Previsió meteorològica
Catalunya supera els 40 ºC i la setmana que ve, més calor i tornen les tempestes
Aquest diumenge, 25 de juny, ja quedarà marcat per ser el primer dia del 2023 en què Catalunya arriba a la fonent xifra tèrmica dels 40 ºC. En curt, donem la benvinguda a la calor més sufocant.
I ha sigut en una de les poblacions catalanes on els rigors del termòmetre a l’estiu sol deixar sempre xifres de rècord. Vinebre s’ha enfilat fins als 40,9 ºC, i altres localitats de l’entorn de la vall de l’Ebre, les comarques de Ponent i la zona del Montsant estan en una situació semblant: Torroja del Priorat ha escalat fins als amb 39,1 ºC i el Masroig, Falset se situen en els 38,9 ºC.
Però els termòmetres han donat registres per sobre dels 35 ºC en molts punts del territori. Fins a una cinquantena de localitats repartides d’un cap a l’altre de Catalunya han registrat aquestes temperatures de ple agost. N’hi ha prou amb uns exemples: Oliana (Alt Urgell), els Hostalets de Pierola (Anoia), Cardona (Bages), la Bisbal d’Empordà (Baix Empordà), Vallirana (Baix Llobregat), Castellbisbal (Vallès Occidental) o Lleida han superat àmpliament la barrera dels 35 ºC
La temperatura és més alta que ahir a bona part de l'interior, en canvi, és semblant al litoral.
— Meteocat (@meteocat) 25 de junio de 2023
A banda, és el primer dia de l'any que se superen els 40 ºC en algun punt del territori. En aquest cas, a Vinebre amb 40,9 ºC.
Mapa de variació de la temperatura en 24h 👇 pic.twitter.com/skR3YVkK6m
Ja s’anava advertint que aquest cap de setmana seria el més calorós des de principis d’any i s’acosta un estiu que pot trencar rècords tot i que hagi començat a donar registres extenuants una mica més tard que el 2022, on els episodis de calor van començar a succeir-se el mes de maig per després assumir fins a 3 onades de calor. Aquest 2023, l’avanç de la canícula s’ha produït a mitjans de juny i no té aparences que la situació canviï de manear exponencial en els pròxims tres mesos segons els models meteorològics a mitjà termini.
Barcelona, en els 30 ºC
Al litoral també s’ha notat els rigors d’aquest primer episodi de calor estiuenca tot i que els termòmetres no han escalat fins als nivells registrats en zones de l’interior.
Les màximes del dia s’han mogut entre els 30 ºC, com és el cas de Barcelona, amb platges plenes de gent prenent el sol i refrescant-se al Mediterrani, i els 35 ºC en comarques com el Garraf i l’Alt Empordà.
A partir de demà tornen els ruixats i tempestes sobretot al Pirineu i Prepirineu. Fins i tot no descartem que també puguin aparèixer a altres zones de muntanya i zones properes sobretot de la meitat nord.
— Meteocat (@meteocat) 25 de junio de 2023
Tot plegat anirà acompanyat d'un descens de temperatura. pic.twitter.com/IF5t4vJl6A
Tornen les tempestes
Notícies relacionadesDesprés d’uns dies de parèntesi anticiclònic, en el qual el sol ha estat dominant el cel a la seva voluntat, amb el canvi de mes tornen les precipitacions de tarda, que en molts casos tornaran en forma de tempesta i calamarsa a nivell local.
Tornarà a ser el terç nord on es concentri la majoria d’aquests xàfecs i just la zona dels pantans de Sau i Susqueda tornaran a veure’s beneficiats de l’aigua rebuda durant aquests dies.
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Canvi històric Tendència global, seguretat, immigració…: Cinc claus per entendre la victòria de l’ultra Kast en les eleccions de Xile
- Registres meteorològics Catalunya registra acumulacions de fins a 150 litres per metre quadrat en un sol matí després del pas de la borrasca Emilia
- Òbit Mor Gerard Suñé als 23 anys, promesa del rem nacional
- Terrorisme Arsen Ostrovsky, advocat israelià: sobreviure a l’atac de Hamàs el 7-O i ara al de la platja d’Austràlia
- Els últims espeternecs de la borrasca Emilia encenen avisos per pluja i tempestes al litoral mediterrani
