HISTÒRIES SENSE FRONTERES

Netflix, el veïnatge universal de la ficció

Les sèries europees passen a la lliga de les nord-americanes sota l'ègida de la plataforma de televisió de pagament

netflix

netflix

4
Es llegeix en minuts
Irene Savio

Una ficció sobre dones acusades de ser bruixes al segle XVII, basada en un manuscrit de la italiana Tiziana Triana (Luna Nera Itàlia). Unthrillersobre una prestigiosa escola de nens rics on ingressen tres xavals de classe baixa, dirigida per l'espanyol Ramón Salazar (Élite Espanya). I també una obra apocalíptica (The Rain), una altra sobre el feixisme (The Wave, Alemanya) i una sobre una imaginària Polònia sumida en la repressió després d'un atemptat terrorista (1983, Polònia). Totes sèries noves, amb guions diferents i per a públics diversos, però amb un element en comú: haver-se produït o estar produint-se sotal'ègida de Netflix a Europa. 

Còmplices també les legislacions sobre les produccions audiovisuals ja en vigor en alguns països europeus i una proposta en estudi al'Eurocambra  —que proposa obligar les plataformes a reservar una quota del 30% de continguts europeus al seu catàleg—, Netflix està optant, cada vegada més, per produir històries més enllà del món anglosaxó i expandir-se a Europa. Tant és així que, segons xifres de l'empresa nord-americana, només en aquest 2018 la companyia portarà endavant 100 nous projectes a 16 països, 13 d'aquests europeus. Una aposta que, segons ha revelat elFinancial Times, implicarà una inversió de fins a 1.000 milions de dòlars (809 milions d'euros) en produccions locals al Vell Continent.

«Estem treballant en 55 produccions, sèries, pel·lícules i documentals, sobretot a Europa, perquè tenim històries excel·lents en aquesta regió», va explicar la setmana passada Erik Barmack, vicepresident de Continguts Internacionals de Netflix, a la jornadaSee what's next, dedicada a les pròximes novetats de Netflix. «Estem compromesos a ser una veu per a l'entreteniment europeu, i donarem als apassionats creadors de contingut local una plataforma mundial per compartir la seva visió», ha dit, en la mateixa línia, Ted Sarandos, director de contingut de Netflix.

Una estratègia que també s'afegeix a una altra maniobra de Netflix: passar de ser una empresa principalment distribuïdora de continguts audiovisuals, a una companyia també centrada en la producció. L'objectiu, com va precisar Brian Pearson, responsable d'adquisicions internacionals de la plataforma, «és crear apetència local. Això és el que estem fent». I les dades ho confirmen: Netflix té 125 milions de subscriptors a tot el món, dels quals 73 milions estan de fora dels EUA, on va néixer.

Tot això amb un altre resultat immediat per a Europa. Haver passat en pocs anys de consumir enormes quantitats de productes fets als EUA a gaudir de sèries autòctones capaces de jugar a la lliga de les millors produccions nord-americanes. Una cosa que els autors europeus agraeixen, com recordava Javier Calvo, un dels creadors i directors de l'espanyola Paquita SalasPaquita Salas (la segona temporada de la qual coprodueix Netflix).

L'actor ‎Brays Efe (al centre), a la segona temporada de Paquita Salas. / (NETFLIX)

«Ens va sorprendre molt quan Netflix ens va trucar perquè és una sèrie molt local (...) encara que, en realitat, tots som una mica Paquita, tots ens hem sentit perduts al món», ha comentat Calvo. «La part bona és que sentim que treballem en una sèrie espanyola encara que es veurà a tot el món», ha afegit Salazar, el director d'Élite.

En aquesta línia, també és paradigmàtic el cas de la (també) espanyola La casa de papelLa casa de papelque, després de convertir-se en la sèrie de parla no anglesa més vista de Netflix, ha estat adquirida per la plataforma, que ara passarà també a produir-la. Això després que la sèrie, el tercer lliurament de la qual amb Netflix es preveu per a 2019, fos anteriorment produïda per Atresmedia. «M'arriben missatges de tothom. Fins i tot hi ha gent que es fa tatuatges amb la meva cara a l'Argentina», va comentar sobre això Álvaro Morte, actor en aquesta ficció sobre un atracament gairebé perfecte a la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre. 

«Al meu barri a Berlín, sembla que tothom treballa en aquestes sèries [de Netflix]», explicava tambél'actor germanocatalà Daniel BrühlDaniel Brühl, intèrpret deThe Alienist (The AlienistL'Alienistauna sèrie sobre un assassí en sèrie en què també es parla d'homosexualitat. «Abans això no passava. La gent no veia tantes sèries alemanyes», va afegir Brühl, la ficció del qual integra la llista de les sèries alemanyes, juntament amb les també molt seguides DarkiGossos de Berlín.Gossos de Berlín

Notícies relacionades

Per descomptat, l'aposta té darrere el geni de Netflix, Reed Hasting,Reed Hasting cofundador i CEO de l'empresa i qui, fins i tot, els últims anys ha viscut uns mesos a la capital d'Itàlia. "Roma és important per a mi, em recorda l'entreteniment, els teatres, tot va néixer aquí»,va dir Hasting, en obrir l'esdeveniment de presentació de les sèries de Netflix. «Fa deu anys, vam llançar la plataforma que després vam obrir al Regne Unit i, el 2016, a la resta del món, excepte la Xina. Hem tingut sort, ja que ha canviat molt en aquests anys», va subratllar. 

No obstant això, encara no és tot de color de rosa per a Netflix a Europa. Prova d'això ha estat la decisió de trencar relacions amb el Festival de Canes Festival de Canesdesprés que el certamen exclogués de la competició principal els productes de Netflix no estrenats en cinemes francesos. Una qüestió sobre la qual la resta de festivals europeus encara no s'ha pronunciat amb claredat.

Temes:

Netflix