El Periódico de Tarragona

Tarragona

Entrevista

Rubén Viñuales, alcalde de Tarragona: "Arribarem fins al final amb l'estació intermodal fins que ens assegurin que no perdrem trens"

L'alcalde reivindica el nou contracte de la brossa, després d'anys encallat: "Els resultats es notaran el primer dia"

Set actes imperdibles per viure l'essència de les Festes de Santa Tecla 2025 de Tarragona

Rubén Viñuales, alcalde de Tarragona.

Rubén Viñuales, alcalde de Tarragona. / Ferran Nadeu

8
Es llegeix en minuts
Jan Magarolas

Tarragona està immersa en la celebració de Santa Tecla, que encara els últims dies, i s’escau una entrevista al seu alcalde, Rubén Viñuales (PSC). Amb dos anys i poc al càrrec, recentment ha desbloquejat un dels elements més importants del que serà el seu mandat, el contracte de la brossa que, amb 234 milions, és el més car de la història de Tarragona. En la conversa amb EL PERIÓDICO, desenvolupada al Mercat Central, la gent del carrer no para de saludar-lo i de fer-li comentaris.

Com és que Santa Tecla és la festa d’identificació tarragonina per antonomàsia?

És una bona pregunta, donaria per fer una tesi doctoral. Jo crec que Santa Tecla supera fins i tot el tarragonisme. Ens agrada molt perquè és la nostra festa major, però tampoc podem negar que s’ha convertit en la festa major de Catalunya. Els números ens ho diuen d’una manera molt objectiva.

Vostè compleix dos anys i escaig en el càrrec. En l’equador del mandat vam veure un alcalde molt positiu.

L’optimisme és important a Tarragona, i el pragmatisme i el realisme també. Aquí tenim motius per ser positius, tenim més de 500 milions d’euros en inversions públiques, sense parlar de les privades, amb els que hem solucionat problemes històrics de la ciutat. Parlo de la Tabacalera, la brossa, la plaça de la Quinta Promoció de Sant Pere i Sant Pau, que feia dècades que s’arrossegava, la plataforma del Miracle... Són coses que semblava que no es podrien arreglar mai.

Junts i En Comú Podem (ECP) són els socis prioritaris abans de començar a negociar els pressupostos de 2026?

La nostra prioritat és que Tarragona avanci, i aquests dos anys ho ha fet gràcies a Junts i ECP. I també a ERC al primer any de mandat, que va aprovar el pressupost. És innegable que Junts i ECP han de tenir preferència però hi ha altres partits. Estem oberts als grups que vulguin sumar.

Quines seran les prioritats del govern del PSC als pressupostos?

Via pública. Neteja, jardineria i un pla d’asfaltat per una ciutat que no s’ha asfaltat des de l’època de l’emperador August. Farem actuacions al polígon Francolí, a la part que ens pertany, que és el vial principal, però també a l’avinguda Andorra, el carrer Prat de la Riba i als laterals de l’avinguda Roma. I també molta inversió als barris amb el microurbanisme que ens ha de dur una millora de la qualitat de vida. Aquestes seran les nostres prioritats.

L’any passat va dir a EL PERIÓDICO que aspirava a ampliar el govern i no ha estat possible. Continua amb la intenció de sumar partits?

Hi ha un criteri d’estabilitat en el que jo sempre sóc partidari d’ampliar. El millor de la política municipal, i per això m’hi dedico, és que t’has de portar bé amb tothom, has de trobar punts de connexió; al cap i a la fi no hi ha cap regidor al plenari que vulgui el mal a Tarragona. Bé, una potser sí, i el seu partit encara més, que vol el mal per a tothom, però m’abstinc...

Parlant d’urbanisme: Tarragona presentarà la Part Baixa al Pla de Barris del Govern. Què s’espera amb això? Com canviarà el barri?

Canviarà del tot. De moment hem invertit nosaltres, amb un col·lector de la Part Baixa que costarà més de 3 milions i que pagarem perquè és necessari. El canvi serà total, amb un pla integral de la Part Baixa impulsat pel govern Ricomà (ERC), que és l’únic llegat republicà que conec, i que ens permet tenir més punts al Pla de Barris. Aquest finançarà fins al 50% de la renovació, i nosaltres hi anem amb una idea d’inversió total d’uns 25 milions d’euros.

Amb el POUM en redacció, és una previsió realista tenir-lo aquesta legislatura?

Sí, totalment. Tenim presentat l’avenç del POUM, els informes preceptius estan sol·licitats, i el que manca ara és l’informe d’inundabilitat, que ho està endarrerint tot, però que en principi hauria d’estar llest a l’octubre. Estic preocupat per això perquè l’Agència Catalana de l’Aigua ha canviat les normes del joc al mig del partit, i això no pot ser.

Com podria afectar això al POUM de Tarragona?

