La Marató respira

Molts dels que som pares, quan els nostres fills només tenien pocs mesos d’edat, teníem el costum d’apropar-nos als seus llitets mentre dormien plàcidament i a través dels dos miniforats del seu minúscul nas sentíem gairebé de manera imperceptible el so que produïa la seva respiració. Un costum que podem anomenar rutina, també inseguretat o, molt més fàcil, senzillament es tracta d’amor.
Bé, un servidor ha sigut un d’aquests pares i sempre m’he preguntat com era possible que aquesta màquina tan recent i tan fràgil però alhora tan extraordinàriament perfecta anomenada ésser humà pogués ser capaç de fer la tasca de respirar de manera instintiva. Doncs, sí. Ho fan, tot i que per desgràcia no sempre és així.
Ahir vam poder veure i escoltar una infinitat de testimonis de persones afligides de malalties respiratòries que intenten normalitzar el seu dia a dia vivint amb l’assistència de màquines que les ajuden. Per norma, els humans respirem entre 14 i 16 vegades per minut, unes 23.000 vegades al dia. A Catalunya mor una persona cada hora a causa de problemes respiratoris relacionats amb causes genètiques encara desconegudes. Estic convençut que la solidaritat de centenars de ciutadans va ajudar perquè aquesta xifra vagi descendint radicalment.
Tota la cavalleria de 3cat (TV3, Catalunya Ràdio, canals digitals, etcètera) amb la suma de la Xarxa de Teles Locals (important destacar aquesta dada) es van bolcar ahir en l’emissió de la 33a edició de la Marató. Que es bolquessin ahir vol dir que ahir únicament van mostrar el resultat de setmanes i mesos d’un duríssim treball de preproducció que només coneixen els que s’han dedicat a això i que ni de bon tros s’acaba avui.
El mestre de cerimònies de la Marató 2024 va ser Albert Om. No m’agradaria deixar-me portar per afectes personals, que a més són recíprocs, però l’Albert sempre dona i genera pau, informa, explica i entreté a parts iguals, amb el seu puntet de distensió (res a veure amb humor) quan toca, sense buscar –mai ho ha fet– la compassió ni la llàgrima fàcil, un recurs tan gastat en altres cadenes. En les seves aparicions radiofòniques i televisives, l’Albert porta sota el braç i amb encert la societat composta per Carles Xuriguera i Fel Faixedes, que sempre sumen. I sempre és sempre.
Tan bàsic per a la vida i al mateix temps tan difícil: respirar.
- Sentència del TSJC Condemnen la Sagrada Família per acomiadar una treballadora l’endemà de deixar d’estar blindada per tenir un fill
- Préstecs Emancipació Illa llança una línia de crèdits sense interessos per ajudar els joves a pagar l’entrada del seu primer habitatge
- Repàs a 10 alcaldes de l’àrea de Barcelona en l’equador del mandat
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Perills del mosquit tigre: malalties que transmet i per això has d’avisar si et pica
- Resposta dels conservadors El PP lamenta que Sánchez opti per una "agonia lenta" i rebutja la censura: "Arribarem a la Moncloa d'una manera molt més neta"
- Compareixença a Ferraz Sánchez admet que ha perdut la majoria social i resistirà fins al 2027: "Lliurar el país al PP i Vox seria una irresponsabilitat"
- Perfil Montse Mínguez, els ulls de Salvador Illa a l'equip interí del PSOE després del cas Santos Cerdán
- Preinscripció escolar a Catalunya El 91,5% dels alumnes d'I3 i el 89,6% dels de 1r d'ESO han estat admesos al centre públic demanat en primera opció