Informe

El CAC denuncia la presència «gairebé nul·la» del català a Netflix

Segons un estudi del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, la plataforma només té un 0,5% de l’oferta en català

El CAC denuncia la presència «gairebé nul·la» del català a Netflix
2
Es llegeix en minuts
EFE

La presència a la plataforma Netflix d’obres audiovisuals en llengua catalana és «gairebé nul·la», del 0,5%, segons l’últim Butlletí d’informació sobre l’audiovisual a Catalunya (BIAC), que elabora el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC).

El BIAC ha actualitzat les dades d’un informe del febrer del 2020 i ha constatat que «tot i que en dos anys la plataforma ha duplicat el nombre d’obres del seu catàleg, la presència del català continua sent residual».

El CAC assenyala que Netflix ofereix un total de 6.034 obres, davant les 3.512 del 2020, i un 53,6% són llargmetratges i pel·lícules per a televisió, mentre que un 46,4% són obres seriades.

De tots aquests títols, «només un 0,5% estan en català, 30 títols, mentre que fa dos anys eren el 0,3%, nou obres».

Directrius d’Europa

El CAC calcula aquestes xifres de sumar llargmetratges i sèries seguint les directrius de la Comissió Europea del juliol del 2020, segons les quals una temporada d’una sèrie, amb independència del nombre d’episodis, es considera una única obra audiovisual, amb el mateix pes que un llargmetratge.

Pel president del CAC, Roger Loppacher, «és absolutament indispensable per al futur de la llengua catalana que el projecte de llei general de comunicació audiovisual i la llei catalana de l’audiovisual prevegin quotes significatives tant d’oferta com de producció d’obres en català a les plataformes».

Quant a la quota d’obra europea, el CAC assenyala que la plataforma de vídeos a petició ha passat del 22,2% de fa dos anys al 33% actual, «amb la qual cosa s’aconsegueix per primera vegada la quota del 30% que estableix la directiva de serveis de comunicació audiovisual».

Si es compara dins del total d’obres europees, «els percentatges del català a Netflix no milloren gaire: un 0,7% de les 2.000 obres europees del catàleg de la plataforma tenen disponibilitat en català (àudio o subtítols), un percentatge que baixa fins al 0,5% en el cas d’obres rodades en llengua originària en català».

Netflix, la més vista a Catalunya

L’informe del consell remarca, d’altra banda, que a Catalunya es «consolida» el sistema de vídeo a petició de pagament, i el més popular és l’‘over the top’ (OTT), que supera els 9,7 milions de persones subscrites, un 38,1% més respecte al mateix període de l’any anterior.

Netflix es manté com la plataforma líder a Catalunya, per davant d’Amazon Prime Video i de Disney+, amb 1,6 milions de llars abonades, cosa que suposa 3,8 milions de persones subscrites, el 58,8% de la població catalana de 14 anys o més.

La segona és Amazon Prime Video, amb 2,5 milions de persones subscrites, cosa que suposa un milió de llars.

Així mateix, destaca el «creixement» de Disney+, que ha desbancat HBO Max de la tercera posició d’aquesta classificació, amb més d’un milió de persones, en un total de 409.590 llars.

Quant al sistema tecnològic de plataformes de vídeo a petició de pagament, el sistema IPTV està liderat per Movistar+, amb 1,6 milions de persones abonades (709.956 llars), seguida per Orange/Jazztel TV i Vodafone.

Notícies relacionades

En aquest informe el BIAC inclou un monogràfic sobre el sector dels ‘e-sports’ i de la indústria dels videojocs, amb uns ingressos globals dels esports electrònics durant el 2021 que van superar els mil milions de dòlars, un 14,5% més que el 2020.

La previsió per al 2024 és de 1.618 milions de dòlars, amb la Xina, Amèrica del Nord i Europa Occidental com a mercats principals.

Temes:

Netflix Català