Problema a les estacions

Rodalies promet que a finals d’any estaran reparats el 90% d’escales i ascensors

Les plataformes d’usuaris incideixen que l’accessibilitat inclou també la pujada al tren, difícil de vegades fins i tot per a persones sense problemes de mobilitat.

Rodalies promet que a finals d’any estaran reparats el 90% d’escales i ascensors
3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Una de quatre escales mecàniques i ascensors continua sense funcionar a les estacions de Rodalies. Els usuaris es troben adhesius en els vidres dels ascensors que indiquen el ja habitual fora de servei, la qual cosa continua dificultant l’accés a les andanes i vestíbuls. En especial a les persones amb problemes de mobilitat, però també a les que porten carros o maletes, tal com denuncien les plataformes d’usuaris.

Aquest problema crònic va motivar que Renfe substituís al febrer la seva empresa de manteniment, Schindler, per TKE Elevadors, amb l’objectiu de reduir les incidències reiterades i el temps d’espera en la reparació de les avaries. Una primera anàlisi de la situació va evidenciar una falta de manteniment i, per motius de seguretat, al març van quedar fora de servei la meitat dels ascensors i escales mecàniques a les estacions a l’espera de la seva revisió, cosa que va agreujar encara més la situació.

"De març a setembre, s’ha reduït en un 50% el nombre de mecanismes que no funcionen", va assegurar ahir el responsable de relacions institucionals de Renfe, Antonio Carmona, durant una jornada en CCOO dedicada a analitzar la situació de Rodalies. En aquesta trobada, diverses plataformes van criticar que moltes estacions continuen sense ser accessibles. Al juliol Renfe ja va explicar a EL PERIÓDICO que s’havien revisat els equips per arreglar els que presentaven una solució més ràpida. La resta, però, requerien un canvi total, cosa que en dilata la resolució.

Concretament, es treballa en la instal·lació de 28 noves escales mecàniques i ascensors, per a la qual cosa s’han destinat 7 milions d’euros, a les estacions del Prat, Vic, Les Franqueses, Montmeló, Sabadell Sud, Terrassa Nord, Torre Baró-Vallbona, Vilanova i la Geltrú, Cerdanyola i Vilassar, tal com estipula el Pla de Mesures Urgents acordat entre Renfe i el Govern. Però "posar-se al dia no és tan ràpid", va afegir Carmona.

Millora progressiva

De moment, aquest setembre el 25% de tots els equips continuaven sense funcionar, pendents de reparació. "Aquesta xifra varia setmanalment", aferma l’operadora, que afegeix que la direcció de Rodalies i la Generalitat com a titular del servei "fan un seguiment continu de les avaries" amb l’empresa TKE. Segons Renfe, "la situació ha anat millorant" i la planificació amb què es treballa indica que a finals de setembre el nombre d’equips en funcionament "podria augmentar al 80% i a finals d’any comptar amb el 90% dels equips d’accessibilitat" en servei.

Notícies relacionades

Els usuaris, però, assenyalen que, fins i tot quan s’arregla un ascensor, "al cap de dos dies torna a ser fora de servei". Per a les plataformes d’usuaris la situació que es viu diàriament a les estacions de Rodalies és insostenible. "Cada dia milers d’usuaris passen serioses dificultats. Es tracta de persones en cadira de rodes, o simplement amb maletes, a causa d’un servei de manteniment que no funciona", afirma el portaveu de la plataforma d’usuaris i usuàries del transport públic del Baix Llobregat, Lluís Carrasco, que considera "molt greu que hi pugui haver tal quantitat d’ascensors i escales mecàniques sense funcionar a Rodalies". La portaveu de la Plataforma Dignitat a els Vies, Anna Gómez, denuncia el "cas flagrant" d’una persona invident que fa pocs dies va intentar a Cubelles pujar al tren, que va arrencar de forma perillosa mentre palpava sense èxit la porta per trobar el botó per obrir-la. En el dia a dia, contínua, "cal endevinar quin tren ve i on pararà. T’obliguen a córrer per les andanes, i si ja és difícil per a una persona sense problemes de mobilitat, imagina una en cadira de rodes", exemplifica.

Igual que Renfe, Adif explica que té previst portar a terme millores d’accessibilitat a 21 estacions. Estan en marxa les obres a la nova estació a Parets del Vallès i la instal·lació d’ascensors en les de Granollers-Canovelles, Les Franqueses del Vallès i la Garriga. El responsable de la infraestructura ferroviària assegura que l’accessibilitat també millorarà amb les obres que es porten a terme a les estacions de Montcada-Bifurcació i Montcada-Ripollet, i que es realitzen actuacions en aquesta línia també dins del projecte de remodelació integral a Castelldefels. El mateix indica per a Sant Feliu de Llobregat, que tindrà una nova estació, i també s’actuarà a Bordils-Juià, Sant Jordi Desvalls, Camallera, Vilajuïga i Colera. Paral·lelament, es troben en redacció els projectes de les estacions de Plaça Catalunya, el Clot, Fabra i Puig, Viladecans, Gavà Ponent, Sant Sadurní d’Anoia, Tordera i Montcada i Reixac-Manresa. A aquestes actuacions s’afegeixen les que es desenvolupen a Sants i la Sagrera, afegeix Adif.