El 99% dels docents d’infantil tenen títol universitari

L’informe TALIS de l’OCDE situa Espanya entre els països amb millor formació del professorat en aquesta etapa. El 76% dels centres són de titularitat pública.

El 99% dels docents d’infantil tenen títol universitari
2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Espanya se situa entre els països amb millor formació del professorat que imparteix classe en educació infantil (a criatures de 3 a 6 anys), segons l’informe TALIS Educació Infantil 2024 de l’OCDE, fet públic ahir, en què Espanya participa per primera vegada. L’estudi, realitzat en 498 centres d’aquesta etapa, revela que el 99% dels equips educatius espanyols tenen titulació universitària, molt per sobre de països com Dinamarca (69%) o Alemanya (68%). L’informe també remarca l’elevada implicació del professorat espanyol en activitats de desenvolupament professional: un 87% participa en cursos, tallers o seminaris, una xifra que supera la majoria dels països europeus i llatinoamericans analitzats.

En l’àmbit de les pràctiques pedagògiques, l’estudi reflecteix que els docents destaquen per l’ús de metodologies orientades a l’alfabetització primerenca: el 55% fa servir la lectura de llibres a l’aula [xifra que sembla baixa], i un 80% realitza activitats de consciència fonològica (els fonaments per a la lectoescriptura).

El desenvolupament d’habilitats socials és igualment prioritari, amb el 91% del professorat que promou compartir; el 92%, l’ajuda mútua; el 88%, la inclusió en jocs, i el 90%, el suport emocional. Espanya mostra xifres elevades i pròximes als màxims internacionals en aquestes pràctiques pedagògiques.

Respecte al desenvolupament del llenguatge, les pràctiques diàries inclouen animar la conversa, ajudar a expressar idees i utilitzar vocabulari nou, que arriba a entre el 74% i el 94% del personal i se situa entre els màxims internacionals.

L’informe fet públic ahir apunta també que el 76% dels centres educatius d’aquesta etapa són de titularitat pública, una proporció comparable a la dels països nòrdics i mediterranis i que afavoreix una cobertura més universal.

L’estudi confirma també que és una etapa educativa altament feminitzada: el 92% del professorat són dones, tot i que la seva presència disminueix en els càrrecs directius, on ocupen el 70% dels càrrecs (una cosa que tampoc és cap sorpresa). Per a l’OCDE, equilibrar la presència d’homes i dones en l’educació infantil és necessari perquè ofereix als nens i les nenes "models diversos que ajuden a trencar estereotips de gènere i a mostrar que la cura i l’ensenyament no són tasques exclusivament femenines".

"Desequilibri estructural"

Notícies relacionades

També afavoreix l’equitat professional, ja que l’absència de mestres "revela un desequilibri estructural i limita la corresponsabilitat social". A més, un professorat més divers impulsa la coeducació i contribueix a educar en igualtat des d’edats primerenques.

L’OCDE avisa que els docents homes "continuen enfrontant-se a prejudicis que dificulten la seva participació en aquesta etapa educativa", i conclou que "augmentar la seva presència pot transformar tant la percepció social de la professió com les dinàmiques educatives". "L’equilibri de gènere en l’educació infantil és essencial per millorar la qualitat educativa i avançar cap a una societat més igualitària", assevera l’organisme.

Temes:

Educació OCDE