Neurociències
Les persones que no s’avorreixen soles són molt més creatives
La creativitat va de bracet amb l’aprofitament dels temps individuals d’oci

Un equip d’investigadors ha intentat comprendre millor com s’activa la creativitat quan no tenim res millor a fer: després d’analitzar el comportament de més de 2.000 voluntaris, van trobar que les persones que eren millors en el pensament divergent tenien menys probabilitats d’experimentar avorriment quan se’ls deixava «sols» amb els seus pensaments.
Científics de diferents universitats nord-americanes, liderats per la Universitat d’Arizona, han publicat un nou estudi a Creativity Research Journal en què analitzen en profunditat el paper de l’oci i els temps d’inactivitat en les ments creatives: van descobrir que les persones que gestionen millor aquests moments i els disfruten a fons aconsegueixen un desenvolupament més gran del seu potencial creatiu.
El món intern de les persones creatives
«Estem particularment interessats en la creativitat perquè busquem saber què passa en la ment de les persones creatives, especialment en situacions en què res limita els seus pensaments», va indicar en una nota de premsa el científic Quentin Raffaeli, líder de la nova investigació.
Raffaeli es refereix a aquestes situacions en què, en el marc d’una societat que privilegia potser excessivament la productivitat, ens dediquem a «no fer res». Però aquesta consideració social negativa de l’oci sembla anar en sentit contrari a l’expansió de la nostra creativitat: els investigadors van descobrir, després de treballar amb més de 2.000 voluntaris i analitzar els seus comportaments mitjançant tècniques de ressonància magnètica funcional (RMF), que les persones més creatives són aquelles que manegen i aprofiten millor aquests períodes d’inactivitat.
Les conclusions semblen òbvies, però no ho són tant en el marc de les neurociències. Malgrat l’existència d’un cos d’investigació establert i voluminós que caracteritza com els individus creatius exploren el seu món extern, se sap relativament poc sobre com aquestes persones «naveguen» en la seva vida mental interna, especialment en contextos no estructurats com els períodes de descans conscient.
Pensament divergent i temps d’oci
Els científics van avaluar la creativitat dels participants a través d’una «prova de pensament divergent», un examen verbal de laboratori que mesura la capacitat d’una persona per pensar «fora de la caixa», és a dir, trobant solucions diferents i que surten de l’habitual a problemes comuns. Els participants que es van desentrampar millor en la prova de pensament divergent tenien pensaments que fluïen lliurement i estaven associats entre si: a més, eren persones que no manifestaven avorriment davant el temps lliure sinó que, per contra, l’aprofitaven al màxim.
En el mateix sentit, aquests individus amb més tendència cap a la creativitat també van indicar que van passar millor els temps d’aïllament durant la pandèmia de la Covid-19, perquè van aprofitar aquellsmoments de soledat i inactivitat per connectar amb els seus mons interns i estimular la seva creativitat, mentre altres persones els patien o s’avorrien.
Notícies relacionades«A mesura que ens sobrecarreguem de feina, tenim més horaris i ens fem addictes als nostres dispositius digitals, crec que hem de fer més esforç a les nostres llars, els nostres llocs de treball i les nostres escoles per cultivar temps per simplement relaxar-nos amb els nostres pensaments», va concloure al mateix comunicat Jessica Andrews-Hanna, una altra de les autores principals de l’estudi.
Referència
Creative Minds at Rest: Creative Individuals llauri More Associative and Engaged with Their Idle Thoughts. Quentin Raffaelli, Jessica Andrews-Hanna et al. Creativity Research Journal (2023). DOI:https://doi.org/10.1080/10400419.2023.2227477
- Ciència espacial Telescopis de tot el món observen l’arribada d’un gegantí objecte interestel·lar al nostre Sistema Solar
- Xarxes Molts turistes confonen Mallorca amb França i creuen que l'alemany és l'idioma oficial, segons una enquesta de carrer a Palma
- Sous públics Els funcionaris de l’Estat cobraran una paga per retards i la pujada del 0,5% en la nòmina de juliol
- Pakito i Akkaspace, dos ‘hackers’ adolescents
- La doble aposta catalana
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- FC Barcelona La impactant llista de convidats del 18è aniversari de Lamine Yamal: de Bad Gyal a Duki o Bizarrap
- Perfil Montse Mínguez, la nova portaveu del PSOE bregada en el nucli dur de Salvador Illa
- Actualitat blaugrana Nico Williams planta el Barça i renova amb l’Athletic per 10 temporades