Del 2013 al 2018

Juan y Medio va cobrar 31 milions en cinc anys a Canal Sur

La productora del conegut presentador es va emportar un terç del pressupost per a producció externa de la tele autonòmica andalusa

zentauroepp35746307 tv1  poder canijo   el programa divulgativo y de entretenimi190529162420

zentauroepp35746307 tv1 poder canijo el programa divulgativo y de entretenimi190529162420

3
Es llegeix en minuts
Julia Camacho

Al llarg dels últims anys, Juan y Medio s’ha anat consolidant com el presentador estrella de Canal Sur, la televisió autonòmica d’Andalusia. Per això era lògic que volgués augmentar la seva part del pastís convertint-se en productor dels seus propis espais televisius. En el dia d’avui, Indaloymedia SL no és només l’empresa que produeix els programes que eleven la mitjana d’audiència de la cadena pública, sinó també la que més cara li surt a la tele pública. Segons les dades de la mateixa RTVA, des del 2013 fins al 2018 la productora del jaenès es va emportar el gruix –gairebé una sisena part– de la despesa de la cadena en producció externa de programes.

Entorn de la cadena pública andalusa sempre ha rondat la sospita sobre aquestes despeses, ja que unes quantes productores, gestionades per persones situades enl’òrbita del PSOE o fins i tot per exdirectius de la mateixa RTVA, eren les principals beneficiàries d’aquesta producció externa i se les va arribar a conèixer com les‘pota negra’.Tothom espera ara que es reveli el model de televisió pública que té al cap l’executiu del PP i Cs, al capdavant de la Junta d’Andalusia des del gener passat i que fa anys que retreu aquest privilegi i que anuncia la seva intenció de reduir costos.

Mentre la plantilla clama contra la falta de personal i fins i tot la precarietat de mitjans i l’oposició planteja dubtes sobre si alguns espais es van aprofitard’instal·lacions públiques o, fins i tot, si es podrien haver resolt amb una millor inversió interna, els canvis sembla que, de moment, només seran a la cúpula. Així, aquest mateix dimecres, 29 de maig, s’ha produït una renovació dels llocs del consell d’Administració, que es reparteixen els grups amb representació a la cambra i que portava paralitzada des de feia quatre anys, i l’elecció d’un nou director de l’ens, Juande Mellado, que posa fi a la interinitat de sis anys de Joaquín Durán.Joaquín Durán.

Mentre arriba aquest canvi, les xifres oficials confirmen l’existència d’aquestes productores externes privilegiades, amb Juan y Medio al capdavant. Indaloymedia SL, fundada el 2009 pel presentador i tres socis més, es va embutxacar prop de 31 milions d’euros del 2013 al 2018, gairebé un terç del pressupost en producció contractada. Només en l’últim exercici va facturar més de 6,4 milions d’euros per dos espais: el magazín vespertí 'La tarde', dirigit al col·lectiu de persones grans (4,5 milions) i el 'talent show' infantil 'Menuda noche’, que tot i que presentat per ell fins al 2018, el produïa una altra productora. En anys previs, l’empresa de Juan y Medio s’hauria embutxacat xifres lleument inferiors, ja que encara no tenia aquest segon espai.

Notícies relacionades

Segons les dades de la cadena, 'La tarde' és l’espai més car de la graella'La tarde'  de Canal Sur, amb 28,4 milions d’euros en els últims sis anys. També el que més audiència aporta, tal com es va encarregar de recordar la productora fa uns mesos. Llavors va recordar que la companyia proporciona 800 hores d’emissió anuals, té una plantilla estable de 150 persones i aporta el 23% de l’audiència de Canal Sur, que a l’abril es va quedar en un 7,6%. Indaloymedia SL es va definir de fet com el proveïdor més rendible de la cadena, “amb només el 3,35% del pressupost de la RTVA”, remarcant que són els seus espais els que més ingressos publicitaris generen i que aquests ingressos permeten cobrir despeses de producció.,

Una altra productora que destaca pel seu nivell de facturació és Andalucía Digital Multimedia (ADM), responsable d’un altre dels espais emblemàtics de Canal Sur, 'Andalucía Directo', i que va cobrar30 milions entre el 2013 i el 2018 per aquest i altres espais. El seu responsable és Ricardo Llorca, exdirectiu de la cadena. Entre les dues empreses es reparteixen el gruix de la producció externa, i en queda un terç per al gairebé mig centenar de productores petites que completen la llista de la producció externa.

Temes:

Juan y Medio