Garantir el futur de les aus del delta

Brussel·les encara no ha acceptat la proposta de duplicar el perímetre de l’àrea mediambiental protegida al voltant de l’aeroport i encara no s’ha inclòs a la Xarxa Natura 2000.

La Generalitat busca un equilibri entre l’ampliació de la ZEPA i els interessos dels agricultors

Garantir el futur de les aus del delta
3
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Periodista

Especialista en medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +
Quim Bertomeu
Quim Bertomeu

Periodista

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’ampliació de la ZEPA (zona d’especial protecció per a les aus) del voltant de l’aeroport que va presentar el Govern de Pere Aragonès i que l’Executiu de Salvador Illa ha donat per bona encara no ha sigut acceptada oficialment per Brussel·les. Les noves àrees custodiades encara no han sigut incloses a la Xarxa Natura 2000, tot i que la proposta de duplicar el perímetre de ZEPA es va aprovar fa més d’un any.

Però, ¿per què la nova delimitació no forma part dels espais protegits oficialment a la Unió Europea? Fonts coneixedores del procés consultades per EL PERIÓDICO assenyalen que Europa ha demanat més informació a la Generalitat que justifiqui per què s’han triat aquestes àrees. Entitats oposades a l’ampliació de l’aeròdrom com Depana i SEO/Birdlife consideren que l’ampliació dissenyada per l’Executiu d’ERC no estava basada en arguments científics ni ambientals.

El 2 d’abril del 2025, diversos representants d’Aena i la Generalitat de Catalunya van mantenir una reunió amb els serveis de la Comissió Europea per debatre els plans d’ampliació de l’aeroport de Barcelona. Segons un posicionament formal per escrit que ha pogut consultar aquest diari, en aquesta trobada es va deixar molt clar que, abans d’abordar les hipotètiques compensacions ambientals associades a la nova proposta d’ampliació, s’han d’executar les mesures necessàries per posar fi al procediment d’infracció en curs relatiu a la protecció inadequada del delta del Llobregat.

Tres claus

Per arxivar l’expedient obert, Brussel·les no reclama complir totes les compensacions plantejades en els estudis ambientals de fa més de 20 anys, sinó resoldre tres qüestions concretes. La primera és renaturalitzar uns pàrquings que es van construir de manera irregular en terrenys protegits. En aquests moments, dos d’aquests punts ja es renaturalitzen, però encara en falten dos.

El segon assumpte pendent consisteix a elaborar un pla de gestió per al delta amb un pressupost per evitar la degradació dels aiguamolls i millorar l’estat ecològic. Ja fa setmanes que la Generalitat treballa en aquest document, que haurà de compatibilitzar els interessos dels agricultors de la zona i la conservació de la natura. La idea és presentar-lo abans de finals d’any o, a tot tardar, a principis del 2026.

I la tercera clau per donar la infracció per corregida és precisament l’ampliació de la ZEPA. Durant els últims mesos, el Govern ha donat per fet aquesta part del treball. Però la realitat és que actualment Europa encara no ha assumit el nou mapa d’àrees protegides.

Quan es va anunciar, la nova ZEPA va indignar una part considerable dels agricultors de la zona. L’Institut Agrícola de Sant Isidre, avalat per la patronal Foment del Treball, va interpretar la proposta com una "decisió unilateral greu" i "una traïció" a l’agricultura, l’economia i la propietat privada.

Notícies relacionades

Aquesta entitat defensa que sense hivernacles i sense certs productes químics no es pot desenvolupar l’agricultura moderna. No obstant, durant els últims mesos, el soroll sobre la polèmica ZEPA s’ha reduït, ja que la delimitació ampliada és una condició imprescindible (ho indica Europa) per abordar l’allargament de la tercera pista, un repte que a Foment veuen com a "imprescindible".

El Govern busca la fórmula, a través del Pla de Gestió del delta, perquè la ZEPA no sigui un impediment per a les pràctiques agrícoles que els pagesos pretenen portar a terme al delta. Les entitats ecologistes, en canvi, opinen que no té sentit duplicar la ZEPA si s’hi permeten hivernacles i altres infraestructures agrícoles que no són "amables" amb la fauna i la flora deltaica. De fet, Depana ja ha presentat una queixa davant la fiscalia per la construcció d’uns hivernacles a Sant Boi que consideren "il·legals".