Anar al contingut

Violació de la intimitat

Google reconeix que escolta les converses dels seus usuaris

La firma va dir que compta amb experts en tot el món que escolten i transcriuen els diàlegs

El Periódico

Google reconeix que escolta les converses dels seus usuaris

Google va admetre al juliol passat que «experts del llenguatge» contractats per la firma escolten aproximadament el 0,2 % de les converses que els usuaris mantenen amb el seu assistent virtual, la qual cosa implica que una part d’aquestes interaccions no són completament privades.

L’assumpció habitual, i el que sovint reiteren les empreses que gestionen assistents virtuals com Amazon, Samsung i Apple, a més de Google, és que les converses entre un usuari i el seu assistent són del tot privades i que la interacció es produeix exclusivament mitjançant intel·ligència artificial, és a dir, que els únics que «escolten» l’usuari són robots.

L’admissió per part de Google que el 0,2 % d’aquestes converses són escoltades per éssers humans per a, assegura el gegant, millorar la qualitat del servei llança llum sobre una pràctica que les empreses en general eviten publicitar, tot i que és conegut dins de la indústria que en menor o major mesura és una mica habitual.

La revelació va arribar de la mà del responsable de producte de recerques de la companyia californiana David Monsees, que va publicar una entrada en el blog oficial de Google com a resposta a una informació apareguda a la televisió belga VRT NWS, que va poder accedir al voltant d’un miler de gravacions d’individus anònims.

¿Qui va filtrar la informació?

Les gravacions van ser facilitades a la televisió belga en llengua neerlandesa VRT NWS per un dels «experts» que Google havia contractat en aquest país per escoltar segments de les converses i «comprendre així les particularitats i accents de cada idioma en específic».

La firma, que ja ha anunciat que «prendrà accions» per la filtració al considerar-la una «violació» de les seves polítiques de seguretat de dades, va admetre comptar amb «experts en tot el món» la funció dels quals és escoltar i transcriure «una petita part dels diàlegs per ajudar-nos a comprendre millor aquests idiomes».

¿Quin percentatge de converses són escoltades per persones?

Google ha xifrat el percentatge d’interaccions analitzades per humans en el 0,2 % i assegura que aquests fragments no van associats als comptes dels usuaris i que als experts se’ls diu que no transcriguin sons o converses de fons que no vagin dirigides a eines del gegant d’internet.

No obstant, la televisió belga va ser capaç d’identificar «adreces postals i una altra informació delicada» en les gravacions, fet que els va permetre posar-se en contacte amb les persones la veu de les quals havien sigut gravades i confirmar que efectivament es tractava d’elles.

«Una parella de Waasmunster (Bèlgica) va reconèixer immediatament la veu del seu fill i del seu net», van posar com a exemple des de VRT NWS.

Google va indicar que l’assistent virtual només els envia les gravacions d’àudio una vegada aquest ha detectat que l’usuari hi està interactuant després d’haver dit, per exemple, «Hey, Google» i que disposa de diverses eines per evitar les «activacions falses», és a dir, que el software interpreti un so erròniament com la paraula clau per activar-se.

¿S’escolten converses no dirigides a Google?

La cadena VRT NWS va publicar que al voltant d’un miler de fragments de veu a què va tenir accés (tots en llengua neerlandesa), 153 eren converses en què ningú va donar l’ordre d’activació a l’assistent virtual de Google, sinó que aquest va interpretar erròniament un so.