25 minuts de risc per als ciutadans

El conductor de la persecució de Mataró: «Em carregaré algun policia»

  • Aquesta persecució ha posat sobre la taula la necessitat de dotar de punxes les patrulles per evitar l’ús de l’arma de foc

4
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El conductor de Mataró que va protagonitzar una fugida que va acabar a trets dimecres passat 26 de maig va recórrer uns 20 quilòmetres durant uns 25 minuts i va posar en risc la vida d’incomptables conductors i vianants de les poblacions de la capital del Maresme, de Llavaneres, de Sant Vicenç de Montalt i d’Arenys de Mar. Sobretot, d’aquesta última localitat: va accedir al seu nucli antic. Segons fonts policials consultades per EL PERIÓDICO, durant aquesta escapada es va saltar semàfors i incomptables senyals de stop, va conduir en sentit contrari, va superar els límits de velocitat tant com li va permetre el motor del seu Skoda, va obligar a apartar-se a la cuneta conductors que venien de cara i va efectuar diverses frenades que van amenaçar la integritat de les quatre motocicletes de la Policia Local de Mataró de què fugia.

A la una del migdia, el conductor de l’Skoda, un jove de 23 anys i de nacionalitat espanyola, va ser identificat en un control aleatori disposat pel cos municipal de Mataró al polígon El Rengle. El cotxe tenia l’ITV caducada i no disposava de l’assegurança obligatòria. El van sotmetre a un drogotest i va donar positiu per marihuana. Els agents el van informar que procedirien a immobilitzar el vehicle i que li practicarien una segona prova, d’alcoholèmia. La seva reacció va ser exclamar que si fossin agents de la Guàrdia Civil «ja estarien morts», però que encara es podia «carregar» uns quants policies locals. Va prémer l’accelerador i va fugir. No hi havia cap barrera de punxes que li impedís fer-ho.

La fugida es va allargar fins que un cap dels Mossos d’Esquadra i un sergent de la Policia Local de Mataró van aconseguir detenir-lo a trets en un tram de la N-2, al costat del càmping del Toro Azul, abans d’entrar a Canet de Mar. El sergent del cos municipal havia seguit per emissora la fugida i havia intuït que seguiria per la N-2 en direcció a França. Va decidir interceptar-lo en aquell punt i allà es va trobar també un cotxe dels Mossos en què viatjava el cap. Els dos policies van creuar els vehicles a la calçada, van apartar els conductors que van poder i, amb l’arma a la mà, van esperar l’escapat, que va aparèixer de seguida. Li van donar l’alto, va fer-ne cas omís i tots dos van disparar als pneumàtics, un tret cada un. El cap va tocar el conductor, a l’abdomen. El cotxe va entrar a la cuneta i va acabar estavellant-se amb una furgoneta al costat de la qual hi havia un grup de ciclistes que van estar a punt d’acabar envestits.

Ja a l’hospital i fora de perill, el conductor va prendre consciència dels fets. La investigació judicial no ha trobat, de moment, indicis que els policies cometessin cap delicte a l’utilitzar l’arma de foc, malgrat que una de les bales va acabar allotjada al cos del conductor. Quan aquesta resolució judicial es confirmi, el cos autonòmic obrirà una informació reservada per valorar si hi va haver o no mala praxi per part del cap. Sobre el conductor sí que existeixen indicis de diversos delictes i afrontarà en les pròximes setmanes una causa pels delictes de desobediència i atemptat a agents de l’autoritat, lesions, conduir sota els efectes de substàncies estupefaents i contra la seguretat viària.

 Els sindicats

 L’episodi ha obert de nou el debat del material que han de tenir a mà les patrulles de seguretat ciutadana dels Mossos. Malgrat que els sindicats recolzen l’actuació dels policies, remarquen que utilitzar una arma de foc no és el mitjà adequat.

Notícies relacionades

El portaveu del SPC, David Miquel, detalla que les barres o tires de punxes són un material que porten habitualment els efectius de Trànsit o de l’ARRO per muntar controls. No obstant, quan una persecució sorgeix en calent els qui han d’actuar són les patrulles. «Sempre hem reclamat que hi haurien d’haver punxes als cotxes». «Ens donen el mínim, que és molt poc en comparació amb altres cossos europeus», remarca. Toni Castejón, portaveu de la FEPOL, recorda que quan es van produir els atemptats terroristes del 17-A i es va activar un dispositiu per mirar d’envoltar el conductor de la Rambla «van faltar punxes» en molts punts. «El cas de Mataró és de manual. Dotar o no d’aquesta eina les patrullas és un tema intermitent en els consells de policia, però que sempre queda en una declaració de bones intencions».

Des de la USPAC, Albert Palacios raona que en aquest tipus de persecucions els policies tenen l’obligació d’aturar el vehicle. perquè posa en risc la seguretat de la resta de ciutadans. però remarca que aquesta missió, sense barres de punxes i amb una arma de foc –«amb la poca de formació de tret que rebem»–, és molt arriscada.