Anar al contingut

BIG DATA AUDIOVISUAL

Tres dies per veure tota una sèrie

El 90% dels 117 milions d'abonats de la plataforma de pagament Netflix ha fet com a mínim una marató d'una ficció

Manuel de Luna

Tres dies per veure tota una sèrie

periodico

el gener passat, el consum de tele a Espanya va ser de 4 hores i 21 minuts per persona i dia (4 hores i 8 minuts, a Catalunya). És una telefàgia important, però són uns hàbits audiovisuals que estan a punt de saltar enlaire amb l’aparició –i explosió– de les plataformes de TV per streaming. Amb aquesta nova opció del segle XXI ha arribat un fenomen mundial denominat binge-watching. És a dir, visionats de diversos capítols seguits d’una mateixa sèrie en format digital. I solen ser més de 4 hores i 21 minuts sense parar. Si ho comparem amb una marató pedestre, cansa menys i entreté molt més. 

El terme anglès binge té una connotació negativa («acte de consum excessiu o compulsiu»), però les noves plataformes de televisió per internet han sabut capgirar-ne el sentit, per fer de les maratons de sèries una moda que cada vegada enganxa més persones a tot el planeta, tal com demostra un informe que hi ha de l’empresa líder en aquest sector, Netflix.

 Així, i segons aquest estudi de l’empresa audiovisual nord-americana, el binge watching sembla ser el gran ganxo per als seus clients: més del 90% dels seus usuaris (amb, almenys, un any d’antiguitat) ja han «disfrutat» (sic) de la seva primera marató. I, de mitjana, aquest primer binge s’acostuma a produir ¡als 12 dies d’abonar-se a Netflix!

Passar-se d’un tirada diversos episodis d’una mateixa sèrie no significa veure tota la producció, que sol tenir 12 o més episodis. Així, la mitjana per visionar tota una producció sol situar-se en tres dies. O sigui, quatre episodis (al voltant de quatre hores) al dia.

Amb els seus 117 milions d’abonats a tot el món (i més d’un milió a Espanya, segons la CNMC), l’anàlisi de les dades de consum de la plataforma Netflix permet elaborar un fantàstic big data. Però, conscients dels perills que entranya l’ús de dades privades (ja han tingut alguna queixa), solen donar xifres molt restringides i controlades.

I entre les comptades dades que filtra hi ha les de les sèries més consumides en maratons, una llista amb diferències entre el global mundial i Espanya.

‘Breaking Bad’

Segons Netflix, entre el conjunt dels seus més de cent milions d’abonats, la sèrie amb més maratons és un clàssic de la tele moderna: Breaking Bad. Curiosament, aquesta gran ficció de Vince Gilligan no és una producció de Netflix, sinó que és una adquisició de la competència (AMC), i que va arribar com a farciment del seu catàleg. Ho va encertar, sens dubte.

En el cas d’Espanya, la producció que acumula més maratons sí que és una sèrie original de Netflix, Narcos. Igual que passa amb Breaking Bad, se centra en el procel·lós món del narcotràfic, però òbviament té més punts de contactes culturals amb el maratonià espanyol.

Les sèries més consumides en maratons solen ser les mateixes a Espanya que al conjunt de l’univers Netflix, tot i que sí que canvia l’ordre. Així, després de Breaking Bad apareixen a la llista mundial reconeguts èxits com Orange is the New BlackThe Walking DeadStranger ThingsNarcos i House of Cards, mentre que en la relació d’Espanya l’ordre és, després de NarcosStranger Things, la sèrie espanyola Las chicas del cable, Por 13 razonesBreaking Bad i el ja clàssic The Walking Dead

0 Comentaris
cargando