Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya
Josep Ribó: "Pocs contribuents entenen que la Renda es fa cada dia"
El president del COGAC reafirma el paper crucial dels gestors administratius com a assistents qualificats en la declaració fiscal
Ribó desglossa les novetats i les claus de la campanya 2023 que culmina el proper 1 de juliol
Josep Ribó, president del Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya (COGAC /
El període de declaració de la renda pot ser un moment d'incertesa i estrès per a molts contribuents. Amb la data límit de presentació acostant-se ràpidament, la necessitat d'assessorament expert esdevé més urgent que mai. En aquest context, els gestors administratius són aliats indispensables, capaços d'orientar i resoldre dubtes enmig del complex entramat fiscal.
El president del Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya (COGAC), Josep Ribó, revela les claus d'aquesta campanya 2023 i de tot allò que cal tenir en compte abans, durant i després de tramitar la declaració de la renda.
Han notat ja un augment en la càrrega de feina a mesura que avança el termini de presentació de la renda?
Aquest any el termini de presentació de la declaració de la renda s'ha ampliat en quatre setmanes respecte als anys anteriors, i això ho valorem molt positivament. No obstant això, aquells clients que tradicionalment han anat al seu gestor a l'inici de la campanya continuen fent-ho. Tot i això, hem notat un augment en l'afluència de persones que requereixen els nostres serveis.
Quines són les dates claus de campanya de renda 2023?
La campanya va començar el 3 d'abril amb l'obertura del termini per presentar declaracions per internet. El 7 de maig va començar la presentació telefònica i el proper 29 de maig es podrà sol·licitar cita prèvia per a la presentació presencial, que iniciarà el 3 de juny a les oficines de l'Agència Tributària. El 26 de juny acabarà el termini per a la presentació en línia. El 28 de juny ho farà el termini per a sol·licitar cita prèvia per telèfon o presencial, i el 1 de juliol serà l'últim dia per presentar la Renda.
Comptar amb un gestor administratiu és una garantia?
El Col·legi Oficial de Gestors Administratius destaca per dues virtuts: la formació contínua i el reciclatge professional. Els gestors administratius col·legiats tenen accés a coneixements actualitzats i compten amb una pòlissa de responsabilitat civil. Tot i que podem cometre errors en la nostra feina, en cas de fallada que comporti una sanció, aquesta pòlissa ens respalda. Per tant, comptar amb un gestor administratiu per a la declaració de la Renda garanteix al contribuent l'assistència d'un professional altament qualificat i la protecció d'una cobertura de responsabilitat civil.
Quins són els dubtes més habituals?
Quan els clients arriben a una gestoria per tramitar la seva declaració, es adonen que realment la renda no es fa d'abril a juny. La renda es fa cada dia. En realitzar la declaració, l'únic que fem és reunir totes les dades en un sol document.
Quina documentació necessito presentar en la declaració?
Per realitzar la declaració, necessites reunir tota aquella documentació que recolzi els teus ingressos i aquells despeses que puguin ser deduïbles. Però, és clar, has de saber què pots deduir.
I què es pot deduir?
Molt poques coses, desafortunadament. Però, per exemple, aquest any, per primera vegada, la compra d'un vehicle elèctric és deduïble i, per tant, si el contribuent n'ha adquirit un, haurà de presentar tota la documentació que justifiqui la seva compra.
Quines novetats presenta la Renda 2023 respecte a anys anteriors?
La veritat és que no són moltes, però podem distingir les novetats entre les que afecten treballadors per compte aliè i empleats per compte propi. Per als treballadors per compte aliè s'ha elevat el mínim exempt a 15.000 euros per a la tributació amb diversos pagadors. Abans era de 14.000. S'ha augmentat la reducció per rendiments del treball i ara s'aplica a contribuents amb rendiments nets inferiors a 19.700 euros.
I els autònoms?
Els empleats per compte propi ara tenen l'obligació de presentar la declaració de renda encara que no tinguin ingressos. Fins ara, hi havia un mínim exempt de 1.000 euros. A més, augmenten les despeses de difícil justificació d'un 5 a un 7%, però mantenen un límit de 2.000 euros.
Per als empleats per compte propi, empresaris individuals, tenim la novetat que tots els autònoms tenen l'obligació de presentar la declaració de renda, encara que no tinguin ingressos. I el més important, els autònoms podran deduir fins a 4.250 euros en plans de pensions.
Els autònoms ara tenen l'obligació de presentar la declaració de renda encara que no tinguin ingressos
Per què tanta sorpresa en la declaració de renda amb les Lletres del Tresor?
En adquirir Lletres del Tresor se reben els interessos, però no porten una retenció prèvia del 19%, com pràcticament tots els rendiments de capital mobiliari. És crucial recordar que aquests ingressos han de ser tributats, i és aquí on molts contribuents es porten la sorpresa. El seu funcionament a l'hora de tributar és molt similar al de les subvencions o ajudes percebudes.
Com funcionen els impostos sobre les operacions amb criptomonedes?
Aquest any ha desaparegut la quantitat mínima de 1.000 euros de beneficis per la qual era obligatori declarar operacions amb criptomonedes. Més enllà d'això, les criptomonedes tributen com qualsevol rendiment d'estalvi.
Existeixen opcions per ajornar el pagament del deute relacionat amb la Renda?
Sí, existeixen dues alternatives. La primera opció implica el pagament del 60% de la deute per a la data límit del 30 de juny, amb el 40% restant a abonar per al 5 de novembre. Aquesta alternativa no comporta sancions ni interessos addicionals i se n'acullen al 90% dels contribuents. La segona opció consisteix a sol·licitar un ajornament de pagament. Això permet ajornar el pagament fins a 50.000 euros de deute per un període d'un any, només costejant els interessos corresponents. Si es requereix un termini més llarg o es tracta d'una quantitat superior, pot ser necessari presentar garanties bancàries o immobiliàries.
Un cop presentada la declaració, ¿es poden efectuar canvis?
Dins del termini de la declaració, sí. Després del període també, però comporta sancions.
I, ¿quins documents s'han de conservar?
És important conservar tota la documentació relacionada amb l'exercici fiscal durant un període de 4 anys des de la presentació de la declaració. Això inclou documents com ingressos, factures, despeses, entre altres. Durant aquest període, es podria dur a terme una inspecció, control o requeriment, per la qual cosa és fonamental tenir tota la documentació a mà.
És important conservar tota la documentació relacionada amb l'exercici fiscal durant 4 anys
- El futur passeig de la Mar Bella preveu que la costa de Barcelona retrocedeixi 20 metres
- La ciclista Ares Masip denuncia un intent de violació
- La fiscalia francesa acusa d’"homicidi involuntari" el conductor del bus
- El Girona cau contra un Logronyès sense porter als penals
- Josep Maria Coronas serà el nou director general de la Fundació La Caixa
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Consells pràctics Paper d'alumini a la paella: el secret dels restaurants que cada cop més gent copia
- IMPOSTOS DEL SORTEIG EXTRAORDINARI ¿Quant es queda Hisenda d'un premi de la Loteria de Nadal el 2018?
- La ciclista Ares Masip denuncia un intent de violació
- ‘Sport’ celebra el seu 45è aniversari