PRIMERA ONADA DE L'EGM

La ràdio creix en audiència

La Cadena SER és líder en el conjunt d'Espanya, amb una mitjana de 4.808.000 oients diaris

RAC-1 i Catalunya Ràdio amplien el domini del català com a primera llengua radiofònica en el seu àmbit de cobertura

mdeluna31621785 gra002 madrid  28 10 2015   el presidente del gobi160414101219

mdeluna31621785 gra002 madrid 28 10 2015 el presidente del gobi160414101219 / Ballesteros

3
Es llegeix en minuts

Encara que es visqui en plena voràgine dels mitjans digitals, la ràdio analògica disfruta d'un dels seus millors moments. Almenys a Espanya, on la seva audiència, no només es manté, sinó que ha crescut en l'últim any, especialment entre les grans cadenes. Així, segons el primer estudi del 2016 que acaba de fer públic l'Estudi General de Mitjans (EGM), la Cadena SER, la COPE i Ràdio Nacional, en el conjunt d'Espanya, i RAC-1 i Catalunya Ràdio, a Catalunya, han experimentat un important augment d'oients, respecte del seguiment del primer EGM del 2015.

Segons les dades d'aquesta primera onada del 2016, la Cadena SER es manté com a empresa radiofònica líder a Espanya a l'arribar als 4.808.000 oients diaris. Després de la SER se situa la cadena COPE, que aconsegueix 2.835.000 seguidors de mitjana. En tercer lloc apareix Onda Cero, única cadena que ha reduït la seva audiència, per quedar en 1.899.000. I en quarta posició se situa Ràdio Nacional d'Espanya (RNE), que també puja fins als 1.336.000 oients.

RÀDIO EN CATALÀ

A Catalunya, es manté el clar domini de la llengua catalana com a primer idioma radiofònic. I els dos principals impulsors d'aquest èxit són l'emissora privada RAC-1, que firma en aquesta primera onada del 2016 una mitjana diària de 823.000 seguidors, seguida de prop per l'emissora pública Catalunya Ràdio, que també experimenta un important augment d'oients fins a situar-se en els 643.000.

En l'àmbit català destaquen especialment els dos programes matinals de RAC-1 i Catalunya Ràdio. Així, 'El món a RAC-1', de Jordi Basté, es manté com el programa més escoltat de la ràdio a Catalunya, encara que sense créixer: té la mateixa audiència que fa un any: 607.000 oients. En canvi, 'El matí de Catalunya Ràdio', que dirigeix i presenta Mònica Terribas sí que aconsegueix trencar el seu sostre i arriba als 509.000 seguidors diaris de mitjana, que és la seva segona millor dada de tota la història del programa.

De fet, Catalunya Ràdio en el seu conjunt ha aconseguit la seva millor audiència dels últims 15 anys.

'HOY POR HOY' ARRASA

Per programes, destaca clarament l'indiscutible lideratge dels matins de la SER, a través del seu magazín diari 'Hoy por hoy'. El macroprograma que presenten Pepa Bueno Gemma Nierga segueix sent l'espai estrella de la ràdio espanyola i, a més, arriba a un dels seus millors resultats: 3.272.000 oients. Molt al darrere queda Carlos Herrera, que sí que ha aconseguit disparar els matins de la COPE en aquest primer any seu a l'emissora de l'Episcopat, però que es queda en 1.265.000 oients. Tercers en discòrdia apareixen el duo format per Carlos Alsina i Juan Ramón Lucas, a Onda Cero, amb 1.899.000 oients.

A les tardes, el programa de Carles Francino a la SER, 'La finestra', també és líder destacat amb 998.000 seguidors, més del doble que el programa que presenta Júlia Otero a Onda Cero, 'Julia en la Onda', que registra 467.000 persones.

Notícies relacionades

I a la nit, també segueix al capdavant en el conjunt d'Espanya 'El larguero' de la SER, amb José Ramón de la Morena. Però aquest és un dels pocs casos de l'emissora del Grupo Prisa que no aconsegueix millorar les seves dades respecte de fa un any: del més d'un milió d'oients que van firmar en la primera onada del 2015 ha passat ara a 953.000 persones de mitjana.

'RADIOFÓRMULES'

En l'apartat d'emissores musicals i 'radiofórmules', la veterana cadena 40 Principales, que aquest any celebra els seus 50 anys d'emissions, segueix sent la més sintonitzada amb 2.900.000 oients, seguida de Cadena Dial, amb 2.305.000.

La mitjana d'oients que sintonitzen la ràdio de dilluns a divendres se situa en 27.411.000 persones, una xifra espectacular si a més es té en compte que cada una d'aquests oients estan connectats al voltant d'una hora i 53 minuts al dia (113 minuts). Això sí, no tots escolten el mateix. Així, i segons les dades de l'EGM, d'aquest total d'oients, 12.126.000 sintonitzen emissores generalistes, mentre que 14.276.000 opten per les radiofórmules musicals i només 1.204.000, per les radiofórmules d'informació contínua. Pel mateix motiu, el radioconsum també varia segons s'opti per una o altra ràdio: gairebé una hora (59 minuts) es dediquen a escoltar radiofórmules, i els 51 minuts restants, a ràdios generalistes.