Les ZBE de Tarragona i Reus multaran al desembre

Els dos consistoris segueixen el camí de Cerdanyola del Vallès i Castelldefels amb exempcions per a residents fins al 2027 i el 2028.

Les ZBE de Tarragona i Reus multaran al desembre
3
Es llegeix en minuts
Jan Magarolas

El que al principi s’estudiava per part de l’ajuntament de cara al 2027 o el 2028, finalment arribarà abans del previst. Tarragona començarà a multar aquest mateix 2025 els conductors de vehicles sense etiqueta que no estiguin empadronats a la ciutat. La posada en marxa de la zona de baixes emissions (ZBE) es farà efectiva al llarg del pròxim desembre, així com les sancions als vehicles més contaminants. Per la seva banda, Reus va començar a notificar la ZBE la setmana passada i ja es prepara per activar les sancions en menys de dos mesos. També amb la moratòria a aquestes persones que visquin o que paguin l’impost de circulació a la ciutat, segons ha confirmat EL PERIÓDICO.

Les dues grans ciutats del Camp de Tarragona que estan obligades a tenir una ZBE han començat el compte enrere de dos mesos per activar-les i, també, les sancions als conductors. No obstant, totes dues han confirmat a aquest diari que se’n lliuraran els empadronats: Tarragona no començarà a sancionar-los fins al desembre del 2026 (a la pràctica, ja serà de cara al 2027) i Reus, fins a l’1 de gener del 2028. Les dues urbs s’afegeixen així a altres de l’àrea de Barcelona que han agafat el camí de les moratòries, com ara Castelldefels, que no multarà fins al 2030 els seus residents, o Cerdanyola del Vallès, amb una exempció activada fins al 2028. Hi haurà moratòria però no període d’aclimatació del règim sancionador general. Les multes a Tarragona pels incompliments de la ZBE es començaran a cobrar aquest desembre, ja amb l’entrada en vigor del perímetre de veto als vehicles sense etiqueta.

Subvencions al transport

Això respon a un decret del Govern que condiciona les ajudes al transport públic a aquests municipis que a l’acabar el 2025 tinguin implantades i "en funcionament" les seves ZBE, i això inclou també les sancions. Tarragona s’arriscava a perdre una subvenció que, el 2024, va ser d’un valor d’1,3 milions d’euros i que permetia l’abonament del 50% del transport públic, per la qual cosa s’ha vist obligada a avançar les multes abans del que volia: la intenció era que les sancions no arribessin fins a l’any 2027 com a molt aviat.

"No volem deixar a ningú enrere, per això hi ha excepcions i l’aplicació serà progressiva", deia fa sis mesos l’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales (PSC), parlant d’una possible activació gradual. Les multes s’aplicaran als vehicles sense etiqueta que accedeixin a l’interior de la ZBE durant l’horari establert (de set del matí a set de la tarda, en els dies feiners), i seran per a aquells conductors no empadronats a la ciutat.

Ciutats en paral·lel

Notícies relacionades

La data de l’1 de desembre del 2025 per iniciar l’aplicació de la ZBE també es dilueix i ara l’Ajuntament de Tarragona parla d’activar-la "al llarg del mes de desembre", però sense concretar cap dia. Per ara, el consistori ha iniciat els treballs d’instal·lació del software i de les 44 càmeres de control. Els límits de la zona a Tarragona són les avingudes Catalunya i l’Argentina pel nord, el carrer Vidal i Barraquer i el Moll de Costa pel sud-oest i el vial William J. Bryant, el passeig de Sant Antoni i la Part Alta a l’est de la ciutat.

L’aplicació a Tarragona i Reus s’ha fet de manera paral·lela per facilitar la integració, a tot just 10 quilòmetres de distància. Així, l’1 de desembre és la data marcada per la capital del Baix Camp per tenir en marxa la seva ZBE, incloses les sancions als no empadronats.