Biologia
Un «còctel antienvelliment» allarga un 30% la vida en rosegadors
Futurs estudis clínics avaluaran la seguretat i eficàcia d’aquesta teràpia en humans

Els científics han provat un còctel de medicaments antienvelliment en ratolins i van descobrir que estenia la vida útil dels animals entorn del 30%. Els rosegadors també es van mantenir més saludables per més temps, amb menys inflamació crònica i retard en l’inici de malalties com càncer.
Una investigació de l’Institut Max Planck per a la Biologia de l’Envelliment, a Alemanya, ha revelat que la combinació de dos fàrmacs, rapamicinai trametinib, estén l’esperança de vida de ratolins en aproximadament un 30% en comparació amb ratolins no tractats.
Aquests resultats, que són la base d’un nou estudi publicat a la revista ‘Nature Aging’, mostren a més que el tractament conjunt millora la salut dels animals en la vellesa, i redueix la inflamació crònica i retarda el desenvolupament de tumors.
Tots dos fàrmacs actuen sobre diferents punts de l’anomenada xarxa Ras/Insulina/TOR, un sistema de senyalització que exerceix un paper central en l’envelliment. La rapamicina, un inhibidor de mTORC1 aprovat per evitar el rebuig en trasplantaments, ja havia demostrat prolongar la vida en diversos organismes, inclosos ratolins, i augmenta la mitjana de vida entre un 15 i un 20%.
El trametinib, un inhibidor de MEK aprovat per al tractament de certs tipus de càncer, havia mostrat beneficis geroprotectors en mosques de la fruita, però no se sabia si aquestes propietats es reproduirien en mamífers, segons s’indica en una nota de premsa.
Resultats contundents
En l’estudi, es va administrar a ratolins una dosi contínua de trametinib (1,44 mg/kg en la dieta) a partir dels sis mesos, i es va avaluar la seva supervivència al llarg de tota la seva vida. Per separat, el trametinib va estendre la mitjana de vida en un 7,2% en femelles i en un 10,2% en mascles, mentre que la rapamicina va augmentar en forma individual la longevitat entre un 15 i un 20%.
No obstant, la combinació dels dos fàrmacs va produir una extensió additiva entorn del 30% , amb un augment en l’esperança de vida de fins al 34,9% en femelles i del 27,4% en mascles, així com un increment significatiu de la vida màxima, segons va informar Science Alert.
Més enllà de prolongar la durada de la vida, el tractament combinat va demostrar efectes positius en diversos marcadors de salut relacionats amb l’envelliment. Els ratolins tractats van presentar menys inflamació crònica en teixits com el cervell, la melsa i els músculs, així com nivells reduïts de citocines proinflamatòries en sang.
Així mateix, es va observar un retard en l’aparició i desenvolupament de tumors hepàtics en femelles i mascles. A més, l’augment de la captació de glucosa al cervell, típic de l’envelliment, es va bloquejar amb la teràpia combinada. Les anàlisis d’expressió gènica van revelar que la combinació de rapamicina i trametinib indueix canvis específics en l’activitat de certs gens, que no es manifesten quan els fàrmacs s’administren de forma individual.
Una esperança per a tractaments en humans
Aquesta troballa suggereix que l’efecte sinèrgic no es deu únicament a una dosi superior, sinó que tots dos compostos actuen de manera complementària sobre la xarxa Ras/Insulina/TOR, i generen nous patrons de regulació genètica relacionats amb l’envelliment.
Els autors de l’estudi identifiquen trametinib, especialment en combinació amb rapamicina, com un candidat prometedor per assajos clínics en humans dirigits a millorar la salut en la tercera edat. Atès que els dos fàrmacs ja compten amb aprovació per a ús clínic a Europa i als Estats Units, la transició cap a estudis en voluntaris podria ser relativament ràpida.
No obstant això, s’adverteix que no es pot esperar un augment similar en la longevitat humana a l’observat en ratolins, sinó més aviat una millora en la qualitat de vida en etapes avançades i una possible reducció de malalties relacionades amb l’edat.
En conclusió, la combinació de rapamicina i trametinib representa un avenç significatiu en el camp de la geroprotecció, i demostra que és possible, mitjançant l’ús estratègic de fàrmacs ja aprovats, estendre no només la durada sinó també la qualitat de la vida en organismes model. Els pròxims passos inclouran estudis clínics que avaluïn la seguretat i eficàcia d’aquesta teràpia en humans.
- Cas excepcional Alegria per als conductors a Espanya: no hauran de passar la ITV a partir de 2025 si el seu cotxe està en aquesta llista
- Visita inesperada Plaga d’arnes gegants: invasió a diverses zones de Catalunya i Espanya
- Ajuts socials Ja és oficial: Així pots sol·licitar el nou ajut de 700 euros compatible amb l'Ingrés Mínim Vital
- Informe anual del ministeri Bascos, catalans i balears gasten un 25% més en menjar que extremenys, andalusos i castellanomanxecs
- Seguretat ciutadana L'Hospitalet rebutja les patrulles veïnals i la "infiltració de l'extrema dreta" al barri de Bellvitge
- El Giro queda pendent d’una muntanya sense asfalt anomenada la Finestre
- Franco Colapinto: "Porto la foto de Messi a tot arreu. Em vaig fer del Barça per ell"
- Alcaraz salva el coll a Parísal punt de la mitjanit
- Espanya atropella Bèlgica i manté les opcions (1-5)
- Flick encara la complexa gestió del "geni" Lamine