Doncs la inundabilitat de tota la zona del riu Francolí. Però és una afectació absolutament irreal, ni amb la via del tren ni les canyes del riu. I un altre problema que hi veig és amb les negociacions amb els partits, on cadascú voldrà dir-hi la seva. Però n’hi ha que saben que és necessari tenir un POUM i que molts projectes depenen de tenir-ne un o no. Sent molt optimistes, estem parlant que la primera pedra es podria col·locar d'aquí a sis anys, així que ningú es pensi que tenir un POUM aprovat em donarà vots.

L’hem sentit parlar de la Tarragona de les 200.000 persones. És cap aquí on ha d’anar el POUM?

Aquesta en seria la conseqüència, no tant l’objectiu. La ciutat ha de créixer cap a totes bandes i de manera molt sostenible: econòmicament, social i mediambiental. Ara som 145.000 persones a Tarragona, més que mai, i encara tenim capacitat per créixer, però hem de gestionar tot el que vindrà. La taxa de natalitat és baixa, però sabem que vindrà molta gent a viure en els propers 20 i 30 anys, i hem de gestionar això. Perquè Tarragona és una ròtula única, lluny de Barcelona i la seva àrea metropolitana, que estan col·lapsant.

Parlem de l’Àrea Metropolitana de Tarragona: l’estació intermodal ha obert greus desavinences amb Vila-seca (Tarragonès).

La meva relació amb l’alcalde de Vila-seca és excel·lent, ens tenim molt d’afecte. L’Àrea Metropolitana de Barcelona mancomuna serveis de competència municipal, però no defineix estacions, aeroports, museus ni ports. Fer estacions és una competència del Ministeri [de Transports]; i per tant, voler barrejar l’Àrea Metropolitana de Tarragona amb això, no ho accepto. A Barcelona els municipis també discrepen i no per això deixen l’AMB.

Com valora que la Generalitat no s’hi hagi manifestat sobre les opcions d’intermodal a Vila-seca o a Tarragona?

Ser solidari sempre és un bon negoci, però s’ha de ser solidari amb les persones, no amb els territoris. L’estació de tren de Tarragona té actualment 2 milions d’usuaris; la de Reus, 900.000; i les de Vila-seca i Salou juntes, uns 380.000. Els usuaris estan aquí, s’ha d’apropar el tren a les persones, i no les persones al tren. Si no, es faria l’estació a Los Monegros, que sortiria molt bé de preu. Si la intermodal es fa a Vila-seca serà pel criteri dels enginyers, perquè és on es creuen les vies, sense un estudi de la mobilitat; i a Tarragona ens queixem perquè no volem perdre trens.

Quines són les seves eines si es decideix que l’estació ha d’anar en terrenys de Vila-seca?

Anirem fins al final si ningú ens assegura que no perdrem trens: els que venen de València, de mitja distància i que fa anys que no paren a Tarragona, que som la segona capital de Catalunya. I ara també pretenen que 'pringuem' amb els regionals? No. Vull que vingui algú del Ministeri i que ens posi per escrit que els nostres enginyers estan equivocats. I que ho faci una enginyeria externa, no els funcionaris. Perquè aquí ja tenim experiència en saber què és fer una estació fora dels nuclis poblats.

Es refereix a l’AVE Camp de Tarragona, que està a La Secuita?

Tots sabem que La Secuita té molt bones connexions en autobús, en taxi molt bé de preu, amb un aparcament segur de cotxes, vigilat i assequible... la realitat són cotxes cremats, sense rodes i litigis que eviten que hi hagi un aparcament low cost. Amb una estació intermodal a Vila-seca, la gent de Vila-seca també hi hauria d’anar en cotxe, i la de Reus també. Per això volem garanties que a Tarragona no perdrem trens ni freqüències i que s’estudia la possibilitat d’ubicar-la a Horta Gran (Tarragona), perquè si no, aniré fins al final.

I fa molt poc s’ha signat el contracte de la brossa amb Urbaser. Això el carrega de raons a vostè?

Tenir raó a la vida està sobrevalorat; jo no vull tenir raó, vull que passin coses. I això és molt bo per a Tarragona, és el que la ciutat necessita, necessitava i necessitarà: una empresa de la neteja a l’alçada de la ciutat. Això ho tindrem el dia 4 de novembre.

Com veu la ciutat pel que fa a neteja el dia d'avui?

Absolutament millorable. També és molt millorable l’incivisme. La nostra part de responsabilitat és innegable, i jo no vull culpar a ningú, però molts cops les brosses queden fora dels contenidors quan aquests encara no estan plens. De qui és, la culpa d’això?

Notícies relacionades

Quan es començarà a notar el canvi?

El primer dia. En tots els sentits: maquinària, freqüències, de tot. Ja estem treballant per eliminar els contenidors soterrats, amb noves naus i vestuaris de l’empresa, el lloguer de la nova maquinària... Hi haurà una empresa que es dedicarà només a vigilar la correcta execució de l’empresa de neteja. I aviso a la gent que llegeixi l’entrevista, que hi haurà un parell de mesos durs, perquè la transició entre una empresa que fa 64 anys que fa la neteja i la recollida urbana a una de nova no serà fàcil. Però venen bons temps, amb un contracte actualitzat i del segle XIX. Són motius per a ser optimistes.