Iniciatives rurals sostenibles
Vinyes d’Olivardots, el celler que treballa en sintonia amb la terra
El projecte familiar impulsat a l’Empordà per les enòlogues Carme Casacuberta i Carlota Pena ha rebut un dels Premis BBVA als Millors Productors Sostenibles pel seu vi de finca Vd’O 2

Carme Casacuberta i Carlota Pena, mare i filla i propietàries del celler Vinyes dOlivardots, a lEmpordà. /
La personalitat és un dels valors més apreciats al món del vi, entesa com la capacitat per transmetre a través dels sentits l’essència mateixa d’un territori. Per això, és necessari dominar tant el cultiu del raïm com les tècniques enològiques, és a dir, perseguir l’excel·lència al camp i a les entranyes de celler, entre barriques i ampolles. I encara faltaria un altre ingredient més, que és la passió que s’aboca a tot el procés d’elaboració, que en el cas de les impulsores de Vinyes d’Olivardots, és molta.
Sense aquest component d’il·lusió, voluntat i esforç no es pot entendre la trajectòria d’aquest celler de l’Empordà, un projecte personal de Carme Casacuberta iniciat el 2006, al qual més tard s’uniria la seva filla, Carlota Pena. La premissa era ferma: elaborar vins únics aplicant els principis de la viticultura biodinàmica, la fitoteràpia (tractar els cultius amb plantes medicinals) i l’ús de vegetals bioindicadors per avaluar l’estat de la terra. Una filosofia compromesa amb la qualitat i l’entorn que es materialitza en vins com Vd’O 2, amb el qual han guanyat un dels Premis BBVA als Millors Productors Sostenibles del 2025.

Detall de l'ampolla del vi Vd'O 2, reconegut com un dels Premis BBVA als Millors Productors Sostenibles 2025. /
El valor de l’origen
En la seva sisena edició, els guardons ha reconegut un vi que transmet la personalitat única d’una petita porció de terra empordanesa i, alhora, projecta la idiosincràsia del celler. "Es tracta d’un vi de finca qualificada, una distinció que actualment només tenen 19 finques a tot Catalunya i que atorga valor a l’origen. Està elaborat al 100% amb el raïm carinyena negre, procedent d’una vinya plantada el 1909. El més curiós és que tot el nostre entorn és pedregós, excepte aquesta parcel·la de sorra fina, que és com un petit oasi i, per això, és molt especial", explica Carlota Pena.
El compromís amb el territori és fonamental per al projecte de Vinyes d’Olivardots, igual que ho és per a BBVA, que compta amb més de 100 oficines amb arrelament en zones rurals de Catalunya amb l’objectiu d’acompanyar des de la proximitat i, combinat amb la seva escala, oferir solucions diferencials a les seves empreses i emprenedors. Els Premis BBVA als Millors Productors Sostenibles coincideixen amb aquest objectiu, afegint-li el plus de la visibilitat, una cosa vital per a iniciatives de petita mida. "El millor d’un projecte tan personal és que podem provar, investigar i prendre les nostres pròpies decisions. Però també és dur, perquè tota la responsabilitat recau sobre nosaltres, així que un premi com aquest et dona força i confirma que vas per bon camí", afegeix l’enòloga i propietària del celler.

Carràs de carinyena negra, a la finca empordanesa de Vinyes d'Olivardots. /
En aquest sentit, l’aposta de Vinyes d’Olivardots és produir en sintonia amb la terra, tot i que això signifiqui treballar les parcel·les per separat, recuperar raïm autòcton, veremar a mà i elaborar fins a 45 vinificacions diferents en un any per produir unes 50.000 ampolles. "Intentem que tot el procés formi part d’una mateixa manera de viure i produir. Per això ens decantem per l’agricultura biodinàmica i l’autosuficiència quant a recursos energètics i hídrics", detalla Pena.
Un esforç que és, al cap i a la fi, la seva forma d’entendre la viticultura, i la vida. Aquest coneixement de cada pam del seu terròs és, a més, una garantia per al futur, amb un canvi climàtic que està convertint l’agricultura "en una muntanya russa, per la qual cosa s’han d’observar molt bé les vinyes". Ara, en ple juliol, comencen a madurar, mentre als cellers acumulen forces per a la verema. Aquest és ara el primer objectiu de Vinyes D’Olivardots, per després "continuar creixent pas a pas".
Per la transformació rural
Els Premis BBVA als Millors Productors Sostenibles reconeixen i ofereixen una visibilitat més gran als que estan transformant el sector agroalimentari. Un sector que avança de la mà de la sostenibilitat, la digitalització i el compromís social amb el seu entorn. Aquests han sigut els 10 premiats, que veuran com el seu producte s’inclou en una recepta d’alta gastronomia creada i elaborada dels germans Roca:
- Vinyes d'Olivardots (Catalunya). Vi.
- Agrícola Marvic (C. Valenciana). Bròquil.
- Alta Alella (Catalunya). Cava.
- Arándanos La Peña (Astúries). Nabius frescos.
- Can Font (Catalunya). Oli d'oliva.
- Entrecabritos (Aragó). Cabrit confitat.
- La Lleldiria (Cantàbria). Formatge de pastura de muntanya.
- Mare Monte Setas (Galícia). Conserva de bolets 'a feira'.
- Productes Ecològics Santo Domingo (Balears). Tomàquet rosa de Barbastre.
- Valle y Vega (Andalusia). Melmelada ecològica de peres, nous i canyella.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- 40 anys de ‘retorn al futur’ Un DeLorean es passejarà el dia 29 per Barcelona
- De ruta per LLancà Els camins de la tramuntana
- CATA MAYOR La bona brasa marina arriba a Sabadell
- Restaurants a prop del mar per menjar després de la platja
- Dues propostes Viatjar a Tòquio i Beirut sense sortir de Barcelona