Secció recomanada per

TRES EN LÍNIA 2.0

Addictes al Candy Crush

Celia Villalobos no és l'única enganxada al popular joc dels caramelets amb què cada dia es diverteixen 54 milions de persones a tot el món

L'empresa King factura 470.000 euros al dia per les microcompres de vides, moviments i dolços especials

Imatge del joc Candy Crush Saga.

Imatge del joc Candy Crush Saga.

3
Es llegeix en minuts
LAURA ESTIRADO / BARCELONA

La vergonyosa actitud de la vicepresidenta primera del Congrés, Celia Villalobosenxampada in fraganti jugant al Candy Crush Saga mentre el president del Govern, Mariano Rajoy, s'esforçava a pintar un país ideal durant el debat de l'estat de la nació, ha fet entrar al Congrés una de les addiccions que comparteixen milions de persones arreu del món. El vídeo de Youtube de l'anècdota de la primera jornada del debat ja l'han vist més 220.000 persones. Un èxit.

Però qualsevol que vagi en metro, tramvia, tren o autobús ja sap com n'està d'enganxat el personal, i no només els polítics, al joc dels caramelets, vaixell insígnia de King, l'empresa de "divertits i populars" recreatius que s'ha fet d'or amb Candy Crush Saga (punxa aquí per provar-lo), Candy Crush Soda, Bubble Witch, Diamond Digger i Pet Rescue Saga, entre altres.

Les xifres del vici de moda són aclaparadores:

UNA DE LES 'APP' MÉS DESCARREGADES

El videojoc per a telèfons intel·ligents i Facebook es va llançar el 12 d'abril del 2012 (per a plataformes mòbils va veure la llum el 14 de novembre del mateix any). Un any després ja havia superat FarmVille 2 com el joc més popular a Facebook: té 45,6 milions d'usuaris de mitjana al mes.

Actualment té 150 milions d'usuaris únics mensuals a tot el planeta i uns 54 milions de persones hi juguen diàriament. Només un any després del seu llançament ja s'havien fet 150 bilions de dolces partides.

A Espanya, 1,2 milions de persones hi juguen diàriament. Més del 70% són dones d'entre 26 i 35 anys, amb estudis universitaris i solteres.

La pàgina del joc a Facebook, per exemple, és una de les més populars, amb gairebé 76 milions de 'M'agrada'.

També és l'aplicació número u en ingressos a les 'botigues' Google Play i App Store.

Més de 118.000 usuaris segueixen a Twitter el perfil de Candy Crush Saga, i gairebé 98.000, el de la versió Soda.

UNA MÀQUINA DE FER DINERS

Candy Crash Saga només és una versió actualitzada del clàssic 'tres en línia'. Cada nivell té un tauler de joc de diferent forma ple de llaminadures d'entre tres i sis colors. A vegades també hi ha obstacles. Es tracta d'ajuntar grups de tres del mateix color. Amb aquesta jugada bàsica s'aconsegueix fer desaparèixer els caramels alineats i, al mateix temps, fer que la resta es reubiqui al tauler. Hi ha 15 nivells per episodi (o pantalles) i per cada episodi que es passa el jugador té l'opció de demanar ajuda als seus amics ('on line'), desbloquejar-lo passant "missions", pagar per un de nou.

Aquí és on radica la gallina dels ous d'or.

Encara que l'aplicació és gratuïta, l'empresa King factura amb 'micropagaments' (per comprar vides, comprar moviments, articles especials, com 'boosters' o acceleradors, com el martell de piruleta o el trol de xiclet). Aquestes petites compres oscil·len entre els 0,89 euros i els gairebé 2. I així, cèntim a cèntim, l'empresa britànica factura una mitjana de 470.000 euros al dia (només amb Candy Crush es va embutxacar més de 1.166 milions l'any passat).

LA BOMBOLLA COMENÇA A PERDRE GAS

Malgrat les xifres colossals, segons va publicar 'The Guardian', des que es va llançar el 2012, els jugadors van invertir gairebé 3.000 milions en el joc. El seu punt més àlgid de vendes va ser en el tercer trimestre del 2013. Des d'aleshores, el joc ha anat caient. En els quatre últims trimestres del 2014 les xifres han anat caient: 377 milions, 316 milions, 243 milions i 231 milions.

ADDICCIÓ

Al ser un joc tan popular, ja han aparegut cites a les consultes del metge en què la gent confessa que el joc els crea addicció. El fabricant s'ha posicionat sobre el tema, i afirma que limita el nombre de vides i aconsella descansar a estones.

Les estadístiques són molt variables depenent del país, però el 61% dels jugadors europeus juguen al Candy Crush quan van a treballar mentre que alsn EUA el 78% juga mentre veu la televisió. També es consumeix a l'entrar a Facebook (1 de cada 23 usuaris).

Notícies relacionades

Respecte al dia i hora preferits per dedicar-se al vici, el diumenge s'emporta la palma. Entre setmana, les hores punta van des de les 18.00 a les 21.00 hores.

ALTERNATIVES

King està ideant com compensar la caiguda de Candy Crush (del 45% el 2014) amb altres sagues dels seus jocs, com Candy Crush Soda i Bubble Witch2, que han pujat més del 130%. Prengui'n nota, senyora Villalobos.