TENDÈNCIES CONSOLIDADES A LA XARXA

Els principals mitjans de comunicació compten amb
1,4 milions de seguidors a xarxes socials a Espanya

Els líders del sector, Facebook i Tuenti, registren creixements elevats en el nombre d'usuaris,
però el 45% dels comptes oberts no s'utilitzen

3
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO

Només sis anys després de la creació de Facebook i després de quatre anys des de l'aparició de Twitter, aquestes pàgines s'han convertit en una bona manera de captar audiència per als mitjans de comunicació tradicionals; prova d'això són l'1,4 milions de persones que segueixen les principals cadenes de televisió, ràdio i diaris a través de xarxes socials a Espanya.

Així, l'Informe 2010 Mitjans de comunicació espanyols en les xarxes socials, elaborat pel Gabinet d'Anàlisi Demoscòpica (GAD) i al qual ha tingut accés Europa Press, assenyala que 720.000 persones segueixen algun mitjà de comunió a Facebook, 665.000 ho fan a través de Twitter i 92.000, a YouTube.

L'informe, que aprofundeix sobre l'ús que els 47 mitjans de comunicació principals estan fent de les xarxes socials per interactuar amb les seves audiències, té en compte indicadors com el nombre de fans a Facebook, seguidors a Twitter i subscriptors a Youtube, així com si la interacció amb els admiradors a Facebook és fluida i el nombre de tweets publicats al Twitter.

El treball assenyala que les cadenes de televisió s'han situat principalment a la plataforma de vídeos YouTube, on tenen gairebé 90.000 subscriptors fixos, i d'on es descarreguen cada dia centenars de milers de vídeos. D'altra banda, la ràdio és el mitjà que millor ha sabut vendre's a Facebook, amb 335.000 fans. Per als analistes de GAD, la raó d'aquest lideratge de la ràdio és que aquesta xarxa social "resulta especialment adequada per mantenir la complicitat del mitjà radiofònic a internet, i crea verdaderes comunitats de milers de persones que comparteixen la seva afició pel mateix programa de ràdio".

Per la seva banda, el mitjà de comunicació més antic, la premsa, és el que millor s'està situant en una de les xarxes socials més innovadores, Twitter, creada el 2006. Les principals capçaleres espanyoles tenen més de mig milió de seguidors habituals en aquesta pàgina de microblogging.

El motiu d'aquest èxit entre els diaris, segons GAD, és que aquesta xarxa permet a les seves versions digitals obrir-se a la retransmissió en directe realitzada pels ciutadans que participen en esdeveniments esportius, campanyes electorals o manifestacions de protesta.

Creixement espectacular

Les xarxes socials són un fenomen en alça i, al mateix temps, molt dinàmic, per la qual cosa és difícil predir-ne l'evolució en el futur. Segons l'Observatori de Xarxes Socials, amb dades d'aquest any, Facebook i Tuenti presenten un creixement espectacular, del 64% per al primer i del 33% per al segon. D'acord amb aquest informe, "les dades desmenteixen la tan citada mort dels blocs, encara que confirmen la seva pèrdua de centralitat en termes de penetració". Mentre que Fotobloc i Hi5 tendeixen a tenir més abandonaments, Flickr i Twitter, fins i tot sent minoritàries, presenten creixements interessants.

Les motivacions principals per utilitzar les xarxes socials són les relacions amb altres persones i la necessitat d'informació. Són aquests elements, també, els que motiven els principals abandonaments de les xarxes socials i els que amenacen l'establiment a llarg termini dels líders del sector. Segons l'informe, finançat per BBVA, Microsoft i Telefónica, les xarxes socials "ja són un element central de l'ús quotidià d'internet" i els usuaris "han desenvolupat una actitud de prova i exploració" que fa que el 45% dels comptes oberts pels usuaris no s'estigui utilitzant actualment i que augmenta el nombre de comptes que mai arriben a utilitzar-se.

Notícies relacionades

Abandonament elevat

Els principals motius per a l'abandonament de les xarxes és precisament que perden la raó de ser quan els amics no les utilitzen o deixen d'estar de moda. El mercat tendeix a la concentració, encara que els estudis corroboren que la majoria dels usuaris mantenen comptes i activitats en múltiples xarxes socials. Així, un de cada tres usuaris de Facebook també utilitzen Tuenti, i el 70% dels usuaris de Tuenti també ho són de Facebook.