INTERÈS PER UNA FICCIÓ AMBIENTADA A L'ESPANYA FRANQUISTA

Vendre en temps difícils

Manolita i Marcelino munten un bar com El Asturiano al Mercat Internacional de Televisió de Cannes per promocionar l'exitosa producció de sobretaula de TVE-1

Cuiners d’èxit 8 Els actors Manuel Baqueiro i Itziar Miranda, ahir, a Cannes.

Cuiners d’èxit 8 Els actors Manuel Baqueiro i Itziar Miranda, ahir, a Cannes. / RTVE

2
Es llegeix en minuts
MANUEL DE LUNA
CANNES

«Després d'un Reial Madrid-Barca, Amar en tiempos revueltos és el millor producte que podeu comprar». Amb aquest contundent argument de venda, l'actor Manuel Baqueiro (àlies Marcelino) va presentar ahir a Cannes, davant compradors de tele de mig món, la popular sèrie de TVE-1, un producte que, a punt d'arribar als 1.500 capítols en sis temporades, s'ha convertit en l'estrella de la corona de la tele estatal. I com a tal la va lluir al millor plató del planeta, el MIP-TV, on s'han reunit prop de 12.000 professionals dels cinc continents, que venen i adquireixen tot el que es veurà al llarg de les pròximes temporades.

«Amar…s'emet a Mèxic, Uruguai, Argentina (amb gran èxit) i ara hi ha opcions de compra a Panamà, Colòmbia, Xile-enumera Jaume Banacolocha, productor executiu de Diagonal TV, empresa catalana que realitza la sèrie-.

I a Europa ja s'hi han interessat a Itàlia, Polònia i Bèlgica, que vol adaptar-la a la seva història, començant amb la invasió nazi en la segona guerra mundial… Total, que al veure aquest gran interès que ha despertat ens vam plantejar amb TVE fer una presentació internacional aprofitant el Mercat de Cannes. I aquí estem».

Banacolocha confessa la seva sorpresa que es pugui vendre un producte tan espanyol en aquests temps de tanta crisi, però considera que l'èxit que té a TVE-1 des de fa sis temporades és el que ha cridat l'atenció a l'estranger.«I el secret d'aquest èxit és un conjunt de coincidències-apunta-: Amar…està a la cadena adequada, es va estrenar quan l'audiència demanava trames i històries d'època i, també, la renovació constant que hi ha a cada temporada, que només tenen com a nexe comú el restaurant de Manolita i Marcelino».

Estovalles de quadros i pernil

I van ser precisament Manolita i Marcelino els encarregats de servir la promoció d'Amar…al Palais de Cannes, on TVE va emular el bar El Asturiano amb diverses taules amb estovalles de quadros vermells i blancs, i plats amb el pernil de tots els temps.«Expliquem les vides d'unes persones que han tingut unes vicissituds que, per bé o per mal, les ha passat molta gent. Per això s'hi identifiquen i els agrada», explica Itziar Miranda, actriu aragonesa que encarna Manolita, un personatge al qual ha agafat afecte, però que no s'hauria imaginat mai que arribaria tan lluny:«Vam començar creient que seria una feina per a sis mesos, i ja fa sis anys que hi treballem».

Notícies relacionades

Manuel Baqueiro, Marcelino, no creu que aquesta longevitat de la sèrie els porti al tan temut encasellament.«No em preocupa, perquè paral·lelament ja em dedico a altres coses, com ara teatre; a més a més, els nostres personatges estan molt allunyats de la nostra realitat… De fet, em preocuparia molt més no tenir res, o no divertir-me amb el que faig». Ara com ara, ni Miranda ni Baqueiro veuen el final a aquesta història tan perfecta, i tan poc complicada, per a ells.

Però Banacolocha sí que té una visió més realista:«No veiem queAmar…pugui anar gaire més enllà. Potser un parell de temporades més, per acabar als anys 60». I mentre es perfila, amb el permís de TVE, com i quan serà el final de la sèrie, la televisió estatal i Diagonal TV es dediquen a vendre un format d'èxit en uns temps realment difícils.