Tu i jo som tres
La crítica de Monegal: Joan Carles I torna a la Zarzuela (una conya)

Sempre he considerat, i he escrit, que té més mèrit fer la paròdia a la Monarquia espanyola des d’un plató, des d’un programa, des d’una cadena de Madrid, que no des de qualsevol altra tele d’autonomies perifèriques. Estar en el quilòmetre zero, a quatre passes de la Zarzuela, condiciona la llibertat d’expressió –-inclòs l’humorisme i el sarcasme-– en tot el que fa referència a l’anomenada Casa Reial.
És veritat que després de tot el que hem anat sabent de l’Emèrit, cessant, dimitit o abdicat Joan Carles I, s’ha aixecat la veda i hi ha una sana grapa general en tots els programes humorístics de les teles. És el cas d’ara mateix, a ‘El intermedio’ (La Sexta). En vista que el regi habitant d’Abu Dhabi ha comunicat que tornarà a Espanya ben aviat, a passar llargues temporades de festa, ja han escenificat el moment de la seva tornada. Vestit a la usança dels xeics arriba amb la maleta al Palau de la Zarzuela, el rep Sofia, la seva encara dona oficial, i li diu: «¡Sofia, ja soc a casa! ¡Estic fart d’Abu Dhabi, allò és un secarral!» i succeeix entre ells un diàleg desenraonat i amb molta conya.
Notícies relacionadesO sigui, bé, en la línia del sarcasme que correspon. No obstant construir l’esquetx de l’arribada de l’emèrit amb només Sofia rebent-lo a la Zarzuela, a mi em sembla un gag curt. Fa la sensació que han construït l’escena amb el fre de mà posat. Suposo que als excel·lents guionistes d’‘El intermedio’ el cos els demanava dibuixar la hilarant escena, a més d’amb Sofia, sobretot amb Felip VI. És a l’actual Rei a qui competeix la rebuda i el ‘plàcet’ davant l’arribada de l’Emèrit. Hauria sigut un esquetx molt més complet –i amb molt més ganxo– plantejar l’escena amb el Rei actual i amb el Rei abdicat, cara a cara. No estic reclamant un descarnat gag sobre Felip VI. Els fills no són responsables de les corrupteles dels seus pares, ja siguin reis, lampistes o cambrers. Però un diàleg entre ells, sota l’acreditat sarcasme d’‘El intermedio’, hauria sigut oportú i formidable.
La veda de l’humor televisiu sobre l’emèrit afortunadament ja no existeix, és innegable, però en el quilòmetre zero van amb molt de compte respecte a Felip VI. Com deien els cortesans europeus del segle XV, quan un monarca era apartat del tron: «‘Le roi est mort, vive le roi’».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Entrevista Carla Simón: «La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir a mi, tot i que després va arribar la putada de la sida»
- Restauració Tanquen una desena de bars i restaurants de la Costa Brava després del suïcidi del propietari
- Accident a Portugal Almenys 15 morts i 18 ferits al descarrilar un funicular a Lisboa
- Sanitat privada El grup Vithas estrenarà el seu hospital de referència a Catalunya a l’octubre
- Carla Simón: "La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir, tot i que després va venir la putada de la sida"
- Cimera a París 26 països, entre ells Espanya, "es comprometen formalment" a desplegar tropes a Ucraïna un cop signada la pau
- Onze de Setembre Illa dissenya una Diada «oberta al món»: «Catalunya és un país ric dins de la seva diversitat»
- Xoc entre poders Illa critica la plantada de Feijóo en l’obertura de l’any judicial: «No podem desmuntar o desprestigiar les institucions»
- Òbit Giorgio Armani, el ‘rei’ de la moda italiana, mor als 91 anys
- Discrepàncies internes Rull rebutja els motius de Giró per anar-se’n de Junts: «Quan hi ha possibilitat d’entesa s’entra a fons, aquí i a Madrid»