ESTAFES ‘ONLINE’
Els consells de la Policia perquè el teu dia de Sant Valentí no es converteixi en el dia de l’«estafamor»
Els ciberdelinqüents utilitzen les xarxes socials per crear perfils falsos i contactar amb les seves víctimes
Els agents recomanen ser desconfiats: fes preguntes i estigues alerta a possibles incoherències

Les xarxes socials i plataformes de cites s’han convertit en escenaris propicis per a la proliferació d’estafes. Els ciberdelinqüents les utilitzen per crear perfils falsos i contactar amb víctimes a qui fan creure que mantenen una relació emocional que acaba amb la sol·licitud de diners.
Darrere d’aquests perfils hi ha organitzacions criminals especialitzades en aquest tipus d’estafes, que amb gran experiència s’acosten a la víctima amb discreció per establir relacions de confiança que poden durar anys. L’idil·li ‘scam’ o estafa amorosa és un frau contra el patrimoni que ha portat algunes persones a la ruïna, a més de ser una estafa emocional.
Notícies relacionadesUna altra modalitat delictiva és la sextorsió, un xantatge en què els ciberdelinqüents contacten amb les víctimes i, després de fer-los creure que mantenen una relació emocional, els sol·liciten imatges sexuals que posteriorment amenacen de publicar si no paguen una quantitat de diners.
Per això, aprofitant la celebració de Sant Valentí, agents de la Policia Nacional experts en ciberdelinqüència, faciliten una sèrie de consells per no ser víctimes de ciberestafes:
Si la relació s’ha establert a través d’una app de cites: mantén la comunicació dins del servei de missatgeria de la plataforma. Si en surts, no obtens la protecció dels administradors.
Presta atenció a perfils amb fotos boniques i poca informació: els estafadors emmascaren la identitat real creant personatges falsos i emprant fotos robades o manipulades de persones atractives, fins i tot fent servir IA. Per detectar-ho, examina les imatges a través d’un cercador per veure si han sigut obtingudes d’un altre perfil o pàgina.
Desconfiança racional: fes preguntes i estigues alerta a possibles incoherències.
Solen triar professions que resultin molt atractives i que es desenvolupin a l’estranger, el més allunyat possible de la víctima, com militars o pilots.
Darrere d’aquests perfils hi ha veritables organitzacions especialitzades en aquest tipus d’estafes, que en ocasions es troben a l’estranger, tenen molta experiència, s’acosten amb discreció i es prenen el seu temps a establir confiança amb la víctima, creant un contacte que pot durar anys.
No volen fer videotrucades amb el pretext que tenen mala cobertura.
Mai enviïs diners: les excuses que formulen per sol·licitar-ho són variades (el pagament d’impostos per al cobrament d’una herència, pagament d’aranzels a l’aeroport, compra de bitllets per acudir a visitar-te) però només el fet de demanar-t’ho, ha de fer saltar les alarmes.
Protegeix la teva informació personal: no comparteixis mai informació personal o financera confidencial, com contrasenyes o claus privades, amb ningú, tot i que digui representar una entitat de confiança.
Si creus que pots estar sent víctima d’aquest tipus d’estafes, talla qualsevol tipus de comunicació, bloqueja el contacte, intenta obtenir tota la informació (pantalles de converses, perfil, rebuts d’ingressos realitzats... i acudeix a denunciar a comissaria.
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Assaig clínic en fase 3 Vall d’Hebron desenvolupa un nou fàrmac contra l’obesitat: l’Orforglipron, una alternativa «més còmoda» que Ozempic i Wegovy
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Visita d’Estat Carles III desplega tota la pompa per afalagar Trump
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos