Aposta digital

Catalunya Ràdio amplia el seu catàleg per disposar de 60 pòdcasts

Entre els títols que s’estrenaran aquest primer semestre del 2023 hi ha ficció sonora i espais d’humor, cultura i divulgació

Catalunya Ràdio amplia el seu catàleg per disposar de 60 pòdcasts
4
Es llegeix en minuts
Inés Álvarez
Inés Álvarez

Periodista

Especialista en programes de televisió i sèries

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Catalunya Ràdio renova la seva aposta de continguts digitals amb l’estrena de nous pòdcasts, que elevaran a 60 la xifra de títols disponibles per a aquest any 2023. Una aposta en sintonia amb la nova manera de consumir les propostes d’àudio no només per l’emissora, fet que confirma que els pòdcasts no són un contingut de segona divisió ni complementaris als programes que s’emeten per les ones. Entre aquests nous títols hi ha diversos gèneres: ficció sonora, del qual és un bon exemple ‘Les Teresines Pim Pam Pum’; de no ficció, com ‘Parem l’antena’; documentals, ‘Hotel Palestina’; d’entreteniment i humor, ‘El llindar’, i de cultura i divulgació, ‘Gent normal’. 

«Recuperem les Teresines de La Cubana, que reconeixen diverses generacions, i, d’altra banda, ens fa il·lusió treballar com a part de la plataforma infantil SX3 amb el contingut d’àudio ‘Superheroines’, en la qual esportistes d’èxit narren la seva trajectòria com un conte perquè les nenes tinguin un referent», explica Jordi Borda, director de Catalunya Ràdio. La seva estrena està prevista per al 7 de febrer.

Les audiències

El consum de pòdcasts supera els 64 milions d’audicions acumulades. Entre aquests n’hi ha alguns que tenen grans audiències, com ‘Crims’ i ‘El bunker’, però d’altres estan dirigits a comunitats reduïdes, per la qual cosa no poden tenir grans audiències. «És el cas de ‘Son occitans’, del qual estem molt orgullosos», assegura Borda. No obstant, a aquesta xifra caldria afegir els consums mitjançant altres plataformes, com Youtube i Spotify, que actualment no estan registrats.

Catalunya Ràdio creu en l’entitat pròpia del pòdcast com a format i no com a canal de distribució, amb la qual cosa no es contempla com un assaig de possibles programes de l’emissora, sinó que es valora la seva capacitat d’innovació i experimentació. «Experimentar en un ambient radiofònic és difícil, sobretot quan estàs competint amb altres emissores. I això no ens permet innovar», remarca Santi Faro, director de l’Àrea Creativa i de Continguts de Catalunya Ràdio. 

No són productes ‘low cost’

Així mateix, assegura que no són productes ‘low cost’. «Volem desmuntar definitivament la idea que el pòdcast sigui una manera barata de fer un programa de ràdio. Ho desmuntem, per exemple, amb la ficció sonora ‘La Torre de Vidre’ i amb altres projectes ambiciosos», insisteix Faro. El pressupost amb què compta Catalunya Ràdio per a aquests espais és actualment de 500.000 euros.

Els títols que s’estrenaran aquest primer semestre, un per mes, són:

‘Les Teresines Pim Pam Pum’

El primer a veure la llum, el pròxim 13 de febrer, serà ‘Teresines Pim Pam Pum’, un pòdcast de ficció sonora. Les Teresines són tres germanes solteres que viuen a Gràcia i es guanyen la vida preparant comandes a casa seva. Aquests emblemàtics personatges de La Cubana, trets de la sèrie de TV-3 ‘Teresines S.A.’, narraran les seves històries i la seva filosofia vital. Comptaran amb la col·laboració de la xef Carme Ruscalleda; la presentadora del programa de Catalunya Ràdio ‘XL’, Juliana Canet, i de la model Judit Mascó.

‘Parem l’antena’


El mes de març estrena la seva proposta el corresponsal de TV-3 i Catalunya Ràdio a Rússia Manel Elias. A ‘Parem l’antena’ conversa amb tres persones d’àmbits diferents sobre el mateix concepte.

‘El llindar’ 


El col·laborador d’‘El matí de Catalunya Ràdio’ i crític de sèries Toni de la Torre, comença a l’abril la seva aventura amb un innovador espai d’entrevistes en el qual el convidat, després de col·locar-se un antifaç, i guiat per Jordi Boixaderas, ha de prendre decisions en una història de ficció de la qual no sap res. Interactuarà amb els actors i acaba convertint-se en protagonista. Aquestes decisions revelaran la seva manera de ser. Els primers convidats són Carla Simón, Els Amics de les Arts, Carlos Cuevas, Joel Joan, Peyu, Laura Rosell i Juliana Canet, entre d’altres. 

‘Gent normal’



Al maig s’estrena el pòdcast del gènere de cultura i divulgació ‘Gent normal’, que en vuit capítols de 30 o 40 minuts de durada radiografia les diferents patologies mentals. Hi intervenen 13 persones que han patit trastorns, 15 professionals de la psiquatria, la psicologia i l’antropologia de la salut, i agents socials. El guionista i director és Adam Martin, periodista de Catalunya Ràdio.

‘Hotel palestina’

Per al mes de juny està reservada l’emissió d’‘Hotel Palestina’, el primer pòdcast en català sobre els reporters de guerra. En aquest es respondrà a preguntes sobre com es prepara una crònica enmig d’una guerra, com es gestiona emocionalment i com es decideix treballar en aquest ofici malgrat la seva perillositat.  

Entre les estrenes que encara no tenen data, destaquen ‘Ràdio Galàctica’, en què el poeta, músic i cantautor Jaume Sisa crea un univers d’atzar, música i veus, i ‘A l’Antàrtida no hi ha ossos’, en el qual el periodista Domènec Subirà i el tècnic d’exteriors José Antonio Rodríguez parlen d’aquesta zona clau per al futur del planeta. 

Tots ells s’uneixen a pòdcasts que ja estan funcionant amb èxit, com ‘Ja m’entens’, centrat en temes LGTBIQ+, dirigits i presentats per David Àvila; ‘Tenim paraula’, en el qual Roger de Gràcia parla sobre l’idioma català, i ‘Follow Garriga’, un recorregut pels Estats Units de la mà del corresponsal de guerra de Catalunya Ràdio Francesc Garriga.

Notícies relacionades

A més d’altres de ja consolidats com ‘Crims’, l’espai de ‘true crime’ de Carles Porta, que s’ha convertit en tot un fenomen; ‘el bunker’, amb Jair Domínguez, Peyu i Neus Rossell, que està nominat a un Ondas Globals del Podcast, i la ficció sonora ‘La Torre de Vidre’, dirigida per Santi Faro, que se situa en una Barcelona postapocalíptica.

En preparació hi ha un pòdcast sobre històries de bruixes a Catalunya, un ‘thriller’ d’Empar Moliner i una ‘docusèrie’ sobre la figura de l’espia català Gràcia, que va canviar el curs de la història.