el ciutadà. Com més viatgi, més econòmic serà el trajecte. Però el que els gestors de la T-Mobilitat consideren més rellevant és que per fi podran saber quina demanda real tenen i adaptar l'oferta de serveis a aquesta, estalviant recursos públics, sostenen. A més, es reduirà el frau, ja que la targeta obligarà a validar a l'entrada sortida d'un transport, de manera que les possibilitats d'evitar el pagament es reduiran considerablement.

Concurs públic internacional

De moment s'han presentat una seixantena d'empreses del sector que probablement s'acabaran unint entre elles, ja que algunes són expertes en tecnologia i altres en transports, per citar alguns exemples. A la complexitat del nou sistema, que és pioner al món per la gran quantitat de transports que aspira a gestionar conjuntament, s'hi uneix a més la inversió inicial per substituir les màquines, que pujarà a 60 milions d'euros.

Notícies relacionades

Es convocarà un concurs públic internacional. Una vegada s'hagin definit les característiques de la nova T-Mobilitat es redactarà un plec tècnic definitiu i, l'últim semestre de l'any que ve, s'adjudicarà el contracte. En una primera fase seran compatibles els sistemes tradicionals amb la nova targeta i, al llarg del 2015, s'implantarà la nova.

74 empreses a l'àrea de Barcelona

A més de l'adquisició instal·lació de tota la maquinària programari de les empreses que conformen l'actual sistema tarifari integrat a l'àrea de Barcelona (amb 74 empreses de transport, 326 estacions de tren, 2.573 autobusos7.846 validadores 1.338 màquines de venda de targetes de transport) també es crearan dos nous centres de treball. Es tracta del Centre d'Atenció al Client --amb atenció les 24 hores del dia 365 dies de l'any-- i el denominat Centre de Gestió de la Informació del Transport, que informarà en temps real de l'oferta.